FloraHolland, v/h Bloemenveiling Holland



Marktverbreding en segmentatie bieden kwekers en kopers nieuwe kansen (15-05-03)

Op 13 en 14 mei organiseerde FloraHolland voor haar kwekers, kopers, veredelaars en andere belangstellenden een productdag voor lelie en roos. Deze productdagen stonden geheel in het teken van marktverbreding en nieuwe marktsegmenten. Volgens prof. dr. ir. J.E.B. Steenkamp, marketeer aan Katholieke Universiteit Brabant, wordt dit bereikt door een gerichte keuze in marktsegmenten in combinatie met gerichte promotie-activiteiten én vergaande samenwerking. Het huidige marketingbeleid van kwekers en kopers is wat dat betreft onvoldoende.

De bollen- en bloementeelt blijft te productiegericht en de afzet krijgt te weinig aandacht. De achterblijvende bloemenafzet, de productiegerichtheid, het onvoldoende gebruik maken van vernieuwende verkoopconcepten en de afhankelijkheid van een beperkt aantal afzetmarkten waren aanleiding voor het thema 'Marktverbreding, het kan!' op de Leliedag. Deze productdag werd georganiseerd in samenwerking met de Keukenhof en er waren ruim driehonderd kwekers en kopers aanwezig.
De opkomst van nieuwe marktsegmenten stond centraal op de Rozendag. Met name hoe in te spelen op de verschillende marktsegmenten en het herkennen van deelmarkten. Het thema 'Marktsegmentatie, een kans voor u?' trok ruim 250 kwekers en kopers naar de Rozendag. Vanuit diverse vakdisciplines werd aangegeven wat de lelie- en rozenketen te doen staat.

Commercieel directeur Arnold Hordijk gaf op beide productdagen een toelichting op de thema's. Hij stelde dat de lelieketen de afgelopen decennia heeft bewezen haar markt sterk verbreed te hebben. Verdieping van het assortiment en de introductie van nieuwe soorten hybriden tonen dit aan. Er liggen echter duidelijk nog meer mogelijkheden voor marktverbreding. Het sterker anticiperen op afzetmogelijkheden in o.a. Frankrijk en toekomstige EU-landen is hier een voorbeeld van. Ook verbreding van de markt via het grootwinkelbedrijf en aankopen voor eigen gebruik te stimuleren bieden mogelijkheden. In de rozenketen liggen volgens Hordijk ook nog tal van kansen. Hij noemde in dat verband vooral de afzet naar landen in Oost- en Midden Europa. Vanuit Nederland moet goed ingespeeld worden op de vraag in die landen. Een belangrijke rol is weggelegd voor FloraHolland als het gaat om marktverbreding en uitbreiding van marktsegmenten. Met twee exportveilingen en drie regionale georiënteerde vestigingen biedt Floraholland aanvoerders en kopers optimale kansen voor het realiseren van marktverbreding en het uitvoeren van segmentatie.

Om te kunnen segmenteren naar doelgroep onderscheidt de heer Steenkamp drie kenmerken van bevolkingsgroepen: geslacht, inkomen en etnische groep. Een voorbeeld is Becel, met als doelgroep mannen boven de veertig jaar, met hogere inkomens en een stressvol bestaan. Een voorbeeld van etnische segmentatie is Mecca Cola, een product van Coca Cola dat is afgestemd op moslims. Een andere belangrijk manier van segmenteren is op basis van situatie zoals koopdoel, koopmoment en aankoopplaats. Als voorbeeld voor segmentatie op aankoopplaats wees Steenkamp op het imago van het 'benzinepompboeket' en als voorbeeld van segmentatie op basis van een bepaalde situatie noemde hij de examenperiode.