MKB-Nederland
MKB Nieuws, bericht
17-05-2003
MKB-Nederland: economie terecht aangrijppunt voor regeerakkoord
De grote winst van het Regeerakkoord is dat de economie weer voorop staat. Door de economie weer tot uitgangspunt van beleid te maken, krijgt het akkoord realiteitszin. De slechte economische conjunctuur toont de urgentie aan van maatregelen die de economie weer op de been brengen. Dat het regeerakkoord afbraak van admininistratieve lasten en regelgeving tot speerpunt maakt, is in dit verband volstrekt logisch. Dit stelt MKB-Nederland in reaktie op het vandaag gepresenteerde Hoofdlijnenakkoord voor het kabinet CDA, VVD en D66.
Het grootste deel van de 13 miljard euro aan ombuigingen moet komen
van de ontkoppeling van de uitkeringen aan de lonen in de marktsector,
beperking van de loonkosten van de overheid en efficiencyslagen bij de
overheid en in het onderwijs en de zorg. MKB-Nederlnad onderschrijft
deze efficiency-operatie, maar vraagt zich af hoe de overheid deze
efficiency-opbrengsten gaat realiseren.
Verontrustend is dat het mkb opnieuw wordt geconfronteerd met een
stevige lastenverzwaring van maximaal 1,2 miljard euro. Dit terwijl
het niet goed gaat met het mkb; winstposities verslechteren,
investeringen nemen af en de werkgelegenheid neemt verder af. De
lastenverzwaring zal zijn weerslag rechtsreeks vinden in investeringen
en werkgelegenheid, waardoor ook het groeipotentieel voor de toekomst
wordt aantgetast.
MKB-Nederland is van mening dat het voor een levensloopregeling
voorgestelde budget beter kan worden aangewend om de lasten voor het
bedrijfsleven te verminderen.
Ook wordt er stevig bezuinigd op subsidies. MKB-Nederland benadrukt
dat subsidies bedrijven ook kunnen stimuleren bepaalde stappen te
zetten of investeringen te doen, waardoor groei kan worden
gerealiseerd. In dit verband is MKB-Nederland verheugd dat het kabinet
in deze economisch moeilijke tijd niet bezuinigt op onderwijs en
kennis, maar voor de komende regeerperiode 800 miljoen euro extra
vrijmaakt, waarvan 100 miljoen voor de WBSO, de voor het mkb
belangrijkste technologieregeling.
MKB-Nederland pleit er voor de middelen die vrijkomen voor het
Innovatieplatform met name aan te wenden om de doorstroom van vmbo
naar mbo en van mbo naar hbo te bevorderen en de aansluiting tussen
beroepsonderwijs en bedrijfsleven te stimuleren.
Het voorkomen van voortijdige schooluital en het terugdringen van de
dreigende jeugdwerkloosheid zijn belangrijke speerpunten voor de
komende regeerperiode. MKB-Nederland vindt dat er één integrale agenda
voor jeugdbeleid moet komen. Integratie van budgetten, die nu over de
verschillende departementen zijn verdeeld, is daarbij een cruciale
voorwaarde.
Met de in het regeerakkoord bedoelde herziening van de
werkloosheidsregelingen doelen de coalitiepartijen onder andere op de
introductie van de werkgevers-bijdrage werkloosheidslasten oudere
werknemers. MKB-Nederland wijst dit wetsvoorstel af, omdat ontslag in
het mkb vaak het gevolg is van economische situaties en nauwelijks te
beïnvloeden is door de mkb-ondernemer. Bovendien heeft zon maatregel
juist een tegengesteld effect op het beleid meer oudere werknemers in
dienst te nemen. MKB-Nederland is benieuwd hoe de nieuwe regering de
hervorming van de WAO exact wil vormgeven. MKB-Nederland blijft achter
de hoofdlijnen van het in maart 2002 overeengekomen SER-advies, waarin
een totaalpakket is afgesproken, staan. Verheugd is MKB-Nederland dat
de door haar vurig bepleite afschaffing van de WAZ wordt gerealiseerd;
deze wet is een doorn in het oog van ondernemend Nederland.
De coalitie heeft er verstandig aan gedaan een bedrag op te nemen voor
intensivering van de kinderopvang, maar hiermee is de financiële
problematiek rondom het wetsvoorstel nog niet opgelost.
De voorgestane stroomlijning en daarmee gepaard gaande kortere
procedures om ruimtelijke ontwikkelingen te kunnen realiseren, spreken
MKB-Nederland zeer aan. Echter, met geen woord wordt gesproken over de
wijze waarop de vitalisering van steden en de (her)inrichting van
bedrijventerreinen gestalte krijgt.
Zeer huiverig is MKB-Nederland voor de effecten van de afschaffing van
de OZB voor burgers. Bedrijven lijken hiervoor het gelag te gaan
betalen. MKB-Nederland vindt het onbegrijpelijk dat de sector toerisme
en recreatie bij het verbeteren van de leefbaarheid van het
platteland, volledig wordt genegeerd. Van gemeenten en
woningbouwcorporaties wordt verwacht, dat zij in lijn met door hen
onderling af te sluiten convenanten, zorgdragen voor verhoging van het
bouwvolume en extra inspanningen in achterstandswijken. Wettelijke
regelingen zijn hier uit den boze. In dit kader past ook een
kanttekening ten aanzien van de zorg voor voldoende maatschappelijke
opvang die in samenwerking tussen gemeenten, woningbouwcorporaties en
opvanginstellingen gestalte moet krijgen. Volstrekt onduidelijk hier
is wie voor de kosten van e.e.a. moeten opdraaien.
Ten aanzien van de gezondheidszorg merkt MKB-Nederland tenslotte op
dat ervoor moet worden gewaakt, dat de Nederlandse gezondheidszorg
afglijdt naar een degradatiezone in Europa. De centrale aanbodsturing
is vastgelopen en moet nu worden vervangen door gereguleerde
marktwerking. In dat verband bepleit MKB-Nederland meer
ondernemerschap in deze sector.