Gemeente Zevenaar
Voorjaarsnota 2004-2007
Wat houdt de Voorjaarsnota in?
In de Voorjaarsnota wordt allereerst een beeld gegeven van de
financiële gevolgen van het bestaande (=ongewijzigde) beleid van
gemeente Zevenaar voor de eerstkomende vier jaren. Hieruit kan worden
berekend welk bedrag in die jaren beschikbaar is voor nieuw beleid of
wat eventueel het tekort in die jaren zou zijn. Wanneer bekend is
hoeveel ruimte beschikbaar is voor nieuw beleid, wordt een keuze
gemaakt uit de wettelijk verplichte, noodzakelijke en gewenste nieuwe
ontwikkelingen en projecten. Alle voorstellen voor nieuwe
investeringen en exploitatie-uitgaven worden tegen elkaar afgewogen en
in een meerjarenperspectief geplaatst. Het college van burgemeester en
wethouders doet vervolgens een voorstel aan de gemeenteraad over het
in de komende vier jaar op te starten nieuw beleid en te plegen
vervangingen.
Hoe staat de gemeente Zevenaar er in de komende jaren financieel voor?
De huidige Voorjaarsnota is een voortzetting van de beleidslijn
waartoe de gemeenteraad op 18 december j.l. bij de behandeling van de
bezuinigingen heeft besloten. Dat betekent dat in vergelijking met
voorgaande jaren slechts op bescheiden schaal het opstarten van nieuw
beleid aan de raad wordt voorgesteld. Uiteindelijk leidt dat tot een
financieel meerjarenbeeld, waarin het eerste jaar (2004) nog een klein
tekort van 13.000,00 zal optreden, maar dat in de jaren daarna sprake
zal zijn van een positief begrotingsbeeld, oplopend tot ruim
150.000,00 in 2007.
Bedragen x 1.000,00 (N = nadeel; V = Voordeel)
2004
2005
2006
2007
Bestaand beleid
V 63
V 195
V 346
V 415
Nieuw beleid en vervangingen
N 76
N 144
N 216
N 261
Meerjarenbeeld, inclusief voorgesteld nieuw beleid
N 13
V 51
V 130
V 154
Het begrotingssaldo is opgebouwd uit het exploitatiesaldo van het
bestaande beleid, dat als gevolg van de besluiten van de gemeenteraad
van 18 december 2002 in de komende jaren zal verbeteren, en de lasten
van op te starten nieuw beleid zoals dat nu aan de gemeenteraad wordt
voorgesteld.
Het lijkt alsof er nog enige ruimte is voor verdere uitgaven. Maar: in
de voorstellen die burgemeester en wethouders nu aan de gemeenteraad
doen, worden voor een aantal onderwerpen slechts beperkte bedragen
voor toekomstige vervangingen meegenomen. Vervangingen worden in de
plannen van B&W zoveel mogelijk uitgesteld. Dit houdt een zeker risico
in; mogelijk zullen nu uitgestelde vervangingen toch eerder
noodzakelijk blijken, waarvoor bijramingen plaats moeten vinden. Voor
de dekking van deze uitgaven is het nodig enige ruimte beschikbaar te
hebben. Hiervoor wordt al sinds enige jaren een beperkt bedrag per
jaar opgenomen, maar nu is het gewenst om ook het nu berekende
voordelig saldo in de jaren 2005 tot en met 2007 niet op te maken.
Belastingen
In december 2002 heeft de gemeenteraad besloten het tarief voor de
onroerende-zaakbelastingen op te trekken naar het gemiddelde tarief in
de provincie Gelderland. Daarom werd voor 2003 boven het
inflatiepercentage een extra verhoging van 2,4% toegepast. Toen was
nog niet bekend welke extra maatregelen andere gemeenten zouden nemen.
Op basis van de werkelijk vastgestelde tarieven blijkt het gemiddelde
o.z.b.-tarief in Gelderland voor 2003 4,56 te bedragen. Het
Zevenaarse tarief bedraagt in 2003 4,38, zodat er bij het vasthouden
aan het Gelders gemiddelde vanaf 2004 een verhoging met 4%
plaatsvindt. Dit betekent voor de gemeente een extra opbrengst van
140.000,00. Deze extra opbrengst is in de cijfers verwerkt.
