Gemeente Amsterdam

Evaluatie Megabanenmarkt
14 mei 2003 - Herbert Raat
Het college van B&W heeft kennis genomen van de evaluatie MegaBanenMarkt (MBM).

De markt was een van de maatregelen van het college voor de chaos bij de Sociale Dienst Amsterdam (SDA) in 2001. Door de chaos werd de dienst door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onder toezicht geplaatst, kwam er een nieuwe directie en trad de betreffende wethouder af. Het doel was om inzicht te krijgen in het volledige cliëntenbestand en alle bemiddelbare cliënten zo snel mogelijk aan een baan te helpen of in een reïntegratietraject te plaatsten. Gegeven het feit dat de SDA vooraf nauwelijks inzicht had in de arbeidskansen van haar cliënten zijn harde cijfermatige doelstellingen vooraf niet geformuleerd. Wel is de ambitie geuit om 5000 minder uitkeringen te realiseren. De MBM startte op 9 november 2001, een jaar later, op 23 oktober 2002, sloot de MBM haar deuren.
Uit de evaluatie blijkt onder meer dat:

* van de 39.140 opgeroepen cliënten op 31 december 2002 7% (2808 cliënten) aan het werk was;

* van de 39.140 opgeroepen cliënten op 31 december 2002 in totaal 22% (8392) uit de uitkering was;

* het totaal aantal bijstandsuitkeringen in 2002 met ruim 10% is afgenomen tegen een landelijke daling van 1%;
* voor 12.506 bezoekers die in de uitkering gebleven zijn, trajectplannen zijn opgesteld gericht op werk; de verwachting is dat 40% binnen twee jaar aan het werk is;

* het relatief grote aantal niet-opkomers tot een aanscherping van de oproepprocedure, een groot aantal huisbezoeken en veel extra werk voor de regiokantoren heeft geleid;

* er een grote toeloop op medische keuringen ontstond (50% van alle bezoekers vroeg een keuring aan waardoor wachttijden van weken ontstonden en grote uitbreiding van keuringartsen nodig was);
* het streven de heronderzoeken naar doel- en rechtmatigheid in één bezoek te ambitieus was;

* de follow-up van de MBM naar de regiokantoren de nodige problemen opleverde, omdat sommige kantoren niet voldoende waren geëquipeerd;

* de uiteindelijke (goede) resultaten gerealiseerd zijn door continue bijstellingen, aanpassingen en innovaties in het werkproces.

Voor een definitief oordeel is het nog te vroeg. De echte winst van de MBM en de duurzaamheid van de resultaten worden pas over enige jaren zichtbaar. Bepalend hiervoor is de wijze waarop de ingezette cultuuromslag en de nieuwe werkwijzen worden verankerd in de SDA en in de SUWI-samenwerking.
Behandeling in de raadscommissie is op 22 mei.

© Gemeente Amsterdam