Samsung
Samsung mikt in Nederland op 20% marktaandeel in flatpanel-TVs
Introductie Digital Natural Image engine voor beeldoptimalisatie zal
verkopen opstuwen
12 Mei 2003
Amsterdam, 12 mei 2003 Samsung wil dit jaar zijn
marktaandeel in flatpaneltelevisies uitbouwen naar 20% van de totale
verkopen van alle merken op de Nederlandse markt. Het bedrijf wordt in
zijn optimisme gesterkt door een groeitrend in luxe televisies die
vanaf november vorig jaar uit cijfers van marktonderzoekbureau GfK
Marketing Services blijkt. De introductie van een nieuwe technologie
voor beeldoptimalisatie (DNIe) voor de nieuwe generatie digitale
televisies moet verder bijdragen aan het opstuwen van de verkopen van
Samsung.
Groeitrend plasmatelevisies
Volgens GfK zijn de totale verkopen van alle merken plasmatelevisies
op de Nederlandse markt in 2002 aanzienlijk toegenomen. Vergeleken met
2001, toen circa 1.000 plasmatelevisies werden verkocht, gingen in
2002 4.200 stuks over de toonbank. November en december vorig jaar
waren goed voor 43% van de totale verkopen van het gehele jaar. Esther
de Jong, Project Manager Consumer Electronics van GfK, voorspelt dat
de groeitrend zich ook in 2003 zal voortzetten. In september vorig
jaar voorzagen wij voor dit lopende jaar een afzet van ongeveer 8.000
plasmatelevisies. Dat zou dus een stijging van bijna 100% zijn
vergeleken met 2002. In de eerste drie maanden van 2003 hebben wij al
2.300 verkochte exemplaren plasmatelevisies geregistreerd.
LCD-televisies
Ook LCD-televisies worden populairder bij Nederlanders. GfK telde
alleen al in november en december 2002 ongeveer 1.600 verkochte
LCD-televisies van alle merken op de Nederlandse markt. Dat is meer
dan de helft van de verkopen in heel 2002. In geheel 2002 zijn er
namelijk 3.200 LCD-televisies verkocht. Pieter van Dijk, Product
Manager Consumer Electronics van Samsung Electronics Benelux, beziet
ook de kansen van Samsung op het gebied van LCD-televisies
rooskleurig. In een markt met heftige concurrentie hebben wij ons
marktaandeel in LCD-televisies in het eerste kwartaal 2003 op peil
gehouden. Samsung bereikte in LCD-televisies direct na de introductie
van ons nieuwe assortiment al een tweede positie. Met de introductie
van de Digital Natural Image-technologie
verwachten wij tegen het einde van 2003 marktleider te zijn.
Projectietelevisies
Op de markt voor projectietelevisies heeft Samsung een half jaar na de
introductie van zijn eerste modellen in 2002 al het onbetwiste
marktleiderschap veroverd.
Digital Natural Image engine
Met de nieuwe DNIe technologie lost Samsung het probleem op dat de
beeldkwaliteit van de huidige (analoge) TV-signalen achterblijft bij
de beeldkwaliteit die de nieuwe generatie hoogwaardige digitale
televisies kan weergeven. DNIe is niet alleen geschikt voor alle thans
gebruikelijke inputsignalen voor televisieontvangst, zoals analoog,
kabel, satelliet en digitaal, maar werkt ook met de inputsignalen van
DVD, camcorders en spelcomputers. De DNIe technologie is gebaseerd op
niet één maar vier technieken om het beeld te optimaliseren. Elk
beeldje wordt door de DNIe technologie eerst razendsnel geanalyseerd
op basis van bewegend beeld, contrast, detail en kleur en pas daarna
wordt er beslist wat er kan en moet worden geoptimaliseerd.
Samsung Electronics
Samsung Electronics is met 64.000 medewerkers en 89 kantoren gevestigd
in 47 landen. De onderneming behaalde in het eerste kwartaal van 2003
een omzet van 7,3 miljard en in 2002 een totale omzet van 32,6
miljard. Wereldwijd is Samsung de grootste fabrikant van
geheugenchips, TFT-LCD schermen, CDMA mobiele telefoons, monitoren en
videorecorders. Samsung Electronics bestaat uit vier business units:
Digital Media Network, Device Solution Network, Telecommunication
Network en Digital Appliance Network Business. In de Benelux verkoopt
Samsung Electronics PC-randapparatuur, telecomproducten,
consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten. Het bedrijf heeft
vestigingen in Delft en Wommelgem. In totaal werken circa 100 mensen
bij Samsung Electronics Benelux. Voor meer informatie over Samsung:
www.samsung.nl.
Disclaimer All Contents Copyright © 2001 Samsung Electronics Benelux
B.V.