Zorg over economische ontwikkelingen
Burgemeester en wethouders zijn bezorgd over de gevolgen van de
verslechterde economische ontwikkelingen voor de financiële positie
van de gemeente. De verwachting is dat de werkloosheid verder zal
stijgen. Dit betekent voor de gemeente dat het aantal
uitkeringsgerechtigden gaat oplopen. Hieraan zijn financiële gevolgen
verbonden. De uitkeringen volgens de Algemene Bijstandswet komen
namelijk voor een deel ten laste van de gemeente. Ook zullen meer
inwoners met een minimum inkomen om financiële hulp of kwijtschelding
vragen. Het is nu nog niet aan te geven wat dit in de komende jaren
voor de gemeente Zevenaar zal gaan betekenen, maar de gemeente kan
zeker met economische tegenwind te maken krijgen.
Hoe luidt het nieuwe beleid van de gemeente?
Bij de voorbereiding van de Voorjaarsnota door burgemeester en
wethouders zijn alle voorstellen voor nieuw beleid tegen elkaar
afgewogen. Wanneer alle nieuwe voorstellen ook daadwerkelijk zouden
worden uitgevoerd, overstijgen de uitgaven veruit de inkomsten. Daarom
is er een keuze gemaakt welke voorstellen wel moeten worden
gehonoreerd en welke niet. Bij het bepalen van die keuze is allereerst
nauwkeurig gekeken naar de mate van noodzakelijkheid van de
betreffende uitgaven. Criteria die hierbij van belang zijn betreffen
de continuïteit van de bedrijfsvoering, met name die van de
buitendienst, en de persoonlijke veiligheid van medewerkers en
cliënten. Tenslotte heeft ook een politieke weging plaatsgevonden.
Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste nieuwe uitgaven die aan de gemeenteraad ter honorering worden voorgelegd:
Verhoging budget verkeerseducatie
Verkeerseducatieprojecten die in onze gemeente worden uitgevoerd zijn
bijzonder succesvol. Tijdens fietsverlichtingscampagnes, die sinds
vijf jaar op alle scholen worden gehouden, worden jaarlijks circa
2.500 fietsen gecontroleerd. De bromfietsopleidingen voor 16-jarigen
hebben duidelijk positieve effecten op de verkeerskennis en inzicht
van deze doelgroep en op de ongevallenbetrokkenheid. Ook de
bijeenkomsten waarop de verkeerskennis van senioren word aangevuld,
kunnen op grote belangstelling rekenen. Het succes van deze projecten
heeft ook een keerzijde: het jaarlijks budget is niet toereikend voor
de huidige omvang. Daarom wordt dit vanaf volgend jaar met 6.000
uitgebreid.
Aanschaf nieuwe geluidsmeter
De gemeente gebruikt een geluidsmeter bij het handhaven van de
milieuwetgeving en het voorkomen van geluidsoverlast voor de inwoners
van Zevenaar. De huidige geluidsmeter voldoet niet meer aan de eisen
van deze tijd. Hij is bijvoorbeeld storingsgevoelig door mobiele
telefoons. Daarom kunnen de resultaten van die meter niet in alle
gevallen als bewijsvoering worden gebruikt. Een nieuwe meter kost
35.000.
Dakbedekking en voegwerk Lentebad
De bestaande dakbedekking van het Lentebad is gescheurd en zit op
sommige plaatsen los. Burgemeester en wethouders stellen de raad voor
de dakbedekking alleen op de meest noodzakelijke plaatsen te
vervangen. Vervanging van het hele dak zou veel meer geld kosten. Dit
betekent wel dat in de toekomst misschien meer reparaties nodig zullen
zijn. Hiervoor is het nodig om voor die gevallen geld achter de hand
te houden.
Het voegwerk tussen de tegels in het bad zorgt al enkele jaren voor
problemen, zoals scheurvorming en afbrokkeling. Hierdoor kan in het
achterliggende beton betonrot ontstaan. Daarom moeten de voegen worden
vervangen. Samen kosten deze werkzaamheden ruim 96.000.
Aanpassen lichtmasten sportpark Hengelder
De kwaliteit van de lichtmasten op de velden 6 en 21 van het sportpark
Hengelder verkeren in slechte staat. Zij moeten worden vernieuwd en
aangepast zodat een betere spreiding van het licht over het veld
ontstaat. Dit is beter voor het gebruik van het veld. De kosten
hiervoor bedragen 10.000.
Subsidie aan Stichting Welzijn Ouderen Zevenaar t.b.v. computersoos en
geheugentrainingen
De Stichting Welzijn Ouderen Zevenaar voert sinds enkele jaren een
geheugenspreekuur uit. Jaarlijks wordt een aantal personen
geselecteerd dat in aanmerking komt voor een training. De stichting
wil deze personen ondersteunen bij hun zelfstandigheid. Deze training
heeft alleen zin als de deelnemers meerdere malen een kortdurende
cursus volgen. Daarnaast verzoekt de stichting om een structurele
bijdrage ten behoeve van de computersoos voor senioren. In de kosten
van beide activiteiten wordt een gemeentelijke bijdrage van ruim
4.100 per jaar verstrekt.
