Provincie Drenthe
Rijk wil maatregelen ter verbetering van de N34 schrappen SNN vindt schending afspraken rond rijksweg onacceptabel
Assen, 14 mei 2003
Persberichtnummer 03-074
De Drentse gedeputeerde voor verkeer en vervoer Swierstra laat namens
het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) weten de voorgestelde
bezuiniging op de verbetering van de N34 onacceptabel te vinden. Het
SNN-bestuur schrijft in een brief aan minister De Boer dat het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat met de voorgenomen bezuinigingen
de afspraken schendt. Rijkswaterstaat Noord-Nederland heeft de
toegezegde 38,8 miljoen euro voor de N34 niet beschikbaar.
Mede namens het SNN en de betrokken gemeenten Tynaarlo, Aa en Hunze,
Borger-Odoorn en Emmen maakt SNN-bestuurslid Swierstra ernstig bezwaar
tegen de opgelegde bezuiniging. Afspraken over de aanpak van de N34
zijn vastgelegd in het Langman-akkoord van 16 april 1998. De afspraken
houden ondermeer in dat de N34 tussen Emmen en Anloo in de periode tot
en met 2007 wordt omgebouwd tot een volledig ongelijkvloerse autoweg.
De toegezegde 38,8 miljoen euro zou beschikbaar komen van het rijk. De
N34 is een zogenaamde rijksweg.
Swierstra vind een grondige aanpak van de N34 noodzakelijk. De weg
tussen Emmen en De Punt staat nationaal bekend als een van de
gevaarlijkste rijkswegen van Nederland. Jaarlijks vallen er doden te
betreuren als gevolg van verkeersongelukken. Swierstra: "Juist nu het
onderwerp veiligheid zo hoog op de politieke agenda staat, kun je toch
niet terugkrabbelen op eerder gemaakte afspraken om de weg veiliger te
maken. Ik vind de maatregel temeer onbegrijpelijk omdat het rijk
jarenlang bij wegbeheerders heeft aangedrongen op meer veiligheid op
de weg. Dan is het toch vreemd dat juist het veiliger maken van deze
gevaarlijke rijksweg nu kennelijk ineens niet belangrijk genoeg meer
is."
Naast verkeersveiligheid is door de toenemende drukte op de weg
behoefte ontstaan aan een betere doorstroming van het verkeer. "En ook
de gewenste versnelling van het openbaar vervoer tussen Emmen en
Groningen via de N34 kan op deze wijze niet worden gerealiseerd,"
aldus Swierstra, die daarmee aangeeft dat het nu echt tijd is iets te
doen aan de rijksweg.
In 1996 maakte de regio de eerste afspraken met het rijk over het
aanpakken van de N34. Later mondde dit uit in een akkoord over de
verbeteringen aan de N34. Afgesproken werd dat het rijk de kruispunten
bij Gieten, Gasselte, Borger en Ees gaat aan te pakken. De afgesproken
gemeentelijke en provinciale projecten zijn inmiddels nagenoeg
allemaal afgerond.
Swierstra benadrukte eveneens de consequenties van de vertraging voor
de gemeenten langs de N34. Zowel de gemeente Aa en Hunze als
Borger-Odoorn zijn in een vergevorderd stadium met de uitwerking van
de bestemmingsplannen. "Beide gemeenten hebben veel geld en tijd
gestoken in de voorbereidingen", zo deelde Swierstra mee. De nieuwe
kruisingen met de N34 zijn het uitgangspunt voor lokale plannen die nu
niet kunnen worden uitgevoerd. Met het bedrijfsleven en omwonenden
zijn vergaande afspraken gemaakt over deze ontwikkelingen. Stagnatie
van de programmatische samenhang in ruimtelijk-economische en
verkeerskundige ontwikkelingen is niet verdedigbaar."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Stafgroep
Communicatie van de provincie, telefoonnummer (0592) 365265,
faxnummer (0592) 357188
E-mail: communicatie@drenthe.nl