Gemeente Zevenaar

Voorjaarsnota 2004-2007

Wat houdt de Voorjaarsnota in?
In de Voorjaarsnota wordt allereerst een beeld gegeven van de financiële gevolgen van het bestaande (=ongewijzigde) beleid van gemeente Zevenaar voor de eerstkomende vier jaren. Hieruit kan worden berekend welk bedrag in die jaren beschikbaar is voor nieuw beleid of wat eventueel het tekort in die jaren zou zijn. Wanneer bekend is hoeveel ruimte beschikbaar is voor nieuw beleid, wordt een keuze gemaakt uit de wettelijk verplichte, noodzakelijke en gewenste nieuwe ontwikkelingen en projecten. Alle voorstellen voor nieuwe investeringen en exploitatie-uitgaven worden tegen elkaar afgewogen en in een meerjarenperspectief geplaatst. Het college van burgemeester en wethouders doet vervolgens een voorstel aan de gemeenteraad over het in de komende vier jaar op te starten nieuw beleid en te plegen vervangingen.

Hoe staat de gemeente Zevenaar er in de komende jaren financieel voor? De huidige Voorjaarsnota is een voortzetting van de beleidslijn waartoe de gemeenteraad op 18 december j.l. bij de behandeling van de bezuinigingen heeft besloten. Dat betekent dat in vergelijking met voorgaande jaren slechts op bescheiden schaal het opstarten van nieuw beleid aan de raad wordt voorgesteld. Uiteindelijk leidt dat tot een financieel meerjarenbeeld, waarin het eerste jaar (2004) nog een klein tekort van 13.000,00 zal optreden, maar dat in de jaren daarna sprake zal zijn van een positief begrotingsbeeld, oplopend tot ruim 150.000,00 in 2007.

Bedragen x 1.000,00 (N = nadeel; V = Voordeel)

2004

2005

2006

2007

Bestaand beleid

V 63

V 195

V 346

V 415

Nieuw beleid en vervangingen

N 76

N 144

N 216

N 261

Meerjarenbeeld, inclusief voorgesteld nieuw beleid

N 13

V 51

V 130

V 154

Het begrotingssaldo is opgebouwd uit het exploitatiesaldo van het bestaande beleid, dat als gevolg van de besluiten van de gemeenteraad van 18 december 2002 in de komende jaren zal verbeteren, en de lasten van op te starten nieuw beleid zoals dat nu aan de gemeenteraad wordt voorgesteld.

Het lijkt alsof er nog enige ruimte is voor verdere uitgaven. Maar: in de voorstellen die burgemeester en wethouders nu aan de gemeenteraad doen, worden voor een aantal onderwerpen slechts beperkte bedragen voor toekomstige vervangingen meegenomen. Vervangingen worden in de plannen van B&W zoveel mogelijk uitgesteld. Dit houdt een zeker risico in; mogelijk zullen nu uitgestelde vervangingen toch eerder noodzakelijk blijken, waarvoor bijramingen plaats moeten vinden. Voor de dekking van deze uitgaven is het nodig enige ruimte beschikbaar te hebben. Hiervoor wordt al sinds enige jaren een beperkt bedrag per jaar opgenomen, maar nu is het gewenst om ook het nu berekende voordelig saldo in de jaren 2005 tot en met 2007 niet op te maken.

Belastingen
In december 2002 heeft de gemeenteraad besloten het tarief voor de onroerende-zaakbelastingen op te trekken naar het gemiddelde tarief in de provincie Gelderland. Daarom werd voor 2003 boven het inflatiepercentage een extra verhoging van 2,4% toegepast. Toen was nog niet bekend welke extra maatregelen andere gemeenten zouden nemen. Op basis van de werkelijk vastgestelde tarieven blijkt het gemiddelde o.z.b.-tarief in Gelderland voor 2003 4,56 te bedragen. Het Zevenaarse tarief bedraagt in 2003 4,38, zodat er bij het vasthouden aan het Gelders gemiddelde vanaf 2004 een verhoging met 4% plaatsvindt. Dit betekent voor de gemeente een extra opbrengst van 140.000,00. Deze extra opbrengst is in de cijfers verwerkt.

