BedrijfsautoRAI

14-05-2003

Mercedes-Benz introduceert geheel nieuwe Vito en Viano

Na zeven succesvolle jaren en meer dan 500.000 geproduceerde eenheden introduceert DaimlerChrysler deze zomer de nieuwe Mercedes-Benz Vito en de opvolger van de huidige V-klasse, de Viano.

Vergeleken met hun voorgangers bestrijken de nieuwe modellengammas een veel breder toepassingsgebied. Daarbij kan de klant kiezen uit drie voertuiglengten (variërend van 4.748 mm tot 5.223 mm) en twee wielbasisvarianten (3.200 mm en 3.400 mm), terwijl daarnaast voor de Viano vier verschillende motoren en voor de Vito zelfs vijf motorversies beschikbaar zijn. Er zijn twee resp. drie CDI-dieselmotoren leverbaar, met vermogens variërend van 65 kW/88 pk tot 110 kW/150 pk, en twee zescilinder benzinemotoren met vermogens van 140 kW/190 pk en160 kW/218 pk. De aandrijfkracht wordt via een handgeschakelde zesversnellingsbak of een vijftraps automatische transmissie op de achteras overgebracht.

Actieve en passieve veiligheid
Het bereiken van de hoogst mogelijke actieve en passieve veiligheid was een van de doelstellingen bij de ontwikkeling van de Vito en Viano. De achterwielaandrijving zorgt bijvoorbeeld voor een betere tractie onder alle beladingsomstandigheden en een zeer neutraal stuur- en rijgedrag. Het besluit om de motoren in langsrichting te monteren, bood al in de constructiefase de mogelijkheid om de passieve veiligheid van het front verder te optimaliseren. De Viano en Vito zijn standaard uitgerust met vier schijfremmen en een dynamische stabiliteitsregeling (ESP), waarin de functies van het Anti-Blokkeer-Systeem (ABS), de Aandrijf-Slip-Regeling (ASR), de elektronische remkrachtverdeler en het Brake Assist System (BAS) zijn geïntegreerd.

Alle zitplaatsen zijn voorzien van driepunts-veiligheidsgordels. De bestuurder en de bijrijder beschikken bovendien over gordelspanners met gordelkrachtbegrenzers, terwijl verder bij de bestuurdersplaats en afhankelijk van de uitrusting tevens bij de bijrijdersplaats een fullsize airbag wordt toegepast. Daarnaast zijn als optie een dubbele airbag aan bijrijderszijde en windowbags leverbaar. In combinatie met de optionele comfortstoelen zijn tenslotte ook de nieuwe thorax-sidebags beschikbaar.

Direct herkenbaar als Mercedes-Benz
In het nieuwe design van de Viano en Vito zijn duidelijk de karaktertrekken van Mercedes-Benz herkenbaar. Vergeleken met de voorgaande modellen is het zijaanzicht dynamischer geworden. De koplampen, de grille, de harmonische lijn van bumper naar voorruit en de vloeiende overgang naar de flanken zijn onmisbare stylingelementen van Mercedes-Benz. De achterzijde wordt door grote, verticale lichtunits gedomineerd.

Ook de interieuruitrusting van de beide modellen is verfrissend nieuw. Terwijl het interieur in de Mercedes-Benz Vito op de praktische eisen van het zakelijke gebruik is afgestemd, komt het in de Mercedes-Benz Viano vooral tegemoet aan de wensen van veeleisende automobilisten.

De Mercedes-Benz Vito
Het Mercedes-Benz Vito-bedrijfswagenprogramma omvat bestelwagens voor het goederen- en materiaaltransport en combis voor het zakelijke vervoer van personen en bagage.

De versie met de grootste van de drie lengtes en de lange wielbasis heeft een laadruimteinhoud van 6,49 m3 met hoog dak (was voorheen maximaal 4,8 m3) en een laadlengte van maximaal 2.897 millimeter. De schuifdeur van de gesloten bestelwagen is breed genoeg om de Vito met europallets vanaf de zijkant te beladen. De doorlaadbreedte tussen de wielkasten is 1.277 mm, zodat drie europallets achter elkaar passen.

De Combi-versies van de nieuwe Mercedes-Benz Vito zijn eveneens in de drie lengtes leverbaar. Hierdoor is er plaats voor maximaal negen inzittenden (inclusief bestuurder) en is de bagageruimte tot 970 liter groot. De hoogwaardige uitstraling van het interieur, de comfortabele stoelen met geïntegreerde driepunts-rolgordels, uitgebreide verstelmogelijkheden en nog veel meer maken de Mercedes-Benz tot een prettig vervoermiddel, bijvoorbeeld om hotelgasten mee op te halen en weg te brengen of als aanvulling op het wagenpark van een busbedrijf.

De Mercedes-Benz Viano
Dankzij het ergonomische ontwerp van het dashboard en de logische opstelling van de bedieningselementen zal de bestuurder zich direct thuisvoelen in de Viano. De versnellingshendel of de keuzehendel van de automatische transmissie is gemakkelijk binnen handbereik in de middenconsole geplaatst. De duidelijk afleesbare meters en displays bevinden zich direct in het gezichtsveld van de bestuurder. De royale standaarduitrusting kan met diverse aantrekkelijke extras worden aangevuld, zoals met leer beklede stoelen, standverwarming en verschillende audio-installaties en navigatiesystemen.

Het passagierscompartiment is voorzien van een praktisch railsysteem met vergrendelingsposities om de 25 millimeter. Dit biedt de mogelijkheid om de in langsrichting verstelbare stoelen en banken in nagenoeg iedere stand te vergrendelen. De flexibele interieurindeling maakt het ook mogelijk om de zitplaatsen tegenover elkaar te plaatsen.

Met de design- en uitrustingsvarianten TREND en AMBIENTE kan de klant kiezen uit een unieke verscheidenheid aan uitvoeringen voor zowel gezinsgebruik en vrijetijdsactiviteiten als voor zakelijke toepassingen. Het uitgebreide aanbod aan modellen voor dagelijks gebruik, vrijetijdsactiviteiten of luxueus reizen, in combinatie met de diverse beschikbare voertuiglengten, resulteert in een bijzonder rijk geschakeerd leveringsprogramma. Daarnaast kunnen de klanten ook nog kiezen uit de uitrustingspakketten Business, Life en Bike die een uitgelezen combinatie van opties bevatten voor specieke toepassingen.

Introductie
De Mercedes-Benz Vito en Viano zijn te bestellen vanaf begin augustus. Beide nieuwelingen beleven hun tentoonstellingsdebuut op de Internationale Caravan Salon in Düsseldorf (29 augustus t/m 7 september 2003), de IAA in Frankfurt (13 t/m 21 september 2003) en de BedrijfsautoRAI in Amsterdam (17 t/m 25 oktober 2003). In de herfst worden de eerste autos geleverd.

Voor de productie van de Viano en Vito is de capaciteit van de fabriek in het Spaanse Vitoria bijna verdubbeld. Bovendien is de carrosseriestraat geheel nieuw. In totaal 550 moderne robots vervaardigen daar de carrosserieën.