MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht


17-05-2003

MKB-Nederland: economie terecht aangrijppunt voor regeerakkoord

De grote winst van het Regeerakkoord is dat de economie weer voorop staat. Door de economie weer tot uitgangspunt van beleid te maken, krijgt het akkoord realiteitszin. De slechte economische conjunctuur toont de urgentie aan van maatregelen die de economie weer op de been brengen. Dat het regeerakkoord afbraak van admininistratieve lasten en regelgeving tot speerpunt maakt, is in dit verband volstrekt logisch. Dit stelt MKB-Nederland in reaktie op het vandaag gepresenteerde Hoofdlijnenakkoord voor het kabinet CDA, VVD en D66.

Het grootste deel van de 13 miljard euro aan ombuigingen moet komen van de ontkoppeling van de uitkeringen aan de lonen in de marktsector, beperking van de loonkosten van de overheid en efficiencyslagen bij de overheid en in het onderwijs en de zorg. MKB-Nederlnad onderschrijft deze efficiency-operatie, maar vraagt zich af hoe de overheid deze efficiency-opbrengsten gaat realiseren.
Verontrustend is dat het mkb opnieuw wordt geconfronteerd met een stevige lastenverzwaring van maximaal 1,2 miljard euro. Dit terwijl het niet goed gaat met het mkb; winstposities verslechteren, investeringen nemen af en de werkgelegenheid neemt verder af. De lastenverzwaring zal zijn weerslag rechtsreeks vinden in investeringen en werkgelegenheid, waardoor ook het groeipotentieel voor de toekomst wordt aantgetast.
MKB-Nederland is van mening dat het voor een levensloopregeling voorgestelde budget beter kan worden aangewend om de lasten voor het bedrijfsleven te verminderen.

Ook wordt er stevig bezuinigd op subsidies. MKB-Nederland benadrukt dat subsidies bedrijven ook kunnen stimuleren bepaalde stappen te zetten of investeringen te doen, waardoor groei kan worden gerealiseerd. In dit verband is MKB-Nederland verheugd dat het kabinet in deze economisch moeilijke tijd niet bezuinigt op onderwijs en kennis, maar voor de komende regeerperiode 800 miljoen euro extra vrijmaakt, waarvan 100 miljoen voor de WBSO, de voor het mkb belangrijkste technologieregeling.
MKB-Nederland pleit er voor de middelen die vrijkomen voor het Innovatieplatform met name aan te wenden om de doorstroom van vmbo naar mbo en van mbo naar hbo te bevorderen en de aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven te stimuleren.
Het voorkomen van voortijdige schooluital en het terugdringen van de dreigende jeugdwerkloosheid zijn belangrijke speerpunten voor de komende regeerperiode. MKB-Nederland vindt dat er één integrale agenda voor jeugdbeleid moet komen. Integratie van budgetten, die nu over de verschillende departementen zijn verdeeld, is daarbij een cruciale voorwaarde.

Met de in het regeerakkoord bedoelde herziening van de werkloosheidsregelingen doelen de coalitiepartijen onder andere op de introductie van de werkgevers-bijdrage werkloosheidslasten oudere werknemers. MKB-Nederland wijst dit wetsvoorstel af, omdat ontslag in het mkb vaak het gevolg is van economische situaties en nauwelijks te beïnvloeden is door de mkb-ondernemer. Bovendien heeft zon maatregel juist een tegengesteld effect op het beleid meer oudere werknemers in dienst te nemen. MKB-Nederland is benieuwd hoe de nieuwe regering de hervorming van de WAO exact wil vormgeven. MKB-Nederland blijft achter de hoofdlijnen van het in maart 2002 overeengekomen SER-advies, waarin een totaalpakket is afgesproken, staan. Verheugd is MKB-Nederland dat de door haar vurig bepleite afschaffing van de WAZ wordt gerealiseerd; deze wet is een doorn in het oog van ondernemend Nederland. De coalitie heeft er verstandig aan gedaan een bedrag op te nemen voor intensivering van de kinderopvang, maar hiermee is de financiële problematiek rondom het wetsvoorstel nog niet opgelost.

De voorgestane stroomlijning en daarmee gepaard gaande kortere procedures om ruimtelijke ontwikkelingen te kunnen realiseren, spreken MKB-Nederland zeer aan. Echter, met geen woord wordt gesproken over de wijze waarop de vitalisering van steden en de (her)inrichting van bedrijventerreinen gestalte krijgt.
Zeer huiverig is MKB-Nederland voor de effecten van de afschaffing van de OZB voor burgers. Bedrijven lijken hiervoor het gelag te gaan betalen. MKB-Nederland vindt het onbegrijpelijk dat de sector toerisme en recreatie bij het verbeteren van de leefbaarheid van het platteland, volledig wordt genegeerd. Van gemeenten en woningbouwcorporaties wordt verwacht, dat zij in lijn met door hen onderling af te sluiten convenanten, zorgdragen voor verhoging van het bouwvolume en extra inspanningen in achterstandswijken. Wettelijke regelingen zijn hier uit den boze. In dit kader past ook een kanttekening ten aanzien van de zorg voor voldoende maatschappelijke opvang die in samenwerking tussen gemeenten, woningbouwcorporaties en opvanginstellingen gestalte moet krijgen. Volstrekt onduidelijk hier is wie voor de kosten van e.e.a. moeten opdraaien.

Ten aanzien van de gezondheidszorg merkt MKB-Nederland tenslotte op dat ervoor moet worden gewaakt, dat de Nederlandse gezondheidszorg afglijdt naar een degradatiezone in Europa. De centrale aanbodsturing is vastgelopen en moet nu worden vervangen door gereguleerde marktwerking. In dat verband bepleit MKB-Nederland meer ondernemerschap in deze sector.