Provincie Drenthe

Rijk wil maatregelen ter verbetering van de N34 schrappen SNN vindt schending afspraken rond rijksweg onacceptabel

Assen, 14 mei 2003
Persberichtnummer 03-074



De Drentse gedeputeerde voor verkeer en vervoer Swierstra laat namens het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) weten de voorgestelde bezuiniging op de verbetering van de N34 onacceptabel te vinden. Het SNN-bestuur schrijft in een brief aan minister De Boer dat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat met de voorgenomen bezuinigingen de afspraken schendt. Rijkswaterstaat Noord-Nederland heeft de toegezegde 38,8 miljoen euro voor de N34 niet beschikbaar.

Mede namens het SNN en de betrokken gemeenten Tynaarlo, Aa en Hunze, Borger-Odoorn en Emmen maakt SNN-bestuurslid Swierstra ernstig bezwaar tegen de opgelegde bezuiniging. Afspraken over de aanpak van de N34 zijn vastgelegd in het Langman-akkoord van 16 april 1998. De afspraken houden ondermeer in dat de N34 tussen Emmen en Anloo in de periode tot en met 2007 wordt omgebouwd tot een volledig ongelijkvloerse autoweg. De toegezegde 38,8 miljoen euro zou beschikbaar komen van het rijk. De N34 is een zogenaamde rijksweg.

Swierstra vind een grondige aanpak van de N34 noodzakelijk. De weg tussen Emmen en De Punt staat nationaal bekend als een van de gevaarlijkste rijkswegen van Nederland. Jaarlijks vallen er doden te betreuren als gevolg van verkeersongelukken. Swierstra: "Juist nu het onderwerp veiligheid zo hoog op de politieke agenda staat, kun je toch niet terugkrabbelen op eerder gemaakte afspraken om de weg veiliger te maken. Ik vind de maatregel temeer onbegrijpelijk omdat het rijk jarenlang bij wegbeheerders heeft aangedrongen op meer veiligheid op de weg. Dan is het toch vreemd dat juist het veiliger maken van deze gevaarlijke rijksweg nu kennelijk ineens niet belangrijk genoeg meer is."

Naast verkeersveiligheid is door de toenemende drukte op de weg behoefte ontstaan aan een betere doorstroming van het verkeer. "En ook de gewenste versnelling van het openbaar vervoer tussen Emmen en Groningen via de N34 kan op deze wijze niet worden gerealiseerd," aldus Swierstra, die daarmee aangeeft dat het nu echt tijd is iets te doen aan de rijksweg.

In 1996 maakte de regio de eerste afspraken met het rijk over het aanpakken van de N34. Later mondde dit uit in een akkoord over de verbeteringen aan de N34. Afgesproken werd dat het rijk de kruispunten bij Gieten, Gasselte, Borger en Ees gaat aan te pakken. De afgesproken gemeentelijke en provinciale projecten zijn inmiddels nagenoeg allemaal afgerond.

Swierstra benadrukte eveneens de consequenties van de vertraging voor de gemeenten langs de N34. Zowel de gemeente Aa en Hunze als Borger-Odoorn zijn in een vergevorderd stadium met de uitwerking van de bestemmingsplannen. "Beide gemeenten hebben veel geld en tijd gestoken in de voorbereidingen", zo deelde Swierstra mee. De nieuwe kruisingen met de N34 zijn het uitgangspunt voor lokale plannen die nu niet kunnen worden uitgevoerd. Met het bedrijfsleven en omwonenden zijn vergaande afspraken gemaakt over deze ontwikkelingen. Stagnatie van de programmatische samenhang in ruimtelijk-economische en verkeerskundige ontwikkelingen is niet verdedigbaar."



Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Stafgroep Communicatie van de provincie, telefoonnummer (0592) 365265, faxnummer (0592) 357188
E-mail: communicatie@drenthe.nl