Gemeente Amersfoort
Bestrijding achterstand in onderwijs biedt kinderen gelijke kansen
datum: 13 mei 2003
Kinderen van ouders met een sociale, economische of taal-achterstand
lopen het risico zelf op school achter te raken. De gemeente is
verantwoordelijk voor de voorkoming en bestrijding van achterstanden
in het onderwijs, zodat alle leerlingen gelijke kansen krijgen. In het
'Plan ter bestrijding van onderwijsachterstanden 2003 - 2006' staat
beschreven hoe het college dit de komende jaren wil aanpakken. De
gemeenteraad moet dit plan nog vaststellen.
Het college wil met het aanpakken van achterstanden in het onderwijs
bereiken, dat er uiteindelijk geen verschillen meer bestaan tussen de
leerprestaties en schoolloopbanen van kinderen van ouders met een
achterstand en overige kinderen. Daarvoor is het belangrijk dat alle
leerlingen:
· de Nederlandse taal beheersen;
· hun sociale vaardigheden ontwikkelen;
· bij de start van het leesonderwijs op de basisschool een zodanig
taalniveau hebben, dat zij het verdere basisonderwijs met succes
kunnen volgen;
· gelijke kansen hebben op deelname aan het voortgezet onderwijs,
secundair beroepsonderwijs en hoger beroepsonderwijs;
· tenminste een startkwalificatie halen, dit is een diploma op
minimaal havo-, vwo- of mbo-niveau.
Aanvullende activiteiten
De meeste scholen besteden speciale aandacht aan leerlingen die een
achterstand hebben. Maar zij hebben vaak niet de mogelijkheden om de
onderwijskansen van deze leerlingen substantieel te vergroten. Daarom
wil het college subsidie verlenen voor aanvullende activiteiten. Die
activiteiten starten al in peuterspeelzalen en de eerste twee groepen
van de basisschool. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat kinderen in groep
3 met een taalachterstand aan het leesonderwijs beginnen. Verder zijn
er activiteiten gepland in het basisonderwijs, het voortgezet
onderwijs en de Regionale Opleidingencentra.
Betrokkenheid van ouders
Kinderen presteren ook beter op school als zij door hun ouders
gestimuleerd worden. Daarom wil het college de ouderbetrokkenheid
verhogen. Hiervoor wil het college projecten subsidiëren die gericht
zijn op vergroting van het ondersteunend gedrag van ouders bij het
onderwijs van hun kinderen. Ook wil het college aanvullend onderzoek
laten uitvoeren naar de ondersteuning die scholen en peuterspeelzalen
nodig hebben bij de vergroting van ouderbetrokkenheid.
Verder wil het college subsidie verstrekken aan de bibliotheek voor
extra activiteiten die gericht zijn op de bestrijding van
achterstanden in het onderwijs.
Voor activiteiten om achterstanden in het onderwijs te bestrijden
krijgt de gemeente jaarlijks van het rijk een budget van 1.983.200
euro. De gemeente stelt zelf 620.500 euro beschikbaar.