Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Breda, 4 april 2003

Grensgevallen

Overzichtstentoonstelling van fotograaf Piet den
Blanken

Van vrijdag 16 mei tot en met zondag 15 juni 2003
is in de Grote of Onze Lieve Vrouwekerk te Breda de overzichtstentoonstelling 'Grensgevallen' te zien
van de Bredase fotograaf Piet den Blanken.
De expositie spitst zich toe op drie hoofdthema's:
- sociaal-economische conflicten in Nederland

- de strijd tegen armoede en onderdrukking in
Latijns-Amerika

- vluchtelingen aan de randen van het nieuwe
Europa.
De tentoonstelling is dagelijks te bezichtigen van 10.00 tot 17.00 uur, op zondag van 13.00 tot 17.00 uur.

Op donderdag 15 mei is de officikle opening. Dan
zullen de achtergronden en doelstelling van de
tentoonstelling worden toegelicht. Daarna zal Piet den Blanken zijn werk en werkwijze toelichten. De
bijeenkomst in de Bredase Grote of Onze Lieve
Vrouwekerk begint om 16.00 uur.

In het kader van de tentoonstelling vindt op
dinsdagavond 3 juni een debat plaats onder het
motto: 'Fotografie: wapen of kunst?' Deelnemers aan het gesprek zijn landelijke en regionale
journalisten, waaronder Piet den Blanken. Aanvang
20.00 uur in de Grote of Onze Lieve Vrouwekerk te
Breda.

In samenwerking met het COS West- en Midden-
Brabant, centrum voor internationale samenwerking
te Breda, ontwikkelt de Stichting Grenzeloos
Verlangen een educatief programma voor Bredase
leerlingen in het voortgezet onderwijs. De
leerlingen kunnen aan de slag met een werkboek en
de website van Piet den Blanken
(www.denblanken.com) waarop zo'n duizend foto's te zien zullen zijn.

De Stichting Grenzeloos Verlangen zal Piet den
Blanken dit jaar kandideren voor de Dick
Scherpenzeelprijs voor journalistieke
fotoproducties. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan de fotograaf die inzicht geeft in
ontwikkelingsprocessen in niet-westerse landen, of in Noord-Zuidverhoudingen in bredere zin.

Maatschappelijke tegenstellingen

Fotograaf Piet den Blanken (52) geeft duidelijk de voorkeur aan onderwerpen die getuigen van grote
maatschappelijke tegenstellingen. Zo maakt hij in
Nederland in de jaren zeventig reportages over
sociaal-economische conflicten, zoals
havenstakingen en bedrijfsbezettingen. In de jaren tachtig fotografeert hij mensen die zich verzetten tegen autoritaire regimes in landen als Mexico, El Salvador, Nicaragua, Guatemala en Brazilik.
Vervolgens, vanaf eind jaren tachtig, legt Den
Blanken zich toe op internationale migratie. Hij
gaat letterlijk op zoek naar 'grensgevallen', zoals de illegale migranten in het grensgebied van Mexico en de Verenigde Staten. Hij fotografeert jaren
achtereen de gestage opbouw van het 'Fort Europa', het continent dat de toegangspoorten voor
gelukszoekers steeds verder dichtgooit. Waar hij
ook komt, Den Blanken brengt altijd mensen in
beeld; thuis, aan het werk, wachtend in een rij,
aangehouden door grenswachters. Geen zielenpoten,
maar strijdbare mensen die zich ontworstelen aan
een hopeloze situatie. Al meer dan dertig jaar
trekt Piet den Blanken de wereld over. Zijn
consistente betrokkenheid in combinatie met een
bijzondere zwart-witstijl maakt hem tot een
fotograaf van internationale allure. De foto's op
de tentoonstelling 'Grensgevallen' getuigen
hiervan.

Na de sluitingsdatum op 15 juni 2003 zal de
tentoonstelling nog op diverse andere plaatsen te
zien zijn, waaronder in Tilburg, Utrecht en
Rotterdam (onder voorbehoud)

Vanaf 15 mei zijn op de website www.denblanken.com alle tentoongestelde foto's te zien.

Het project kan rekenen op brede steun in de
samenleving. De organiserende stichting wordt
ondersteund door een Comiti van Aanbeveling met
daarin tal van prominente Nederlanders waaronder
oud-minister van ontwikkelingssamenwerking Jan
Pronk, FNV-voorzitter Lodewijk de Waal, Bisschop
Muskens van Breda, de schrijvers Karel Glastra van Loon en Anja Meulenbelt, en Ruud Visschedijk,
directeur van het Nederlands Foto Instituut.
De tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt door
bijdragen van NCDO, VSB Fonds, Prins Bernhard
Cultuurfonds, Actieplan Cultuurgebruik (ACCU)
Breda, de ZR-Groep te 's-Hertogenbosch, Drukkerij
Salsedo te Breda, en door de inzet van een grote
groep vrijwilligers.