Zorg over economische ontwikkelingen
Burgemeester en wethouders zijn bezorgd over de gevolgen van de verslechterde economische ontwikkelingen voor de financiële positie van de gemeente. De verwachting is dat de werkloosheid verder zal stijgen. Dit betekent voor de gemeente dat het aantal uitkeringsgerechtigden gaat oplopen. Hieraan zijn financiële gevolgen verbonden. De uitkeringen volgens de Algemene Bijstandswet komen namelijk voor een deel ten laste van de gemeente. Ook zullen meer inwoners met een minimum inkomen om financiële hulp of kwijtschelding vragen. Het is nu nog niet aan te geven wat dit in de komende jaren voor de gemeente Zevenaar zal gaan betekenen, maar de gemeente kan zeker met economische tegenwind te maken krijgen.

Hoe luidt het nieuwe beleid van de gemeente?
Bij de voorbereiding van de Voorjaarsnota door burgemeester en wethouders zijn alle voorstellen voor nieuw beleid tegen elkaar afgewogen. Wanneer alle nieuwe voorstellen ook daadwerkelijk zouden worden uitgevoerd, overstijgen de uitgaven veruit de inkomsten. Daarom is er een keuze gemaakt welke voorstellen wel moeten worden gehonoreerd en welke niet. Bij het bepalen van die keuze is allereerst nauwkeurig gekeken naar de mate van noodzakelijkheid van de betreffende uitgaven. Criteria die hierbij van belang zijn betreffen de continuïteit van de bedrijfsvoering, met name die van de buitendienst, en de persoonlijke veiligheid van medewerkers en cliënten. Tenslotte heeft ook een politieke weging plaatsgevonden.

Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste nieuwe uitgaven die aan de gemeenteraad ter honorering worden voorgelegd:

Verhoging budget verkeerseducatie
Verkeerseducatieprojecten die in onze gemeente worden uitgevoerd zijn bijzonder succesvol. Tijdens fietsverlichtingscampagnes, die sinds vijf jaar op alle scholen worden gehouden, worden jaarlijks circa 2.500 fietsen gecontroleerd. De bromfietsopleidingen voor 16-jarigen hebben duidelijk positieve effecten op de verkeerskennis en inzicht van deze doelgroep en op de ongevallenbetrokkenheid. Ook de bijeenkomsten waarop de verkeerskennis van senioren word aangevuld, kunnen op grote belangstelling rekenen. Het succes van deze projecten heeft ook een keerzijde: het jaarlijks budget is niet toereikend voor de huidige omvang. Daarom wordt dit vanaf volgend jaar met 6.000 uitgebreid.

Aanschaf nieuwe geluidsmeter
De gemeente gebruikt een geluidsmeter bij het handhaven van de milieuwetgeving en het voorkomen van geluidsoverlast voor de inwoners van Zevenaar. De huidige geluidsmeter voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Hij is bijvoorbeeld storingsgevoelig door mobiele telefoons. Daarom kunnen de resultaten van die meter niet in alle gevallen als bewijsvoering worden gebruikt. Een nieuwe meter kost 35.000.

Dakbedekking en voegwerk Lentebad
De bestaande dakbedekking van het Lentebad is gescheurd en zit op sommige plaatsen los. Burgemeester en wethouders stellen de raad voor de dakbedekking alleen op de meest noodzakelijke plaatsen te vervangen. Vervanging van het hele dak zou veel meer geld kosten. Dit betekent wel dat in de toekomst misschien meer reparaties nodig zullen zijn. Hiervoor is het nodig om voor die gevallen geld achter de hand te houden.
Het voegwerk tussen de tegels in het bad zorgt al enkele jaren voor problemen, zoals scheurvorming en afbrokkeling. Hierdoor kan in het achterliggende beton betonrot ontstaan. Daarom moeten de voegen worden vervangen. Samen kosten deze werkzaamheden ruim 96.000.

Aanpassen lichtmasten sportpark Hengelder
De kwaliteit van de lichtmasten op de velden 6 en 21 van het sportpark Hengelder verkeren in slechte staat. Zij moeten worden vernieuwd en aangepast zodat een betere spreiding van het licht over het veld ontstaat. Dit is beter voor het gebruik van het veld. De kosten hiervoor bedragen 10.000.

Subsidie aan Stichting Welzijn Ouderen Zevenaar t.b.v. computersoos en geheugentrainingen
De Stichting Welzijn Ouderen Zevenaar voert sinds enkele jaren een geheugenspreekuur uit. Jaarlijks wordt een aantal personen geselecteerd dat in aanmerking komt voor een training. De stichting wil deze personen ondersteunen bij hun zelfstandigheid. Deze training heeft alleen zin als de deelnemers meerdere malen een kortdurende cursus volgen. Daarnaast verzoekt de stichting om een structurele bijdrage ten behoeve van de computersoos voor senioren. In de kosten van beide activiteiten wordt een gemeentelijke bijdrage van ruim 4.100 per jaar verstrekt.

