Belgacom

Mobistar en Proximus stellen gedragscode sms en MMS voor

16/05/2003

Inspelend op de ontwikkeling van de informatie- en ontspanningsdiensten via sms en MMS stellen de mobiele operatoren Mobistar en Proximus een gedragscode aan de leveranciers van deze diensten voor. Deze gedragscode omvat een aantal regels en aanbevelingen die de klanten van de mobiele operatoren een betere informatieverstrekking en een betere bescherming moeten bieden. Deze code zal worden toegevoegd aan de contracten die de operatoren afsluiten met de dienstenleveranciers.

Elke maand kopen duizenden Belgen een logo of een gsm-beltoon, volgen zij de resultaten van hun favoriete team of stemmen ze voor hun idool. De informatie- en ontspanningsdiensten via sms en MMS, die pas sinds enkele jaren hun intrede hebben gedaan, kennen vandaag een aanzienlijke ontwikkeling. Daarom hebben de mobiele operatoren Mobistar en Proximus ervoor geopteerd een gedragscode voor het gebruik op te stellen voor de leveranciers van deze diensten, zijzelf inbegrepen. Hiermee willen de mobiele operatoren hun klanten die deze diensten gebruiken, een optimale informatieverstrekking en bescherming bieden.

Niet alleen herinnert de gedragscode eraan dat de wetgeving betreffende openbare orde en de goede zeden moet worden nageleefd, zij vestigt speciaal de aandacht van de dienstenleveranciers op de noodzaak om kinderen te beschermen en op het respect voor de persoon. Verder worden een reeks specifieke aanbevelingen geformuleerd over het verstrekken van informatie aan de klanten.

Zo bepaalt de gedragscode dat op het vlak van communicatie de «dienstenleverancier zich duidelijk kenbaar dient te maken bij elke reclameboodschap en tevens een telefoonnummer dient te vermelden waarop elke eindgebruiker indien nodig terecht kan en alle noodzakelijke inlichtingen over de voorgestelde dienst kan krijgen (met uitsluiting van de diensten 090X, 070, 078, 077 en de internationale nummers). De dienstenleverancier dient elke sms of MMS die hij ter bevestiging aan een eindgebruiker stuurt, te ondertekenen.»

De gedragscode beveelt de dienstenleveranciers ook aan een zeker aantal regels in acht te nemen m.b.t. de grootte en de leesbaarheid van de karakters die worden gebruikt om de prijs mee te delen van de dienst die in hun reclameboodschappen wordt voorgesteld. Deze aanbevelingen hebben als doel de gebruiks- en facturatievoorwaarden van de voorgestelde diensten duidelijk te vermelden.

Wat de in- en uitschrijving op de dienst betreft, beveelt de door Mobistar en Proximus opgestelde code de dienstenleveranciers aan dat zij de gebruikers een bevestiging zouden geven van hun instemming met en van de opening van de gevraagde dienst. Deze bevestiging gebeurt via een gratis sms zodra de klant zich heeft ingeschreven en zal de instemming met de dienst, de prijs ervan en de procedure voor uitschrijving vermelden. Daarnaast wordt de dienstenleveranciers aanbevolen om, via een gratis sms, de uitschrijving van deze dienst te bevestigen zodra erom wordt verzocht.

Betreffende sms- of MMS-spelletjes ten slotte bepaalt de code dat elk spel toegelaten en op elk punt conform de Belgische wetgeving dient te zijn. «De prijs van een spelsessie dient te allen tijde redelijk en verantwoord te zijn in verhouding tot de aard van het spel. Hetzelfde geldt voor elke sms of MMS die moet worden verstuurd om aan het spel te kunnen deelnemen. De reactivering en de stimulering van het spel zijn verboden en elke promotiecampagne dient de prijs van elke verrichting te vermelden», valt nog te lezen in de code van de mobiele operatoren. Deze laatsten bevelen bovendien aan dat de «prijs van een spelsessie maximaal ?15 per maand en per kort nummer mag bedragen».

Door dit geheel van aanbevelingen voor te stellen willen Mobistar en Proximus de ontwikkeling van informatie- en ontspanningsdiensten via sms en MMS mogelijk maken binnen een duidelijk en veilig kader voor de gebruiker. Deze gedragscode komt ook tegemoet aan de klachten waarmee de mobiele operatoren de laatste maanden werden geconfronteerd. Deze klachten betroffen voornamelijk facturatieproblemen en/of problemen die verband houden met informatie over de uitschrijvingprocedure.

Vooraleer deze gedragscode uit te brengen en toe te passen, hebben de mobiele operatoren het Ministerie van Telecommunicatie, het Ministerie van Economische Zaken, en het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) geraadpleegd. Vanaf vandaag wordt de gedragscode toegevoegd aan de contracten die Mobistar of Proximus afsluiten met de dienstenleveranciers.