WINKELMAN EN VAN HESSEN

Startevenement Bizworld

Den Haag, 16 mei 2003

Bijna 75 % van de kinderen van twaalf jaar denkt er wel eens over later een eigen bedrijf te beginnen. Een kwart van deze kinderen is het zelfs vast van plan. Meer dan de helft van de ondervraagde ouders van kinderen in deze leeftijd vindt het belangrijk dat kinderen zich op 11/12-jarige leeftijd al bezighouden met hun latere beroepskeuze. Slechts 9% van de ouders vindt dat er op de basisschool van hun kind voldoende aandacht wordt besteed aan het starten van een eigen bedrijf.
Dit heeft wethouder Claassen van Economische zaken in Eindhoven bekend gemaakt bij de start van een pilot project van BizWorld in de regio Eindhoven. De Start voor dit project vond plaats op de basisschool de Hobbitstee in Eindhoven.
De resultaten komen voort uit een enquête van Interview/NSS in opdracht van de Stichting BizWorld Nederland. Het onderzoek werd gehouden onder kinderen in groep acht en hun ouders.

BizWorld
De Stichting BizWorld Nederland wil jongeren kennis laten maken met de mogelijkheid later zelf een onderneming op te zetten en ze hiervoor enthousiast maken. Het spel BizWorld laat kinderen in groep acht op een voor hen aantrekkelijke en begrijpelijke wijze een bedrijf te starten. Het spel maakt daarnaast aan kinderen duidelijk waarom samenwerken belangrijk is en toont het belang van vakken als taal en rekenen.
In teamverband en begeleid door een vrijwilliger uit het bedrijfsleven zetten de leerlingen een eigen bedrijf op en maken ze kennis met de haken en ogen van het ondernemersschap. Activiteiten als aandelenbeheer, productontwerp, productie, marketing, verkoop en de financiële aspecten komen daarbij op een voor hen begrijpelijke manier uitgebreid aan de orde. Dit jaar wordt het spel in 23 groepen op 11 scholen in Eindhoven gespeeld. Ook in Den Haag en in het Gooi wordt het spel op een aantal scholen gespeeld.

Vier dagen in de huid van een ondernemer
Het spel bestaat uit 4 sessies van 2 uur die op 4 verschillende dagen verspreid over twee weken worden uitgevoerd.
De eerste dag krijgen de spelers te maken met het oprichten van een bedrijf, het aantrekken van risicodragend kapitaal en het ontwikkelen van een product (vriendschapsbandjes). De tweede dag is productiedag en op deze dag moeten de bedrijven grondstoffen kopen bandjes maken en berekenen wat de prijs in BizEuros voor hun product moet worden. De derde dag is marketingdag. De kinderen maken een verkoopcampagne en een persbericht en verkopen hun bandjes aan andere scholieren, die hiervoor de benodigde BizEuros hebben gekregen.

Op de laatste dag leren de kinderen een eenvoudige resultatenrekening en een balans op te stellen en wordt uitgerekend welk bedrijf het best heeft gepresteerd.

Om alle kinderen de kans te geven om het spel te spelen wordt BizWorld kosteloos aangeboden aan scholen en is daardoor afhankelijk van subsidies en sponsors.
Naast subsidie van Senter en de REAP in Eindhoven wordt BizWorld ondersteund door NPM Capital en IBM, dat naast financiële ondersteuning ook helpt met het trainen van vrijwilligers en eigen medewerkers inzet om het spel te begeleiden op een aantal scholen.

Het achtergrondverhaal, rapport van Interview NSS en foto s kunt u vinden op www.bizworld.nl (onder Biznieuws).

Ook de foto van de persbijeenkomst d.d. 16 mei 2003 kunt u hierop vinden.