Gemeente Amersfoort

Bestrijding achterstand in onderwijs biedt kinderen gelijke kansen

datum: 13 mei 2003

Kinderen van ouders met een sociale, economische of taal-achterstand lopen het risico zelf op school achter te raken. De gemeente is verantwoordelijk voor de voorkoming en bestrijding van achterstanden in het onderwijs, zodat alle leerlingen gelijke kansen krijgen. In het 'Plan ter bestrijding van onderwijsachterstanden 2003 - 2006' staat beschreven hoe het college dit de komende jaren wil aanpakken. De gemeenteraad moet dit plan nog vaststellen.

Het college wil met het aanpakken van achterstanden in het onderwijs bereiken, dat er uiteindelijk geen verschillen meer bestaan tussen de leerprestaties en schoolloopbanen van kinderen van ouders met een achterstand en overige kinderen. Daarvoor is het belangrijk dat alle leerlingen:
· de Nederlandse taal beheersen;
· hun sociale vaardigheden ontwikkelen;
· bij de start van het leesonderwijs op de basisschool een zodanig taalniveau hebben, dat zij het verdere basisonderwijs met succes kunnen volgen;
· gelijke kansen hebben op deelname aan het voortgezet onderwijs, secundair beroepsonderwijs en hoger beroepsonderwijs; · tenminste een startkwalificatie halen, dit is een diploma op minimaal havo-, vwo- of mbo-niveau.

Aanvullende activiteiten
De meeste scholen besteden speciale aandacht aan leerlingen die een achterstand hebben. Maar zij hebben vaak niet de mogelijkheden om de onderwijskansen van deze leerlingen substantieel te vergroten. Daarom wil het college subsidie verlenen voor aanvullende activiteiten. Die activiteiten starten al in peuterspeelzalen en de eerste twee groepen van de basisschool. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat kinderen in groep 3 met een taalachterstand aan het leesonderwijs beginnen. Verder zijn er activiteiten gepland in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en de Regionale Opleidingencentra.

Betrokkenheid van ouders
Kinderen presteren ook beter op school als zij door hun ouders gestimuleerd worden. Daarom wil het college de ouderbetrokkenheid verhogen. Hiervoor wil het college projecten subsidiëren die gericht zijn op vergroting van het ondersteunend gedrag van ouders bij het onderwijs van hun kinderen. Ook wil het college aanvullend onderzoek laten uitvoeren naar de ondersteuning die scholen en peuterspeelzalen nodig hebben bij de vergroting van ouderbetrokkenheid. Verder wil het college subsidie verstrekken aan de bibliotheek voor extra activiteiten die gericht zijn op de bestrijding van achterstanden in het onderwijs.

Voor activiteiten om achterstanden in het onderwijs te bestrijden krijgt de gemeente jaarlijks van het rijk een budget van 1.983.200 euro. De gemeente stelt zelf 620.500 euro beschikbaar.