Warme maaltijdvoorziening ouderen
Het aantal maaltijden dat verstrekt wordt door Tafeltje-dek-je neemt
nog steeds toe. Daardoor zijn hieraan uiteraard steeds hogere kosten
verbonden. Omdat binnenkort wordt gestart met het heroverwegen van de
subsidiegrondslagen van het gemeentelijk Welzijnprogramma, waar het
subsidie aan Tafeltje-dek-je deel van uit maakt, stellen burgemeester
en wethouders dit subsidie voorlopig voor één jaar met 8.200 te
verhogen.
Uitbreiding steunpunt bureau jeugdzorg
Het steunpunt van het bureau jeugdzorg in Zevenaar kent een grote
toeloop. Per jaar gaat het om meer dan 500 jongeren en hun opvoeders
die de hulp inroepen van het steunpunt. De huisvestingkosten van het
bureau worden gesubsidieerd door de Liemerse gemeenten, terwijl de
overige kosten voor rekening van de provincie zijn. Om de grote
toeloop te kunnen verwerken, vraagt het steunpunt om gebruik te mogen
maken van de vergaderruimte op de verdieping van de openbare
bibliotheek. De gemeente Zevenaar wil bijdragen in de hieraan
verbonden kosten, wanneer ook de overige Liemerse gemeenten bereid
zijn dit te doen.
Verharden Kwartiersedijk
Het slechte wegdek van de Kwartiersedijk moet regelmatig worden
uitgevuld en gedicht. Om het comfort voor fietsers te verhogen en de
irritaties bij aanwonenden te verminderen, is het wenselijk de weg van
een asfaltlaag te voorzien. In verband met de aanwezigheid van kabels
en leidingen moet de verharding van een deel van de weg met klinkers
worden uitgevoerd. De totale kosten bedragen ruim 210.000.
Verbetering Ravenstraat
De onderhoudstoestand van de Ravenstraat is slecht. Dit heedt een
nadelinge invloed op de verkeersveiligheid. Burgemeester en wethouders
stellen de gemeenteraad voor om op deze weg voor 23.600 nieuw asfalt
aan te brengen.
Herinrichtingen Hertog Johannstraat en Kostschoollaan
Op de kruising Hertog Johannstraat Julianalaan zal binnenkort een
afsluiting worden geplaatst. Hierdoor wordt het sluipverkeer dat nu
nog op de Hertog Johannstraat voorkomt geweerd. De weg krijgt daardoor
het karakter van een woonstraat. De bewoners hebben aangegeven dat zij
behoefte hebben aan meer groen, een smallere rijbaan en meer
parkeergelegenheid. Burgemeester en wethouders stellen de gemeenteraad
voor aan deze wensen tegemoet te komen. De kosten van de werkzaamheden
worden geraamd op 105.000.
Het wegdek van de Kostschoollaan vertoont ernstige oneffenheden. Het
repareren hiervan kost 42.000. Gelijk met de uit te voeren
werkzaamheden wordt het parkeren aan beide zijden van de weg mogelijk
gemaakt.
Toegankelijkheid Perosistraat en Puccinistraat
In de Perosistraat en Puccinistraat mag aan beide zijden worden
geparkeerd. Het invoeren van een parkeerverbod aan één zijde van de
weg is niet gewenst. Deze situatie geeft de nodige problemen op het
gebied van toegankelijk en doorgang. Naast de bewoners zien ook de
brandweer en politie dit graag verbeterd. Burgemeester en wethouders
stellen voor het probleem op te lossen door de trottoirs te
versmallen, zoals dat ook in de Chopinstraat en de Bachstraat al is
gebeurd. De kosten hiervan bedragen 19.000.
Aanpassing Berghoofdseveerweg
De Berghoofdseveerweg is een lange rechte weg. Burgemeester en
wethouders stellen voor om deze weg en de aansluitende wegen in een 60
km/uur-zone onder te brengen. De kosten hiervan bedragen 27.000.
Vervanging bruggen Gimbornhof
In 1973 zijn in de Gimbornhof acht houten bruggen aangebracht. Na 30
jaar vertonen deze ernstige verschijnselen van rot en moeten ze
vervangen worden. Ze zullen worden vervangen door degelijke bruggen in
staal uitgevoerd. Voordeel hiervan is de aanzienlijk langere
levensduur. De kosten van vervanging worden geraamd op 176.000.