WINKELMAN EN VAN HESSEN
Startevenement Bizworld
Den Haag, 16 mei 2003
Bijna 75 % van de kinderen van twaalf jaar denkt er wel eens over
later een eigen bedrijf te beginnen. Een kwart van deze kinderen is
het zelfs vast van plan. Meer dan de helft van de ondervraagde ouders
van kinderen in deze leeftijd vindt het belangrijk dat kinderen zich
op 11/12-jarige leeftijd al bezighouden met hun latere beroepskeuze.
Slechts 9% van de ouders vindt dat er op de basisschool van hun kind
voldoende aandacht wordt besteed aan het starten van een eigen
bedrijf.
Dit heeft wethouder Claassen van Economische zaken in Eindhoven bekend
gemaakt bij de start van een pilot project van BizWorld in de regio
Eindhoven. De Start voor dit project vond plaats op de basisschool de
Hobbitstee in Eindhoven.
De resultaten komen voort uit een enquête van Interview/NSS in
opdracht van de Stichting BizWorld Nederland. Het onderzoek werd
gehouden onder kinderen in groep acht en hun ouders.
BizWorld
De Stichting BizWorld Nederland wil jongeren kennis laten maken met de
mogelijkheid later zelf een onderneming op te zetten en ze hiervoor
enthousiast maken. Het spel BizWorld laat kinderen in groep acht op
een voor hen aantrekkelijke en begrijpelijke wijze een bedrijf te
starten. Het spel maakt daarnaast aan kinderen duidelijk waarom
samenwerken belangrijk is en toont het belang van vakken als taal en
rekenen.
In teamverband en begeleid door een vrijwilliger uit het bedrijfsleven
zetten de leerlingen een eigen bedrijf op en maken ze kennis met de
haken en ogen van het ondernemersschap. Activiteiten als
aandelenbeheer, productontwerp, productie, marketing, verkoop en de
financiële aspecten komen daarbij op een voor hen begrijpelijke manier
uitgebreid aan de orde. Dit jaar wordt het spel in 23 groepen op 11
scholen in Eindhoven gespeeld. Ook in Den Haag en in het Gooi wordt
het spel op een aantal scholen gespeeld.
Vier dagen in de huid van een ondernemer
Het spel bestaat uit 4 sessies van 2 uur die op 4 verschillende dagen
verspreid over twee weken worden uitgevoerd.
De eerste dag krijgen de spelers te maken met het oprichten van een
bedrijf, het aantrekken van risicodragend kapitaal en het ontwikkelen
van een product (vriendschapsbandjes). De tweede dag is productiedag
en op deze dag moeten de bedrijven grondstoffen kopen bandjes maken en
berekenen wat de prijs in BizEuros voor hun product moet worden. De
derde dag is marketingdag. De kinderen maken een verkoopcampagne en
een persbericht en verkopen hun bandjes aan andere scholieren, die
hiervoor de benodigde BizEuros hebben gekregen.
Op de laatste dag leren de kinderen een eenvoudige resultatenrekening
en een balans op te stellen en wordt uitgerekend welk bedrijf het best
heeft gepresteerd.
Om alle kinderen de kans te geven om het spel te spelen wordt BizWorld
kosteloos aangeboden aan scholen en is daardoor afhankelijk van
subsidies en sponsors.
Naast subsidie van Senter en de REAP in Eindhoven wordt BizWorld
ondersteund door NPM Capital en IBM, dat naast financiële
ondersteuning ook helpt met het trainen van vrijwilligers en eigen
medewerkers inzet om het spel te begeleiden op een aantal scholen.
Het achtergrondverhaal, rapport van Interview NSS en foto s kunt u
vinden op www.bizworld.nl (onder Biznieuws).
Ook de foto van de persbijeenkomst d.d. 16 mei 2003 kunt u hierop
vinden.