Gemeente Winterswijk


15 mei 2003
Professionalisering handhavingsbeleid gemeente winterswijk

Winterswijk - Het handhavingsbeleid van de gemeente Winterswijk wordt verder geprofessionaliseerd. Daarom heeft het college van Burgemeester en Wethouders het handhavingsbeleid permanent als actiepunt opgenomen in het bestuursprogramma van 2002-2006. Ook wordt het beleid structureel ondergebracht binnen de gemeentelijke organisatie. Zo kan de gemeente beter en efficiënter toezien op de naleving van de gestelde regels.

Handhaven is niet een kwestie van dwarsliggen maar is een taak en middel van de gemeente om te zorgen dat afspraken worden nagekomen. Hierbij valt te denken aan wetten en verordeningen, vastgesteld beleid, vergunningen en ontheffingen.
De gemeente wil integraal, programmatisch en effectief te werk gaan om haar doelen te bereiken.
Hierbij spelen voornamelijk preventie, veiligheid en klantgerichtheid een belangrijke rol.
Dit betekent dat met een beperkte inzet van middelen een zo hoog mogelijk rendement wordt gehaald en dat handhaving centraal wordt geregeld en niet meer zoals voorheen is verspreid door de hele gemeentelijke organisatie.
Bij elke Voorjaarsnota wordt gekeken of er eventuele veranderingen moeten worden doorgevoerd in het handhavingsbeleid. Ook wordt er volgens een vastgestelde planning gewerkt. Indien overtredingen worden vastgesteld zal hier tegen worden opgetreden. Daarbij krijgen de veiligheid van mensen alsmede de onomkeerbare en onaanvaardbare milieuschade een hoge prioriteit.
Met de nieuwe notitie wil de gemeente haar werkwijze transparanter en herkenbaarder maken voor de burgers. Hoe het nieuwe beleid en de uitvoering ervan er precies uitziet, staat beschreven in de notitie 'Door samenwerken sterk'. De gemeenteraad spreekt zich tijdens de raadsvergadering op 22 mei uit over de notitie.

Binnen de nieuwe organisatieopzet is gekozen om handhaving permanent onder te brengen binnen het domein Vergunningen en Veiligheid. Hiermee is de handhaving structureel als een beleidsonderdeel opgenomen in de gemeentelijke organisatie.
Het nieuwe beleid gaat uit van de eigen verantwoordelijkheid van burgers en bedrijven.
De gemeente zal stimuleren en toezien op de naleving van de regels en zal sanctie-instrumenten inzetten als dat nodig blijkt. Handhaving is nu een onderdeel van de reguliere taken en is ondergebracht bij diverse afdelingen binnen de gemeentelijke organisatie. Hierdoor is het voor buitenstaanders moeilijker zichtbaar hoe er wordt gewerkt.
Bij het streven naar een verbetering van de klantvriendelijkheid levert de handhaving (dus duidelijk en consequent omgaan met de regels) een belangrijke bijdrage.