Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 16 mei 2003

NS stelt raddraaiers 'Hoorn - Enkhuizen' aansprakelijk

Schade minstens honderdduizend Euro

NS stelt een groep jongeren aansprakelijk voor alle schade die het bedrijf sinds 4 mei geleden heeft en nu nog lijdt als gevolg van het wangedrag van de groep op de spoorlijn Hoorn - Enkhuizen. De twee jongens die vrijdagavond 9 mei door de politie zijn opgepakt, worden aansprakelijk gesteld voor de schade die de hele groep veroorzaakt heeft.

De schade is vooralsnog becijferd op minstens honderdduizend Euro. Dit bedrag bestaat onder andere uit materiële schade, personeelskosten, inhuur bewakingspersoneel, kosten voor stilleggen van het treinverkeer en de inzet van bussen.

NS heeft vorige week samen met de gemeente Enkhuizen, spoorwegpolitie en regiopolitie versneld maatregelen ingevoerd om herhaling van de ongeregeldheden op de lijn Hoorn - Enkhuizen te voorkomen. Agenten van zowel spoorweg- als regiopolitie worden ingezet voor ordehandhaving op de trein en het station. Een beveiligingsbedrijf is ingehuurd om extra toezicht te houden. NS zet gedurende de probleemuren méér medewerkers voor mobiele controle in. Ook Bureau HALT is ingeschakeld. Verder wordt de verlichting op het station verbeterd en worden de hangplekken op het station minder aantrekkelijk gemaakt, door bijvoorbeeld pinnen in de vensterbanken te plaatsen.

|Noot aan| |Méér informatie, uitsluitend voor redacties: NS | |de | |Persvoorlichting, 030-2357070 | |redactie| | |

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 385 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). De Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail (voorheen Railned) ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.


---- --