De Unie


KLM: Stand van Zaken overleg Sociaal Plan KLM

15 mei 2003 - Naar aanleiding van de structurele veranderingen binnen de burgerluchtvaart, de economische tegenwind, de oorlog in Irak en het ontstaan van SARS heeft de KLM op 1 april 2003 vergaande maatregelen aangekondigd om het hoofd boven water te houden.

De KLM wil in twee jaar tijd de kosten met 10% terugbrengen, hetgeen een kostenbesparing van 650 miljoen euro betekent. Volgens de KLM dient een deel van deze besparing tot stand te komen door het personeelsbestand met 2000 tot 3000 formatieplaatsen terug te brengen. Hierbij zouden volgens de KLM gedwongen ontslagen niet voorkomen kunnen worden.
Daarnaast wil de KLM het inkoopproces beter structureren hetgeen een belangrijke bijdrage zou kunnen leveren aan de gewenste besparingen. Als derde belangrijke besparing wenst de KLM een aantal efficiency maatregelen te treffen die betrekking hebben op ondermeer de regelgeving met betrekking tot roosters en overige arbeidsvoorwaarden zoals pensioenen. Hierover zou de KLM op korte termijn overleg gaan voeren met vakbond De Unie en de overige bonden.

Vakbond De Unie erkent de zorgelijke situatie waarin de burgerluchtvaart in zijn algemeenheid en de KLM in het bijzonder verkeerd. Het is derhalve meer dan noodzakelijk dat er maatregelen worden getroffen. Daar waar het de gehele organisatie van de KLM betreft gaat vakbond De Unie ervan uit dat de gehele organisatie bijdraagt aan een gezonde KLM.

Hoewel de KLM aankondigde een aantal maatregelen nader toe te lichten tijdens de presentatie van de jaarcijfers op 8 mei 2003, bleek dat de KLM voor de uitwerking van de maatregelen meer tijd nodig had. Wel is op 24 april 2003 het overleg gestart tussen de KLM en de grondbonden over het te voeren sociaal beleid.

In de voorbereiding op het overleg over het Sociaal Beleid, heeft het sectiebestuur KLM van vakbond De Unie een aantal voorstellen geformuleerd welke De Unie heeft toegestuurd aan de KLM en de overige grondbonden. Deze voorstellen zijn eveneens besproken en geaccordeerd in een kadervergadering welke is gehouden op 17 april 2003 in hotel De Beurs te Hoofddorp.
De voorstellen hebben met name betrekking op het verminderen van de overtolligheid binnen de KLM en betreffen de volgende onderwerpen:
* vacaturestop; - beëindigen externe inhuur;
* beëindigen tijdelijke arbeidsovereenkomsten;
* beperken overwerk; - (niet) uitbesteden van werk;
* natuurlijk verloop; - stimulering deeltijd;
* stimuleren van vrijwillig vertrek; - arbeidsduurverkorting;
* detachering; - last in first out;

* faciliteiten bij bemiddeling naar ander werk; - leeftijdsbewust pers.beleid (65 +).

De voorstellen van De Unie zijn voor een belangrijk deel door de KLM en de overige bonden overgenomen. Wel dient over de nadere uitwerking nog overleg plaats te vinden.

In het overleg over het sociaal plan zijn twee grote knelpunten gerezen tussen de bonden en de KLM. Deze twee zijn: de criteria waarlangs medewerkers als overtolligen worden aangewezen en;
toepassing van bijlage 15 (overtolligheidsregeling) van de CAO KLM.

