Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
AAN Postbus 90801 2509 LV Den Haag colleges van Burgemeester en Wethouders Anna van Hannoverstraat 4 i.a.a. Telefoon (070) 333 44 44 Directeuren Sociale Dienst Telefax (070) 333 40 33
Hoofden Sociale Zaken
Hoofden Financiën
Directeuren/hoofden I&A
Gemeenteraadsleden p/a griffier
Hoofdkantoor en vestigingen CWI
Hoofdkantoor UWV
Hoofdkantoor en regiokantoren IWI
Uw brief Ons kenmerk
Intercom/2003/38036
Onderwerp Datum
Verzamelbrief mei 2003 16 mei 2003
Door middel van deze brief informeer ik u over enkele relevante ontwikkelingen op het terrein van
werk en inkomen.
1. Wetsvoorstel Werk en Bijstand (WWB)
Het voorstel voor de Wet Werk en Bijstand (WWB) is op 12 mei 2003 naar de Tweede Kamer
gestuurd. In de bijlage bij deze verzamelbrief vindt u een beschrijving van de hoofdpunten van de
WWB. Voor vragen over de WWB: telefoon: 070-3334130.
2. Totaaloverzicht middelen Convenant Gesubsidieerde arbeid
In deze verzamelbrief vindt u:
1. Een overzicht van de aanvullende subsidies die in het kader van het regulier maken van ID-
banen aan werkgevers kunnen worden verstrekt.
2. Een totaaloverzicht van de inzet van alle in het kader van het Convenant Gesubsidieerde
arbeid beschikbaar gestelde middelen.
Ik ga ervan uit dat deze overzichten behulpzaam kunnen zijn bij het maken van afspraken met
werkgevers over het gebruik van de stimuleringsregeling en het bevorderen van doorstroom van
ID-werknemers naar reguliere banen.
3. Extra middelen in 2003 voor langdurige minima zonder arbeidsmarktperspectief
---
Gemeenten dienen thans de langdurigheidstoeslag uit te werken, zelf de begrippen `langdurig' en
`zonder arbeidsmarktperspectief' in te vullen en op basis daarvan de doelgroep vast te stellen. De
rijksoverheid treedt hier niet in. Wel wijs ik er op dat de doelgroep onafhankelijk van de bron van
inkomsten dient te worden vastgesteld. De doelgroep kan dus niet uitsluitend bestaan uit
bijstandsgerechtigden.
Op de het gemeenteloket van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
(www.gemeenteloket.szw.nl) treft u antwoorden aan op door gemeenten gestelde vragen over dit
onderwerp.
4. Beleidsregels subsidievaststelling WIW
Gebleken is over 2001 dat een aantal gemeenten nog niet premies verstrekken op basis van een
verordening, maar enkel op basis van vastgesteld beleid. Aangezien zij daarmee feitelijk wel een
normatief kader hanteren leg ik in dergelijke gevallen eenmalig geen maatregel op. Met ingang van
2002 zal ik de wet op dit punt echter strikt toepassen uit het oogpunt van rechtszekerheid voor de
burger. Verstrekking van premies zonder gemeentelijke verordening leidt conform de beleidsregels
2002 tot een financiële maatregel.
Via de beleidsregels 2003, die naar verwachting in juni in de Staatscourant worden gepubliceerd,
zal ik mijn handelswijze bekend maken in geval gemeenten de verplichting tot uitbesteding en de
aanbestedingsregels niet nakomen.
5. Vergoeding betaalde omzetbelasting
Door verschillende gemeenten is gevraagd op welke wijze de gemeenten de toegezegde
aanvullende bijdrage in verband met de hogere kosten van reïntegratietrajecten als gevolg van de
hierover verschuldigde omzetbelasting zullen ontvangen. In deze verzamelbrief vindt u hierover
nadere informatie.
6. Toepasselijkheid Europees Excecutie-verdrag (EEX-verdrag) bij bijstandverhaal in het
buitenland
In een arrest van 14 november 2002 heeft het Hof van Justitie EG zich in de zaak gemeente
Steenbergen tegen Luc Baten (C-271/00) uitgesproken over de reikwijdte EEX-verdrag bij
bijstandverhaal in het buitenland.
7. Bijzondere bijstand ingeval van detentie.
Bijzondere bijstandsverlening in geval van detentie is in de praktijk niet geheel uit te sluiten. Het
betreft echter steeds uitzonderlijke situaties waarbij steeds een strikt individuele afweging van de
omstandigheden noodzakelijk is.
