Gemeente Rotterdam

Nr. 87
15 mei 2003

Nieuwe aanpak heronderzoeken en fraudebestrijding SoZaWe

Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SoZaWe) is met ingang van 1 mei 2003 begonnen met een nieuwe aanpak op het gebied van heronderzoeken naar de rechtmatigheid en doelmatigheid van uitkeringen en op het terrein van fraudebestrijding. De rechtmatigheid van uitkeringen wordt voortaan continue gecontroleerd, mede dankzij de geautomatiseerde koppeling van bestandgegevens tussen Belastingdienst, UWV, IBG en SoZaWe. Door onder andere deze koppeling wordt fraude met uitkeringen eerder en sneller aangepakt. De klantmanagers van SoZaWe kunnen dan meer tijd besteden aan de doelmatigheid van de uitkering: mensen begeleiden op weg naar werk.

De automatische koppeling van bestanden vindt plaats via het centrale Inlichtingenbureau, waarop alle sociale diensten in Nederland sinds 1 april zijn aangesloten. Het Inlichtingenbureau kan bijvoorbeeld zien of iemand van verschillende instanties tegelijk uitkeringen ontvangt, de zogeheten 'samenloop van gegevens'. Als er zo'n samenloopsignaal komt, geeft het Inlichtingenbureau dit direct door aan SoZaWe. De klantmanager onderzoekt dan of er sprake is van misbruik van of fraude met de uitkering. Daarnaast levert elke klant jonger dan 65 jaar maandelijks een verklaring in met gegevens over zijn persoonlijke situatie. Niet inleveren betekent automatisch opschorting van de uitkering.

SoZaWe werkt bovendien met risicoprofielen, waarin kenmerken worden aangegeven die een grotere kans op fraude met zich meebrengen. Voorbeeld van een risico is het 'kostgangersprincipe'. In de Algemene bijstandswet is het financieel interessanter voor de klant om een kostganger te hebben dan een partner, met wie de klant de woning deelt. Klantmanagers van SoZaWe zijn dan ook extra alert als ze te maken krijgen met klanten die voldoen aan een bepaald risicoprofiel en zullen in dat geval nader onderzoek doen.

Verder worden op basis van de risicoprofielen speciale acties gehouden, gericht op het bestrijden van fraude. Zo zijn in mei in het district Centrum kentekens van 32 klanten met relatief duurdere auto's gecontroleerd, waarbij in 15 gevallen nog een bijzonder rechtmatigheidsonderzoek plaatsvindt naar het bezit van de auto. Burgers kunnen zelf ook uitkeringsfraude of vermoedens daarvan melden via het speciale Meldpunt Fraude van SoZaWe, telefoonnummer: 010- 2175100. De klantmanager stelt via dit samenhangend pakket de rechtmatigheid van de uitkering efficiënter en effectiever vast en kan meer aandacht en tijd besteden aan de reïntegratie van uitkeringsgerechtigheden in het arbeidsproces of in een zorgtraject, afhankelijk van de situatie van de klant en de afstand tot de arbeidsmarkt.

Noot voor de redactie/