Warme maaltijdvoorziening ouderen
Het aantal maaltijden dat verstrekt wordt door Tafeltje-dek-je neemt nog steeds toe. Daardoor zijn hieraan uiteraard steeds hogere kosten verbonden. Omdat binnenkort wordt gestart met het heroverwegen van de subsidiegrondslagen van het gemeentelijk Welzijnprogramma, waar het subsidie aan Tafeltje-dek-je deel van uit maakt, stellen burgemeester en wethouders dit subsidie voorlopig voor één jaar met 8.200 te verhogen.

Uitbreiding steunpunt bureau jeugdzorg
Het steunpunt van het bureau jeugdzorg in Zevenaar kent een grote toeloop. Per jaar gaat het om meer dan 500 jongeren en hun opvoeders die de hulp inroepen van het steunpunt. De huisvestingkosten van het bureau worden gesubsidieerd door de Liemerse gemeenten, terwijl de overige kosten voor rekening van de provincie zijn. Om de grote toeloop te kunnen verwerken, vraagt het steunpunt om gebruik te mogen maken van de vergaderruimte op de verdieping van de openbare bibliotheek. De gemeente Zevenaar wil bijdragen in de hieraan verbonden kosten, wanneer ook de overige Liemerse gemeenten bereid zijn dit te doen.

Verharden Kwartiersedijk
Het slechte wegdek van de Kwartiersedijk moet regelmatig worden uitgevuld en gedicht. Om het comfort voor fietsers te verhogen en de irritaties bij aanwonenden te verminderen, is het wenselijk de weg van een asfaltlaag te voorzien. In verband met de aanwezigheid van kabels en leidingen moet de verharding van een deel van de weg met klinkers worden uitgevoerd. De totale kosten bedragen ruim 210.000.

Verbetering Ravenstraat
De onderhoudstoestand van de Ravenstraat is slecht. Dit heedt een nadelinge invloed op de verkeersveiligheid. Burgemeester en wethouders stellen de gemeenteraad voor om op deze weg voor 23.600 nieuw asfalt aan te brengen.

Herinrichtingen Hertog Johannstraat en Kostschoollaan Op de kruising Hertog Johannstraat Julianalaan zal binnenkort een afsluiting worden geplaatst. Hierdoor wordt het sluipverkeer dat nu nog op de Hertog Johannstraat voorkomt geweerd. De weg krijgt daardoor het karakter van een woonstraat. De bewoners hebben aangegeven dat zij behoefte hebben aan meer groen, een smallere rijbaan en meer parkeergelegenheid. Burgemeester en wethouders stellen de gemeenteraad voor aan deze wensen tegemoet te komen. De kosten van de werkzaamheden worden geraamd op 105.000.
Het wegdek van de Kostschoollaan vertoont ernstige oneffenheden. Het repareren hiervan kost 42.000. Gelijk met de uit te voeren werkzaamheden wordt het parkeren aan beide zijden van de weg mogelijk gemaakt.

Toegankelijkheid Perosistraat en Puccinistraat
In de Perosistraat en Puccinistraat mag aan beide zijden worden geparkeerd. Het invoeren van een parkeerverbod aan één zijde van de weg is niet gewenst. Deze situatie geeft de nodige problemen op het gebied van toegankelijk en doorgang. Naast de bewoners zien ook de brandweer en politie dit graag verbeterd. Burgemeester en wethouders stellen voor het probleem op te lossen door de trottoirs te versmallen, zoals dat ook in de Chopinstraat en de Bachstraat al is gebeurd. De kosten hiervan bedragen 19.000.

Aanpassing Berghoofdseveerweg
De Berghoofdseveerweg is een lange rechte weg. Burgemeester en wethouders stellen voor om deze weg en de aansluitende wegen in een 60 km/uur-zone onder te brengen. De kosten hiervan bedragen 27.000.

Vervanging bruggen Gimbornhof
In 1973 zijn in de Gimbornhof acht houten bruggen aangebracht. Na 30 jaar vertonen deze ernstige verschijnselen van rot en moeten ze vervangen worden. Ze zullen worden vervangen door degelijke bruggen in staal uitgevoerd. Voordeel hiervan is de aanzienlijk langere levensduur. De kosten van vervanging worden geraamd op 176.000.