8. Wijziging regeling Persoonsgebonden budgetten
Sinds 1 april 2003 ontvangen de AWBZ-verzekerden ('budgethouders') het geld voor hun
persoonsgeboden budget (PGB) van het zorgkantoor op hun eigen bankrekening. In contacten met
bijstandsgerechtigden is het van belang om te weten dat het PGB geen inkomen is.
Voor meer informatie over het PGB: www.pgb.cvz.nl of 0900 46 36 742
Bron: CVZ
9. Tijdelijke stimuleringsregeling intensivering opsporing en controle Abw
---
De Tijdelijke stimuleringsregeling intensivering opsporing en controle Abw is gepubliceerd in de
Staatscourant (1 mei 2003, nr.83). Deze is als bijlage bij deze verzamelbrief gevoegd.
Deze regeling vervangt de huidige Stimuleringsregeling opsporingssamenwerkingsverbanden. Met
de nieuwe regeling wordt de mogelijkheid geboden om subsidie aan te vragen voor:
1. uitbreiding van de gemeentelijke personele formatie op het gebied van de opsporing en de
controle;
2. de totstandkoming of de uitbreiding van een opsporingssamenwerkingsverband.
10. Wijziging bedragen Abw, IOAW, IOAZ en Wik per 1 juli 2003
Per 1 juli 2003 vindt de halfjaarlijkse aanpassing plaats van het wettelijk minimumloon.
In verband hiermee zal het netto minimumloon per genoemde datum eveneens wijziging ondergaan.
Uiteraard heeft dit gevolgen voor de aan het nettominimumloon gerelateerde bijstandsnormen,
grondslagen IOAW en IOAZ en Wik-bedragen.
Op het moment van samenstellen van deze brief waren het nieuwe wettelijk minimumloon en de
daarvan afgeleide bedragen nog niet bekend. In de verzamelbrief van juni 2003 zullen de
genoemde bedragen worden opgenomen. Vooruitlopend daarop zullen de bedragen uiterlijk in
week 23 op het gemeenteloket (www.gemeenteloket.szw.nl) worden geplaatst.
Voor vragen over (onderwerpen uit) deze brief kunt u elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur telefonisch contact opnemen met de servicelijn van de Inspectie Werk en Inkomen in uw regio. Servicelijn Telefoon Provincie IWI regio-Noord 050 - 599 25 55 Groningen, Friesland en Drenthe IWI regio-Oost 026 - 352 08 99 Overijssel, Gelderland en Flevoland IWI regio-Noordwest 020 - 660 42 50 Noord-Holland en Utrecht IWI regio-Zuidwest 078 - 632 15 22 Zuid-Holland en Zeeland IWI regio-Zuid 040 - 266 88 88 Noord-Brabant en Limburg U kunt voor nadere informatie ook het gemeenteloket raadplegen (www.gemeenteloket.szw.nl).
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
---
2. Totaaloverzicht middelen Convenant Gesubsidieerde arbeid
ID-banen
Op 20 december 2002 heb ik samen met sociale partners en de VNG het convenant
gesubsidieerde arbeid 2003 ondertekend. Met mijn brief van 20 december 2002 (kenmerk
Intercom/2002/97994) heb ik u op de hoogte gesteld van de inhoud van het convenant en de
daarin gemaakte afspraak over een tijdelijke stimuleringsregeling voor het regulier maken van
10.000 ID-banen. Naast de beschikbare 170 miljoen voor deze stimuleringsregeling werden in
het convenant tevens aanvullende middelen beschikbaar gesteld voor sectoren met ID-
werknemers. Inmiddels zijn afspraken gemaakt over de inzet van deze aanvullende middelen. In de
sectoren Zorg, Onderwijs en Kinderopvang zijn deze afspraken vastgelegd in een apart
sectorconvenant. In de andere sectoren worden de middelen zonder aanvullend convenant ingezet.
Hierbij informeer ik u over de inzet van de in het kader van het convenant gesubsidieerde arbeid 2003 beschikbaar gestelde middelen en de inhoud van de afgesloten sectorconvenanten. Op 24 april jl. stuurde ik u een afschrift van een brief aan de Tweede Kamer (kenmerk ABG/GA/03/15593), waarin de voortgang bij de uitvoering van de afspraken uit het Convenant Gesubsidieerde Arbeid 2003 ook meer in het algemeen is beschreven.
Sectorconvenanten
Zorg
Op 5 februari jl. is het sectorconvenant voor de sector Zorg ondertekend. In het convenant is
afgesproken dat vanaf 2004 jaarlijks 30 mln. ter beschikking wordt gesteld door de minister van
VWS. Dit bedrag wordt op twee manieren ingezet.
