BedrijfsautoRAI

15-05-2003

Iveco Eurocargo 2003: nieuwe middelzware trucklijn

De evolutie van een succesvolle truck. Sinds de introductie in 1991 heeft de Eurocargo talloze onderscheidingen en prijzen van de vakpers en beroepsinstanties mogen ontvangen. In die periode is het model voortdurend vernieuwd.

Innovatie is steeds de rode draad geweest in de carrière van de Eurocargo, teneinde voortdurend de kwaliteit te verbeteren en doeltreffend op de allengs hogere eisen van de klanten in te spelen. Dankzij dit beleid heeft het model zich stevig aan de top van het middelzware trucksegment kunnen nestelen.

De meest recente innovatie betrof de complete vernieuwing van het motorenprogramma. Na de lancering van de geheel nieuw ontwikkelde Tector-motoren in 2000 veroverde Iveco met de Eurocargo zelfs het Europees markleiderschap.

Met een huidig marktaandeel van dertig procent en vijf procent groei over de laatste twee jaar, bewijst de Eurocargo na twaalf jaar nog altijd aan de top van het middelzware segment te staan. Om deze positie te behouden en te versterken, presenteert Iveco thans voor de vijfde maal een vernieuwd Eurocargo-gamma, waarin ditmaal de volledig nieuw ontworpen cabine centraal staat.

Drie cabine-uitvoeringen en een versie met middelhoog dak De Eurocargo 2003 is verkrijgbaar met de volgende cabines:
* een korte cabine zonder slaapgedeelte

* een lange cabine, voorzien van slaapgedeelte (met één of twee bedden)

* een dubbele cabine met '6+1' zitplaatsen, speciaal voor onderhoudsdiensten, hulpdiensten, bouw, etc.

De lange cabine is als optie ook verkrijgbaar met een middelhoog dak ('medium roof'). Dankzij een inwendige hoogte van circa twee meter biedt deze de chauffeur optimale ruimte en comfort met onder andere:
* een elektrisch bediend ventilatieluik in het dak (zowel te bedienen met een schakelaar op de middenconsole, als via het bedieningspaneel bij het bed)

* een groot bagagecompartiment langs de gehele bovenzijde van de achterwand

* opbergvakken en verlichting op beide zijwanden
* een console boven de voorruit met twee afsluitbare kastjes.
De chauffeur beschikt in deze cabine dus niet alleen over aanzienlijk meer leefruimte, maar ook over meer en makkelijk toegankelijke opbergmogelijkheden voor zijn persoonlijke bezittingen, kleding, beddengoed, etcetera.

Ontwikkeld met het oog op de productiviteit
De nieuwe Eurocargo is ontwikkeld om de klant maximaal rendement uit zijn investering te garanderen.

Er is daarom veel aandacht besteed aan het verbeteren van de efficiency
door het beperken van de tijd en moeite die de chauffeur kwijt is met frequente handelingen zoals het in- en uitstappen, het openen en sluiten van de portieren, het kantelen van de cabine, het zich verplaatsen in de cabine, het opbergen (en terugvinden!) van persoonlijke eigendommen of documenten, het controleren van de vloeistofniveaus, etc.

Het ontwerp is tot in detail afgestemd op:

* sneller en efficiënter werken

* meer rijcomfort en bedieningsgemak

* langere service-intervallen en kortere onderhoudstijden (de chauffeur wordt via het display automatisch geattendeerd op eventueel noodzakelijk onderhoud).
Daarnaast zijn de meest moderne veiligheidsvoorzieningen toegepast.
Iveco stelt kwaliteit en betrouwbaarheid centraal Iveco heeft de laatste jaren hard gewerkt aan een substantiële verbetering van de kwaliteit en betrouwbaarheid van haar producten. Hierbij was een investering van meer dan vijf miljard euro gemoeid.
De Eurocargo 2003 vormt een nieuwe mijlpaal in dit proces dat als doel had Iveco zowel in het zware, het middelzware als het lichte segment aan de top te brengen op het gebied van betrouwbaarheid en kwaliteit. En daarbij gaat het niet alleen om de trucks zelf, maar ook om service aan de klant en om het bieden van inventieve oplossingen met gebruikmaking van de nieuwste technologie. Service aan de klant als onderdeel van het product Iveco kent de klant een belangrijke rol toe bij het ontwikkelen van nieuwe producten. In alle fases van het ontwikkelingsproces wordt de afdeling Customer Service dan ook nauw betrokken. Dit heeft onder andere als resultaat dat bij de nieuw ontwikkelde modellen reparaties en onderhoud tot een minimum beperkt blijven. Daarnaast is er een serie Reparatie & Onderhoudspakketten samengesteld die de klant optimale keuzevrijheid biedt. Al naar gelang zijn behoefte, kan hij kiezen voor een contractsvorm die alleen het algemene onderhoud omvat, maar daarnaast is er de mogelijkheid om diverse uitbreidingen in het contract op te nemen, zoals verlengde garanties op de aandrijflijn en de motor, tot en met het uiterst complete Planned Maintenance concept, waarbij onderhoud en reparatie kunnen worden gecombineerd met andere diensten op maat.
Mijlpalen in de geschiedenis van de Eurocargo Nog nooit in de geschiedenis is een truck met zoveel prijzen en onderscheidingen bekroond als de Eurocargo. 1991 Introductie
1992 - "International Truck of the Year"
1993 - "Road Testers Choice" in Groot-Brittannië 1993 - Wereldrecord brandstofzuinigheid in de klasse van 7,5 ton GVW
1995 - "Fleet Truck of the Year" in Groot-Brittannië 1996 - "Beste geïmporteerde truck" in Duitsland 1996 - Winnaar "MidiEuro Test" op het gebied van brandstofzuinigheid en algehele productiviteit in de klasse van 12 ton GVW
1997 Presentatie van de nieuwe Eurocargo
1998 - Winnaar "MidiEuro Test" in de klasse van 7,5 ton GVW 1999 - Introductie van de nieuwe Eurocargo EL-serie 2001 Introductie van de nieuwe Eurocargo Tector 2002 Best Light Truck in Groot-Brittannië
2003 Presentatie van de nieuwe Eurocargo 2003