De Unie
Herinvoering sollicitatieplicht oudere werknemers
14 mei 2003 - Vanuit het land krijgen we diverse reacties op het plan
van het demissionaire kabinet om de sollicitatieplicht voor werklozen
van 57,5 jaar of ouder opnieuw in te voeren. Het betreft vooral
verontruste reacties van leden die al werkloos zijn, danwel bij wie
werkloosheid dreigt.
De invoering van de sollicitatieplicht voor oudere werklozen zal
gekoppeld worden aan de invoering van de Wet Werkgeversbijdrage
Werkloosheidslasten oudere werknemers. Het wetsvoorstel is op 1 mei
2003 ingediend en de planning is dat de wet op 1 januari 2004 in
werking treedt, en daarmee ook de sollicitatieplicht voor werklozen
van 57,5 jaar of ouder.
Vooralsnog zijn er reeds 4 groepen werklozen uitgezonderd van de
sollicitatieplicht.
* Werklozen die op 1 mei 1999 57,5 jaar of ouder waren (geboren voor
1 november 1941) en waarvan de eerste werkloosheidsdag ligt voor
de i.w.t. van de wet;
* werklozen die voor datum i.w.t. wet 57,5 of ouder zijn (geboren
voor 1 juli 1946) en waarvan de eerste
* werkloosheidsdag gelegen is 1 jaar of meer voor de datum i.w.t.
van de wet;
* Abw-, IOAW-, IOAZ-gerechtigden die op datum i.w.t. van de wet 57,5
jaar of ouder (geboren voor 1 juli 1946) waren en op deze datum al
een uitkering ontvangen;
* Abw-, IOAW-, IOAZ-gerechtigden die nieuw instromen, doch wiens
eerste werkloosheidsdag ligt op of voor de datum i.w.t. van de
wet.
Vooralsnog gaat het derhalve om nieuwe gevallen. De maatregel is
bedoeld om de relatief grote toestroom van oudere werknemers in de WW
te verminderen. Men tracht dit te bereiken door enerzijds een
financiële prikkel aan werkgeverszijde in te bouwen en anderzijds een
prikkel aan werknemerszijde in te bouwen.
Men dient er rekening mee te houden dat het voor oudere werknemers,
die aanspraak maken op de WW moeilijk is om aan een nieuwe baan te
komen. Oudere werknemers die goed in de markt liggen en daardoor goed
bemiddelbaar zijn, maken veelal gebruik van een vervroegde uittreding
en maken vaak geen aanspraak op een WW-uitkering. Het probleem doet
zich vooral voor bij moeilijk bemiddelbare werknemers, die gezien hun
leeftijd duurder zijn dan jongere werknemers.
Thans zijn oudere werklozen al verplicht om zich bij het CWI in te
schrijven ook al geldt er geen sollicitatieplicht. Het zou interessant
zijn om te bezien in hoeverre de inschrijvingsplicht iets heeft
opgeleverd.
De Unie stelt zich op het standpunt, dat deelname aan het
arbeidsproces te prefereren is boven een afhankelijke
uitkeringspositie. Dit geldt zowel voor jongere als oudere werknemers.
Het uitoefenen van dwang om terug te keren in het arbeidsproces,
zonder dat er een reële kans op terugkeer tegenover staat, acht De
Unie verwerpelijk en dient daarom voorkomen te worden. Dit speelt eens
te meer nu er sprake is van een verslechterend economische klimaat.
Werkgevers zullen op een andere, meer constructieve manier met de
positie van oudere werknemers om dienen te gaan.
Vooralsnog betreft het een wetsvoorstel van het demissionaire kabinet
en nog geen wet. Tevens dienen we te bekijken wat de plannen in deze
van het nieuwe kabinet zullen zijn.
Met vriendelijke groet,
Licisca Kruse
Afdeling Beleid & Advies
* Intropagina Sociale Verzekeringen
woensdag, 14 mei 2003