· In aanvulling op de stimuleringsregeling keert VWS eenmalig 3.500,-- uit voor elke regulier
gemaakte ID-baan in de zorg. Het bedrag wordt in 2004 aan de werkgever betaald.
· Vanaf 2004 verstrekt het ministerie van VWS een doorstroompremie van 12.000,-- aan
werkgevers in de zorg die iemand met een gesubsidieerde arbeidsplaats voor onbepaalde tijd
in dienst nemen op een (andere) niet-gesubsidieerde functie (bijvoorbeeld een openstaande
vacature).
Vanaf 2005 is de 30 mln. structureel voor doorstroomsubsidies beschikbaar. Met de
aanvullende afspraken in het sectorconvenant zorg is er voor meer mensen perspectief op een
reguliere baan. Tevens wordt beoogd om bij te dragen aan de kwaliteit van de dienstverlening in de
sector.
Onderwijs
Op 22 april jl. is het sectorconvenant Onderwijs ondertekend. In het convenant is afgesproken dat
alle scholen waar een of meerdere ID-werknemers werkzaam zijn voor elke ID-werknemer
eenmalig een bedrag van 1.750,- zullen ontvangen, als tegemoetkoming in de maatregelen die de
scholen zullen nemen om ID-banen regulier te maken of anderszins doorstroom naar regulier werk
te bevorderen.
Daarnaast ontvangen alle scholen in het primair onderwijs een structureel bedrag als
tegemoetkoming in de loonkosten van een onderwijsassistent (4 uur per week), waarmee een
(ex)ID-werknemer gedeeltelijk kan worden gefinancierd.
---
Met de in het onderwijsconvenant overeengekomen aanvullende maatregelen wordt het in de
onderwijssector beter mogelijk om een bijdrage te leveren aan de uitstroom van ID-werknemers
naar reguliere banen in het onderwijs.
Kinderopvang
Op 29 april jl. is het sectorconvenant Kinderopvang ondertekend. In het convenant is een
aanvulling op de subsidie uit de Tijdelijke stimuleringsregeling opgenomen van 2.500,- per
regulier gemaakte ID-baan in de sector Kinderopvang.
Aanvullende stimuleringsregeling
In de sectoren Jeugdhulpverlening, Welzijn en Cultuur zijn geen aparte sectorconvenanten
afgesloten. Voor deze sectoren zijn wel aanvullende middelen beschikbaar, die worden ingezet als
aanvulling op de basissubsidie van maximaal 17.000,- voor het regulier maken van ID-banen.
Deze aanvullingen zijn, samen met de bovengenoemde aanvullingen op de Tijdelijke
stimuleringsregeling voor de sectoren Zorg en Kinderopvang geregeld in de Aanvullende
stimuleringsregeling (Staatscourant, 23 april 2003, nr. 78). Werkgevers die vóór de
inwerkingtreding van de aanvullende regeling een baan in een van deze sectoren regulier gemaakt
hebben, komen ook in aanmerking voor deze aanvullende subsidie. Werkgevers aan wie een
subsidie wordt toegekend in het kader van de Tijdelijke stimuleringsregeling, ontvangen mits zij
tot een van de genoemde sectoren behoren automatisch de aanvullende subsidie. Hiervoor hoeft
dus geen aparte aanvraag te worden ingediend
In aanvulling op bovenstaande toelichting doe ik u twee overzichten toekomen:
3. Een overzicht van de aanvullende subsidies die in het kader van het regulier maken van ID-
banen aan werkgevers kunnen worden verstrekt.
4. Een totaaloverzicht van de inzet van alle in het kader van het Convenant Gesubsidieerde
arbeid beschikbaar gestelde middelen.
Tabel 1: aanvullende subsidies regulier maken ID-banen
Ministerie Sector Subsidie- Totaal Beoogd
bedrag per beschikbaar aantal banen
regulier gesteld budget regulier te
gemaakte ( x 1.000) maken
baan
OCenW Cultuur 9.000,- 3.375 375 VWS Zorg 3.500,- 8.939 2.554 Jeugdhulpverlening 3.500,- 112 32 Welzijn 4.000,- 3.628 907 SZW Kinderopvang 2.500,- 1.800 720 Totaal 17.854 4.588
---
Tabel 2. Totaaloverzicht inzet beschikbare middelen Convenant Gesubsidieerde Arbeid 2003
Sector Middelen Bestemd voor Convenant SZW 170 miljoen stimuleringsregeling 20 december