Nederlandse Vereniging van journalisten
16/5/2003 Sectie Freelance
Onderzoek NVJ-consulentschap
Freelancers hebben een toenemende behoefte aan een NVJ als
aanspreekpunt met bijbehorend dienstenpakket. Hoewel de NVJ veel in
huis heeft om de freelancegroep bij te kunnen staan, zijn die
mogelijkheden niet altijd even zichtbaar. Dit concludeert Agnes Koerts
die onderzoek deed naar de behoefte van een NVJ-consulentschap voor
freelance journalisten.
Van de 9.600 leden van NVJ zijn er zo'n 2.700 zelfstandig
ondernemer.Volgens sectievoorzitter Sjoerd van der Meulen is het zaak
dat de NVJ een inventarisatie maakt van haar activiteiten voor
freelancers. 'De NVJ doet al veel, maar dat is onvoldoende bekend.'
Het verheugt hem dat de journalisten die aan het onderzoek hebben
meegewerkt over het algemeen tevreden zijn over de NVJ. 'Soms horen we
geluiden uit de freelancerhoek dat de vereniging duur is en er weinig
van hun gading bij zit; er rolt immers geen jaarlijkse CAO uit. Toch
blijkt er waardering voor de NVJ als belangenbehartiger,
netwerkorganisotor en juridische bijstandverlener.'
Uit het onderzoek van Koerts blijkt dat een consulentschap zou kunnen
bestaan uit een helpdesk (computerassistentie, incassoproblemen,
conflictbemiddeling, korte baanadvies, rechtskundige hulp);
ondernemersadviezen (belastingen, onderhandelen, coaching);
netwerkfunctie; aanbod van opleidingen, cursussen en producten, zoals
verzekeringen.
Uit het onderzoek is verder gebleken dat journalisten voor sommige,
ingewikkelde diensten ook eventueel bereid zijn te betalen. Er zouden
normale markttarieven gevraagd kunnen worden met een eventuele
ledenkorting. Een lidmaatschap zou dan garantie geven voor een aantal
basisdiensten. Een gevoelig punt, zegt Van der Meulen, omdat
anderzijds veel leden vinden dat hiervoor al de contributie dient.
Na het onderzoek heeft de NVJ een stappenplan uitgezet om tot een
daadwerkelijk consulentschap te komen. Er is een werkgroep benoemd die
een inventarisatie maakt van aanwezige diensten en nieuwe diensten
formuleert.