Belgacom
Mobistar en Proximus stellen gedragscode sms
en MMS voor
16/05/2003
Inspelend op de ontwikkeling van de informatie- en
ontspanningsdiensten via sms en MMS stellen de mobiele operatoren
Mobistar en Proximus een gedragscode aan de leveranciers van deze
diensten voor. Deze gedragscode omvat een aantal regels en
aanbevelingen die de klanten van de mobiele operatoren een betere
informatieverstrekking en een betere bescherming moeten bieden. Deze
code zal worden toegevoegd aan de contracten die de operatoren
afsluiten met de dienstenleveranciers.
Elke maand kopen duizenden Belgen een logo of een
gsm-beltoon, volgen zij de resultaten van hun favoriete team of
stemmen ze voor hun idool. De informatie- en ontspanningsdiensten via
sms en MMS, die pas sinds enkele jaren hun intrede hebben gedaan,
kennen vandaag een aanzienlijke ontwikkeling. Daarom hebben de mobiele
operatoren Mobistar en Proximus ervoor geopteerd een gedragscode voor
het gebruik op te stellen voor de leveranciers van deze diensten,
zijzelf inbegrepen. Hiermee willen de mobiele operatoren hun klanten
die deze diensten gebruiken, een optimale informatieverstrekking en
bescherming bieden.
Niet alleen herinnert de gedragscode eraan dat de wetgeving
betreffende openbare orde en de goede zeden moet worden nageleefd, zij
vestigt speciaal de aandacht van de dienstenleveranciers op de
noodzaak om kinderen te beschermen en op het respect voor de persoon.
Verder worden een reeks specifieke aanbevelingen geformuleerd over het
verstrekken van informatie aan de klanten.
Zo bepaalt de gedragscode dat op het vlak van communicatie de
«dienstenleverancier zich duidelijk kenbaar dient te maken bij elke
reclameboodschap en tevens een telefoonnummer dient te vermelden
waarop elke eindgebruiker indien nodig terecht kan en alle
noodzakelijke inlichtingen over de voorgestelde dienst kan krijgen
(met uitsluiting van de diensten 090X, 070, 078, 077 en de
internationale nummers). De dienstenleverancier dient elke sms of MMS
die hij ter bevestiging aan een eindgebruiker stuurt, te
ondertekenen.»
De gedragscode beveelt de dienstenleveranciers ook aan een zeker
aantal regels in acht te nemen m.b.t. de grootte en de leesbaarheid
van de karakters die worden gebruikt om de prijs mee te delen van de
dienst die in hun reclameboodschappen wordt voorgesteld. Deze
aanbevelingen hebben als doel de gebruiks- en facturatievoorwaarden
van de voorgestelde diensten duidelijk te vermelden.
Wat de in- en uitschrijving op de dienst betreft, beveelt
de door Mobistar en Proximus opgestelde code de dienstenleveranciers
aan dat zij de gebruikers een bevestiging zouden geven van hun
instemming met en van de opening van de gevraagde dienst. Deze
bevestiging gebeurt via een gratis sms zodra de klant zich heeft
ingeschreven en zal de instemming met de dienst, de prijs ervan en de
procedure voor uitschrijving vermelden. Daarnaast wordt de
dienstenleveranciers aanbevolen om, via een gratis sms, de
uitschrijving van deze dienst te bevestigen zodra erom wordt verzocht.
Betreffende sms- of MMS-spelletjes ten slotte bepaalt de code dat elk
spel toegelaten en op elk punt conform de Belgische wetgeving dient te
zijn. «De prijs van een spelsessie dient te allen tijde redelijk en
verantwoord te zijn in verhouding tot de aard van het spel. Hetzelfde
geldt voor elke sms of MMS die moet worden verstuurd om aan het spel
te kunnen deelnemen. De reactivering en de stimulering van het spel
zijn verboden en elke promotiecampagne dient de prijs van elke
verrichting te vermelden», valt nog te lezen in de code van de mobiele
operatoren. Deze laatsten bevelen bovendien aan dat de «prijs van een
spelsessie maximaal ?15 per maand en per kort nummer mag bedragen».
Door dit geheel van aanbevelingen voor te stellen willen Mobistar en
Proximus de ontwikkeling van informatie- en ontspanningsdiensten via
sms en MMS mogelijk maken binnen een duidelijk en veilig kader voor de
gebruiker. Deze gedragscode komt ook tegemoet aan de klachten waarmee
de mobiele operatoren de laatste maanden werden geconfronteerd. Deze
klachten betroffen voornamelijk facturatieproblemen en/of problemen
die verband houden met informatie over de uitschrijvingprocedure.
Vooraleer deze gedragscode uit te brengen en toe te passen, hebben de
mobiele operatoren het Ministerie van Telecommunicatie, het Ministerie
van Economische Zaken, en het Belgisch Instituut voor Postdiensten en
Telecommunicatie (BIPT) geraadpleegd. Vanaf vandaag wordt de
gedragscode toegevoegd aan de contracten die Mobistar of Proximus
afsluiten met de dienstenleveranciers.