Ingezonden persbericht

Nieuwe methodiek ter bestrijding van e-mail overload

OUDEWATER, 20030516 -- Nederlands bedrijfsleven verliest grip op efficiency door e-mail overload. Miljarden verlies door ondeskundig gebruik, interne- en externe spam en het ontbreken van een bedrijfspolicy.

Oudewater, 16/05/2003.

Onderzoek wijst uit dat de gemiddelde werknemer zo'n 50 electronische boodschappen per dag verwerkt. Het lijkt er steeds meer op dat de doelstellingen veranderen van het volbrengen van het dagelijkse werk naar 'door de e-mail heenkomen'. Ondanks dat er vele manieren zijn om de verwerking van e-mails en spam te verbeteren, als filters, autoresponders, betere onderwerpen, duidelijker schrijven of misschien gewoon langer werken om de achterstand in te halen, brengt dit geen verandering op langere termijn teweeg.

Vele organisaties worstelen met de vraag hoe met e-mail effectief om te gaan. Uiteenlopend van de stress, veroorzaakt door e-mail overload tot het archiveren en bestandsbeheer en niet te vergeten de talrijke technische zaken. Organisaties hebben geprobeerd het probleem op te lossen door een bedrijfspolicy op te leggen aan de gebruikers. Feit blijft dat de meeste deze electronische vorm van communicatie prefereren boven andere. En dat geldt niet alleen voor zakelijke communicatie maar inmiddels ook in de sociale omgang. E-mail heeft de plaats ingenomen van de koffieautomaat en de medewerkers laten zich niet beperken tot het gebruik van e-mail uitsluitend voor zakelijke doeleinden.

Men beschouwt zijn inbox als persoonlijke ruimte.

De opkomst van e-mail als een globaal geaccepteerde communicatie methode heeft een enorme impact op onze cultuur, net als de auto ons de vrijheid gaf te gaan waar we wilden, zo geeft de inbox ons controle over informatie. Wat voor controles de gebruikers worden opgelegd, of het ontbreken ervan, de meeste organisaties zien e-mail simpelweg als een aanvullende techniek om eenvoudig te communiceren. Het wordt nauwelijks gezien als een serieus, strategisch, zakelijk instrument. Dus spenderen we net genoeg tijd om de techneuten een infrastructuur te laten aanleggen om de berichtenstroom aan te kunnen, maar wordt er niets uitgetrokken om te onderzoeken hoe het strategisch en efficiënt moet worden gebruikt. Het eindresultaat is een technologie die de productiviteit verlamt en de last om dit op te lossen is volledig voor de verantwoordelijkheid van de eindgebruiker.

De methodiek die eCom-On heeft ontwikkeld is opgebouwd uit tientallen semi-oplossingen door instituten, universiteiten, consultancy bedrijven, softwareontwikkelaars en vele anderen die zich op een of andere wijze hebben gebogen over het e-mail overload (inclusief spam) probleem.

De kern van de methodiek richt zich echter op de eindgebruiker die door verkeerd gebruik van het medium, zowel oorzaak als gevolg is. Een herijking van beschikbare communicatie media, beheersmatige disciplines en e-mail etiquette zorgen voor een aanzienlijke verlaging van werkdruk en stress en gelijktijdige verhoging van de productiviteit. Praktijk wijst uit dat efficiency verbeteringen zijn te behalen van 10% tot 30%, ofwel gemiddeld zo'n ¤1.000 per werkplek per week.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

eCom-On
Speci@list in Communic@tie
Papenhoeflaan 93
3421XP Oudewater
tel.: 0348-568108
mobiel: 0641844366



Ingezonden persbericht