Ingezonden persbericht

Persbericht

14 mei 2003

Salesforce.com onthult trends in de CRM-markt

~ Europees onderzoek toont aan dat bedrijven eerst CRM aanschaffen en vervolgens pas RoI vragen stellen ~

Salesforce.com, marktleider in online Customer Relationship Management (CRM), onthult dat 35% van de Europese bedrijven geen idee hebben wanneer ze Return on Investment (RoI) van hun CRM-technologie kunnen verwachten.

Dit is naar voren gekomen uit een Europees onderzoek dat is uitgevoerd door salesforce.com onder 100 bedrijven. Bovendien toonde het onderzoek aan dat 75% van de bedrijven een CRM-systeem in huis hebben. Een groot aantal respondenten gaf echter wel aan nog niet te weten wanneer ze hun technologie zouden gaan updaten of upgraden. Verder kwam uit het onderzoek naar voren dat de verwachte kosten versus RoI het grootste struikelblok vormden voor toekomstige investeringen. Andere belemmeringen voor toekomstige investeringen waren bezorgdheid over systeemintegratie (21%) en gewenste functionaliteit en gebruiksproblemen (17%).

"De ironie is dat RoI IT directeuren 's nachts wakker houdt, maar de meeste vendors behandelen het wel als een vaag concept dat ze niet kunnen of willen kwantificeren," zegt Fergus Gloster, vice-president marketing bij salesforce.com EMEA. "Het is echter wel degelijk mogelijk om de kosten die men kwijt is aan implementatie, training en onderhoud in te schatten en om dan uiteindelijk uit te komen op een Total Cost of Ownership (TCO) cijfer."

In het onderzoek eisten de Zwitsers de grootste precisie met betrekking tot de tijd die nodig is om hun CRM-investering terug te verdienen. 80% van de Zwitserse bedrijven verwachtte namelijk volledige RoI binnen één jaar. Duitse bedrijven zaten daar vlak achter met 70%. "Blindelings vertrouwen is nooit succesvol geweest in het uitzetten van een strategie," voegt Gloster toe. "Als bedrijven bij het aanschaffen van een CRM-systeem geen duidelijke doelstellingen en verwachtingen opstellen, dan lopen ze geheid tegen de lamp aan."

"Het verzet tegen CRM heeft de laatste jaren meer te maken gehad met intuïtie dan met feedback van wetenschappelijk onderbouwde meettechnieken," zegt Gloster. "Bedrijven moeten met hun CRM-vendors samenwerken om RoI doelstellingen te formuleren en deze te bespreken tijdens de contractonderhandelingen."

(336 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over salesforce.com
Salesforce,com heeft wereldwijd meer dan 6,000 klanten voor haar online CRM-oplossing waaronder belangrijke internationale spelers als Le Méridien, Autodesk en Daiwa Securities SMBC Europe. In de Benelux bestand haar klantenbestand onder andere uit Fleet Synergy International, Sigma Coatings en Q-go. Salesforce.com levert customer relationship management (CRM) applicaties en biedt deze aan als schaalbare online services.

De salesforce.com productserie - Team Edition, Professional Edition, Enterprise Edition, Wireless Edition en Offline Edition- geeft bedrijven een volledig overzicht van de klant. De succesvolle CRM-oplossingen van het bedrijf bieden geïntegreerde online sales force-automatisering, management van de klantenservice, helpdesktoepassingen en geautomatiseerde marketingapplicaties. Hiermee kunnen bedrijven op een succesvolle manier communiceren met klanten wereldwijd.

Het bedrijf heeft aanzienlijke waardering vanuit de branche ontvangen, waaronder twee vijf-sterren 'ratings' van PC Magazine, twee Deploy Awards van InfoWorld, Red Herring 100, Upsite Hot 100, Investor s Choice Award van Enterprise Outlook, Editors Choice van TMCLabs, Top 10 CRM Implementation van de Aberdeen Group en InfoWorld s 2001 CRM Technology of the Year. Salesforce.com is opgericht in 1999 en heeft haar hoofdkantoor in San Francisco. Daarnaast heeft salesforce.com kantoren in Europa en Azië.

Salesforce.com is een geregistreerd handelsmerk van salesforce.com, Inc., San Francisco, California. Alle andere gebruikte handelsmerken en geregistreerde handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaars.

Voor verdere persinformatie, fotografie of een interview kunt u contact opnemen met Kim van Bokhoven of Lilian van Tongerlo bij LEWIS, het IT PR bureau. Tel: +31 (0)40 235 46 00Fax: +31 (0)40 235 46 01
E-mail: kimv/yvonnev@lewispr.comWebsite: http://www.lewispr.com

Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Amanda Fennell, marketing manager bij salesforce.com EMEA: Tel: +353 1 272 3517Fax: +353 1 272 3501
E-mail: afennell@salesforce.com Website: http://www.salesforce.com

LEWIS Communications BV
Marketing and Media relations for Technology Companies Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland

tel: +31 (0)40 235 46 00
fax: +31 (0)40 235 46 01
web: http://www.lewispr.com
e-mail: persinfo@lewispr.com