Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Zonder verlichting rijden zwaarder voor weggebruiker
Voor weggebruikers is het rijden op een snelweg moeilijker als de
wegverlichting uit is. Dit blijkt uit een onderzoek van de
Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat. De gemeten
snelheid en reistijd zijn niet beduidend anders dan wanneer de
verlichting aan is, maar de weggebruiker beoordeelt de rit als
zwaarder. De bestuurder gaat onderweg meer corrigeren en stuurt
bijvoorbeeld meer bij.
Het doel van het onderzoek is om te kijken of en hoe weggebruikers het
autorijden ervaren wanneer de verlichting uit is. Deze ervaringen
komen van pas in het bepalen wanneer en onder welke omstandigheden het
licht op de wegen kan worden gedimd. Het dimmen van licht past in het
beleid van de Rijksoverheid om energiezuinig en milieubewust om te
gaan met verlichting en om lichtvervuiling voor het omliggend gebied,
natuur en woonwijken, te beperken.
Het onderzoek is net na de avondspits om ongeveer half zeven
uitgevoerd en later op de avond tussen acht en negen uur. Later op de
avond blijkt dat weggebruikers minder hard rijden als het licht uit
is. Dit ter compensatie van de verhoogde inspanning die mensen plegen.
Ook andere indicatoren geven een hogere belasting aan. Dit is
bijvoorbeeld te zien aan meer stuurbewegingen en een hogere
hartslagfrequentie. Net na de avondspits, als het drukker is op de
weg, is er geen snelheidseffect gemeten. Mogelijk is men door de
verkeersdrukte minder vrij in de snelheidskeuze waardoor
snelheidsvermindering uitblijft. Een andere indicator waaruit blijkt
dat autorijden zonder verlichting moeilijker is, is het knipperen van
de ogen. Mensen knipperen minder vaak met hun ogen en knipperen
korter. Ook de deelnemers aan het onderzoek zelf geven aan dat ze het
rijden als zwaarder ervaren.
In totaal hebben 64 proefpersonen met een speciaal uitgeruste auto aan
het onderzoek deelgenomen. In de auto zijn metingen verricht. Er is
bijvoorbeeld gekeken naar de frequentie van stuurbewegingen. Ook
buiten de auto zijn metingen verricht. Daarin is bijvoorbeeld gelet op
de gemiddelde snelheid van het verkeer, maar ook is naar de hartslag
van de proefpersonen. De deelnemers hebben na elke rit een vragenlijst
ingevuld. Het onderzoek vond plaats op de A50 tussen knooppunt
Grijsoord en afslag Renkum. Deze locatie is gekozen omdat de
verlichting daar eenvoudig aan en uit te schakelen is.
De conclusies van het onderzoek worden meegenomen in de Beleidsnota
Openbare Verlichting. Deze gaat naar verwachting medio 2003 naar de
Tweede Kamer.