De KLM wenst met betrekking tot aanwijzing van overtolligen uit te gaan van last in first out met afspiegeling over verschillende leeftijdscategorieen. Vakbond De Unie heeft grote problemen met dit criterium. In de kadervergadering van 17 april 2003 is nadrukkelijk stilgestaan bij dit criterium. In de kadervergadering zijn een aantal argumenten benoemd waarom De Unie voorstander is van last in first out zonder afspiegeling over verschillende leeftijdscategorieen. Deze argumenten zijn:
de huidige moeilijke arbeidsmarkt; volgens De Unie maken jongeren meer kans om elders een gelijkwaardige baan te verwerven; last in first out zonder afspiegeling is goedkoper; meer transparantie;
grote meerderheid van de leden van vakbond De Unie hebben deze voorkeur.

Dat met dit criterium de leeftijdsopbouw van het personeel van de KLM enigszins negatief wordt beïnvloed acht vakbond De Unie acceptabel. Vooralsnog geldt dit voor een relatieve korte periode (12 tot 24 maanden) waarna gewerkt kan worden aan het herstel van een evenwichtige leeftijdsopbouw. De Unie hecht meer belang aan toepassing van last in first out zonder afspiegeling dan de overige grondbonden.

Met betrekking tot toepassing van de overtolligheidsregeling uit de CAO (bijlage 15) bestaat ook een groot verschil van inzicht tussen de bonden en de KLM. De KLM wenst (in tegenstelling tot bijlage 15) bij overtolligheid direct de opzegtermijn in te laten gaan en direct na verloop van de opzegtermijn tot beëindiging van de arbeidsoverkomst over te gaan. De KLM heeft hiervoor een tweetal argumenten, te weten: bijlage 15 van de CAO is niet marktconform, en
toepassing bijlage 15 kan gelet op de huidige positie van de KLM niet verlangd worden.

De KLM stelde hiervoor in de plaats dat zij bereid is de WW-uitkering tot 1 jaar na aanzegging van de overtolligheid aan te vullen tot 100% van het laatst verdiende salaris.

Bijlage 15 van de CAO stelt dat een overtollige medewerker eerst na 1 jaar ontslagen kan worden, in dit jaar moet er eerst 6 maanden gezocht worden naar een baan binnen de KLM en daarna 6 maanden buiten de KLM alvorens tot ontslag over te gaan.
Voor vakbond De Unie geldt bijlage 15 als uitgangspunt, tenzij onverkorte toepassing hiervan ten koste zou gaan van de werkgelegenheid binnen de KLM. In dat geval is vakbond De Unie bereid mee te denken over een andere invulling van de overtolligheidsregeling zoals opgenomen in bijlage 15 van de CAO.

Tot zover het overleg over het sociaal plan tot en met 9 mei jl. . en hoe nu verder.

Naar alle waarschijnlijkheid wordt het overleg over het sociaal plan op vrijdag 16 mei voortgezet. Het is in het belang van de leden van vakbond De Unie dat het sociaal plan handen en voeten krijgt, de onzekerheid mag niet langer voortduren.
De inzet van De Unie is helder, de werkgelegenheid van de medewerkers bij de KLM staat voorop. Indien last in first out tot daadwerkelijke problemen leidt die strijdig zijn met de werkgelegenheid binnen de KLM, dan is De Unie bereid mee te denken over een oplossing. Hierbij kan gedacht worden aan beargumenteerde uitzonderingen op deze regel. Als onverkorte toepassing van bijlage 15 van de CAO ten koste gaat van de werkgelegenheid binnen de KLM, dan is De Unie ook bereid op dit punt haar verantwoordelijkheid te nemen, echter wel op basis van goede argumenten.
Hoewel de wens om te komen tot een goed resultaat bijzonder groot is, gebied de realiteit te zeggen dat naar alle waarschijnlijkheid het overleg op 16 mei nog niet tot een resultaat zal leiden.

Mocht u nog ideeën of suggesties hebben dan ontvangen wij deze gaarne. U kunt deze ook via e-mail zenden aan bjm-s@Unie.nl

Ik ga ervan uit hiermede vooralsnog voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Sjirk Bajema
Voorzitter Bedrijfsgroep Burgerluchtvaart


* Intropagina KLM

donderdag, 15 mei 2003