Gemeente Amsterdam

Voorjaarsnota 2003: ruim 127 miljoen extra door ombuigingen 15 mei 2003 - Marleen Nieuwenhuis

In de Voorjaarsnota 2003 van het college van B&W, die vandaag (15 mei) door de wethouder Financiën, Geert Dales, is gepresenteerd, legt het gemeentebestuur voor EUR 205 miljoen aan ombuigingsvoorstellen aan de gemeenteraad voor. Daarvan kan volgens het college ruim EUR 127 miljoen worden gerealiseerd met bestuurlijk aanvaardbare gevolgen. Van de overige EUR 78 miljoen is het college van mening dat deze ongewenst negatieve gevolgen voor de dienstverlening aan de burgers opleveren. Omdat onder andere door overgangskosten niet alle ombuigingen volgend jaar al gerealiseerd kunnen worden, zal het volledige bedrag pas per 2006 beschikbaar zijn. Toch ziet het college kans om voor de begroting 2004 een extra structurele ruimte van bijna EUR 28 miljoen vrij te maken.

Bestedingsrichting
Het college geeft in de Voorjaarsnota 2003 de bestedingsrichting aan voor de beschikbare structurele en incidentele ruimte. Daarbij komt tot uitdrukking dat de ombuigingsoperatie mogelijkheden geeft om in de komende jaren op een aantal cruciale onderdelen van het gemeentelijk beleid grote stappen vooruit te maken. Naast de prioriteiten uit het Programakkoord 2002-2006 legt het college een extra accent op werkgelegenheid, bestrijding van de jeugdwerkeloosheid en onderwijs. De realisatie van de ombuigingsvoorstellen zal op tal van onderdelen tot merkbare gevolgen leiden. Negatief, omdat er gekort wordt, posten worden geschrapt en formatie wordt gereduceerd. Positief, omdat dit nieuwe mogelijkheden biedt die bij ongewijzigde voortzetting van beleid niet zouden kunnen worden gerealiseerd.

Voorjaarsnota
De voorjaarsnota geeft de beschikbare financiële ruimte voor de begroting 2004 aan. Uit het onlangs vastgestelde meerjarenperspectief bleek dat voor 2004 met EUR 14 miljoen structurele ruimte kan worden gerekend. Door de ombuigingsoperatie kan dat bedrag voor 2004 worden verdrievoudigd.
De incidentele ruimte voor 2004 bedraagt EUR 59,7 miljoen, waaraan uit de ombuigingen EUR 12,6 miljoen kan worden toegevoegd. Hier komt nog EUR 16,2 miljoen uit het Mobiliteitsfonds en EUR 117,4 miljoen uit het ISV-fonds (Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing) bij. Uit de incidentele ruimte worden onder andere de volgende uitgaven gedaan:
* Incidentele posten voorjaarsnota, EUR 32,8 miljoen (waaronder de Openbare Bibliotheek, diversiteit en de cultuur).


* Toevoeging weerstandsvermogen van EUR 20 miljoen voor de risicos Noord/Zuidlijn.

Ombuigingsoperatie
Het college heeft bij de vaststelling van de begroting (najaar 2002) geconcludeerd dat er voor de komende jaren een ombuigingsoperatie moet worden uitgevoerd. Voor de uitvoering van alle plannen uit het Programakkoord 2002-2006 is niet voldoende geld beschikbaar. Bovendien gaat het in Nederland economisch minder goed, waardoor er de komende tijd minder geld beschikbaar is. Het college stelt in de ombuigingsvoorstellen voor om een gedeelte van de begroting van de gemeente Amsterdam anders in te zetten om de speerpunten uit het programakkoord te kunnen verwezenlijken.
De ombuigingen hebben betrekking op dat bedrag van de begroting waarvoor de gemeente de vrijheid heeft om over de besteding te beslissen. Het gaat dan op de totale gemeentebegroting van EUR 5 miljard om een bedrag van circa EUR 1,5 miljard. Daarmee wordt duidelijk dat een ombuiging van zon EUR 100 miljoen een goed voelbare operatie is. De voorstellen van het college treffen alle gemeentelijke diensten en bedrijven, met uitzondering van het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) en het Stedelijk Museum. Het GVB is uitgezonderd, omdat in het businessplan dat in het kader van de interne verzelfstandiging is vastgesteld al efficiencyafspraken vastliggen. Voor het Stedelijk Museum geldt dat het college niet vooruit wil lopen op de besluitvorming over de herontwikkeling.

Ombuigingsvoorstellen
Onder het motto van het Programakkoord 2002-2006 Alleen het resultaat telt, is er een verschuiving van beleid naar uitvoering. Door een reductie van de beleidscapaciteit, beperking van planvorming, terugdringing van toetsings- en coördinatiebureaucratie en de toepassing van nieuwe technieken, kunnen de kosten van het ambtelijk apparaat omlaag. Het gaat om een totaalbedrag van circa EUR 40 miljoen structureel (dus per jaar). De reductie moet per 2006 volledig zijn gerealiseerd. Dit bedrag kan mede worden gerealiseerd door beperking van de inhuur van externen en de verlaging van het ziekteverzuim.

Naast deze grote verzamelpost bestaan de ombuigingen uit een groot aantal kleine en grotere posten, variërend van enkele duizenden tot miljoenen euros per post. Een greep uit de voorstellen:
* Vermindering budget Kunstenplan per 2005 met 10% (EUR 6 miljoen).

* Sluiting brandweerkazerne Haarlemmerpoort (EUR 1,2 miljoen).

* Beperking onderzoeksbudgetten Bestuursdienst (EUR 0,5 miljoen).

* Beëindiging exploitatie Opstapper (EUR 1 miljoen).

* Heffen parkeergeld Amsterdamse Bos (EUR 1,5 miljoen).

* Taakstellende rendementsverbetering Stads-bank van Lening (EUR 0,6 miljoen).


* Verlaging Woonlastenfonds (EUR 0,8 miljoen).

* Vermindering voorbereidingskosten grote projecten (EUR 0,8 miljoen).


* Vermindering inzet Dienst Wonen op de particuliere woningmarkt (EUR 0,2 miljoen).


* Afschaffing alleenwonendenkorting onbemeterde waterlevering (EUR
1,7 miljoen).

* Subsidiebeëindiging van een aantal instellingen op het gebied van maatschappelijk werk, jeugd, educatie, onderwijs en diversiteit

Door een reorganisatie bij Gemeentewaterleidingen en efficiencyverbeteringen bij de Dienst Afvalverwerking valt geld vrij dat rechtstreeks zal leiden tot lagere tarieven voor de burgers. Op één onderdeel stelt het college een inkomstenverhoging door een hoger tarief voor: de hondenbelasting wordt per 2004 verhoogd, waardoor de opbrengsten met EUR 1,2 miljoen stijgen.

De gemeenteraad bespreekt de Voorjaarsnota 2003 op 18 en 19 juni en maakt dan definitief de keuze waarvoor het extra geld wordt ingezet.

Pb-063

© Gemeente Amsterdam