GroenLinks


-

Milieubeweging positief over collegeakkoord Noord-Holland

14 mei 2003

Zowel de Milieufederatie Noord-Holland als Milieudefensie hebben positief gereageerd op het college-akkoord van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, dat sinds gisteren bestaat uit VVD, CDA, GroenLinks en D66. De milieuclubs zijn vooral blij met het schrappen van een nieuw wegtrace tussen de A6/A9. Dit mag gezien worden als een onderhandelingssucces van GroenLinks.

Gisteravond is een meerderheid van de Provinciale Staten van Noord-Holland akkoord gegaan met het collegeakkoord van VVD, CDA, GroenLinks en D66. Geen A6-A9 door of onder het Gein, 12,5 miljoen euro extra voor aankoop van natuur-gebieden en 7 miljoen euro per jaar extra voor openbaar vervoer. Dat zijn enkele saillante punten uit het coalitieakkoord. Albert Moens, voormalig burgemeester van Oostzaan, is de GroenLinks-gedeputeerde geworden. Hij krijgt de portefeuille van natuur, milieu, energie, welzijn en sociale infrastructuur en volkshuisvesting.

Milieubeweging
De Milieufederatie Noord-Holland is positief over het akkoord als het gaat om de wens ruimte voor woningen en bedrijven te vinden binnen de bestaande bebouwingscontouren, de beperking van de ongebreidelde groei van Schiphol, het schrappen van de verbinding A6-A9, de aandacht voor lokale luchtkwaliteit en gezondheid en het aan banden leggen van de bollenteelt. Negatief is de milieufederatie over een tweede grote zeesluis bij IJmuiden en de voortdurende onduidelijkheid over de toekomst van de Wijkermeerpolder.
Milieudefensie heeft in een persbericht laten weten verheugd te zijn over het schrappen van het wegtrace tussen A6/A9. Met dit besluit beschermt de provincie waardevolle natuur- en recreatiegebieden als het Gein, Naardermeer, Ouderkerkerplas en de Hoge Dijk, aldus Milieudefensie, die overigens ook laat weten tegen de tweede zeesluis en de tweede Coentunnel te zijn.

Terugblik
Voor en na de statenverkiezingen heeft GroenLinks steeds haar voorkeur uitgesproken voor een centrumlinks college bestaande uit PvdA, CDA en GroenLinks. Helaas bleek bij de openbare collegeonderhandelingen een week na de verkiezingen daarvoor geen politiek draagvlak te bestaan. De PvdA hield alle opties open (en meldde een paar dagen later voor voortzetting van de oude coalitie van VVD, CDA en PvdA te zijn) en het CDA sloot een centrumlinkse variant uit. GroenLinks is toen op de uitnodiging van VVD, CDA en D66 ingegaan om onderhandelingen over coalitievorming in te gaan. Dit vanuit de gedachte dat je in principe het beste je GroenLinkse programmapunten kun realiseren als je in een college zit. De uitkomst van de onderhandelingen zou natuurlijk uitsluitsel moeten geven of college-deelname echt die meerwaarde zou hebben. Op 1 mei heeft de fractie van GroenLinks geconcludeerd dat het collegeprogramma, de financiële vertaling daarvan en de portefeuilleverdeling voldoende GroenLinks gehalte hebben om 'ja' te zeggen tegen deze coalitie.

Resultaten
GroenLinks heeft in de onderhandelingen goede resultaten geboekt op rie groene verkiezingsthema's:


1. Betere bescherming van natuur en landschap In het onderhandelingsakkoord wordt 12,5 miljoen euro uitgetrokken voor het realiseren van de ecologische hoofdstructuur. Dat is hard nodig nu het rijk bezuinigt op zijn bijdragen voor de aankoop van natuurgebieden. Ook zal het nieuwe college zich beleidsmatig en financieel inspannen voor intensiever grondgebruik om het groene buitengebied zoveel mogelijk te sparen voor bebouwing.


2. Meer geld voor openbaar vervoer en fiets Er wordt jaarlijks 7 miljoen euro extra uitgetrokken om knelpunten in het openbaar vervoer op te lossen. Vijf miljoen daarvan is bestemd voor Noord-Holland Noord. Daarnaast is afgesproken dat de provinciale rijksbezuinigingen op de exploitatie van het streekvervoer niet automatisch worden doorgevoerd.


3. Meer betaalbare woningen
Het nieuwe college verplicht zich om actief bij te dragen aan behoud en bouwen van voldoende huur- en koopwoningen. Daarbij zal met name aandacht zijn voor de huisvestingsbehoefte aan starters en senioren.

Zee- en luchthaven
Het sluiten van een coalitie is ook het sluiten van compromissen. Het is GroenLinks op een aantal onderwerpen niet gelukt het al vastgesteld beleid te veranderen. Zo gaat het akkoord uit van de al eerder vastgestelde meerderheidsopvatting in de staten dat er een nieuwe grote zeesluis bij IJmuiden moet komen en dat de provincie voor de bouw daarvan 34 miljoen euro provinciaal geld reserveert. GroenLinks heeft aan die opvatting wel een aantal extra voorwaarden weten te verbinden. Zo mag een nieuwe zeesluis niet leiden tot extra doorvoerfuncties in de Noordzeekanaal-havens en moet ook het havenbedrijfsleven meebetalen, anders besteedt de provincie er ook geen geld aan.
Over Schiphol zijn heel behoorlijke afspraken gemaakt. Tot op heden leefde bij de provincie de wens om Schiphol naar zee te verplaatsen (vooral de PvdA is daar voorstander van). GroenLinks is daar tegen. Vastgelegd is nu dat Schiphol op haar huidige locatie blijft. Verder was door de provincie al ruimte gereserveerd voor aanleg van de zesde en zelfs zevende baan. Afgesproken is nu dat een nieuwe baan er pas komt als een van de bestaande banen wordt gesloten (wat per saldo zelfs milieuwinst kan opleveren). Ook is afgesproken dat de provincie de plaatsing in de regio van extra meetpunten coördineert om de geluidsoverlast te meten. Wij zien de opgenomen teksten over Schiphol dan ook als winst en niet als concessie.

Het collegeakkoord is hier te vinden.


-
Meer weten? E-mail info@groenlinks.nl