Gemeente Ede

nummer 116 / Ede, 13 mei 2003

Gemeente Ede scoort goed onder sociale diensten

Vorig jaar heeft de afdeling Werk, Inkomen en Zorg (Sociale Dienst) van de gemeente Ede deelgenomen aan een vergelijkend onderzoek naar de bedrijfsvoering van sociale diensten: de zogeheten benchmark over het jaar 2001. Uit de resultaten bleek dat de gemeente Ede het over het algemeen goed heeft gedaan.

Een benchmark is een instrument dat het mogelijk maakt om eigen resultaten te vergelijken met de (gemiddelde) prestaties van andere organisaties. Voor elke organisatie is van belang om goed inzicht in de eigen prestaties en die van anderen te hebben. Bij de benchmark is gekeken naar wat goed gaat bij de eigen sociale dienst, wat een andere organisatie beter doet en welke voorbeelden bruikbaar zijn voor de eigen organisatie. Op deze wijze is duidelijk geworden hoe Werk, Inkomen en Zorg van de gemeente Ede de bijstandswet uitvoert en hoe andere sociale diensten dat doen.

Ede nam deel in een kring met nog acht andere gemeenten (o.a. Haarlemmermeer, Purmerend, Alphen a/d Rijn, Rheden). Vooral op het gebied van de uitvoeringskosten per klant en de terugvorderingsquote (in welke mate de sociale dienst erin slaagt het nog uitstaande saldo bij (ex)klanten te vorderen) waren de resultaten ten opzichte van de kring en het landelijk gemiddelde goed.