Ingezonden persbericht
MOTORRIJDERS ACTIE GROEP - belangenvereniging voor motorrijders
Persbericht - 17 mei 2003
Minister waarschuwt gemeentes voor schadeclaims motorrijders
In reactie op vragen van de Motorrijders Actie Groep, belangenvereniging voor motorrijders, heeft minister Roelf de Boer van Verkeer en Waterstaat de Nederlandse gemeentes gewaarschuwd voor schadeclaims van motorrijders die schade oplopen door 'dynamische verkeersdrempels'.
Sinds februari 2000 worden weggebruikers op een aantal plaatsen in
Nederland geconfronteerd met een nieuw verschijnsel: de dynamische of
elektronische verkeersdrempel. De drempel wordt geactiveerd wanneer een
voertuig met een te hoge snelheid de sensoren in het wegdek passeert; op
dat moment schieten er twee stalen balken uit het wegdek omhoog. Er zijn
dynamische drempels geplaatst in achtereenvolgens Uithuizermeeden, Tholen,
De Kiel en meest recent op Terschelling.
Al bij de installatie van de eerste drempel in Uithuizermeeden in 2000
heeft de Motorrijders Actie Groep (MAG) haar ongerustheid over de gevolgen
voor de verkeersveiligheid van motorrijders kenbaar gemaakt bij de
fabrikant en bij de betrokken wegbeheerders. Op 20 april 2001 is
vervolgens, mede op verzoek van de MAG, een test uitgevoerd door ervaren
motorrijders (rij-instructeurs) bij de dynamische drempel in Tholen; deze
test is uitgevoerd onder toezicht van het CROW. De resultaten van deze
test, waaronder zichtbare schade aan de velgen, en de vergrote kans op
valpartijen, hebben er toe geleid dat de fabrikant instemde met het zodanig
afstellen van de drempel in Tholen dat motorrijders niet langer werden
gedetecteerd. De fabrikant was echter niet bereid toe te zeggen dat die
maatregel ook zou worden genomen bij de overige en eventuele toekomstige
dynamische drempels.
De MAG begrijpt de wens van wegbeheerders om op bepaalde wegen
verkeersremmers aan te brengen om de verkeersveiligheid te verbeteren, maar
een verkeersremmer mag geen onnodige risico's voor motorrijders opleveren;
lichamelijk letsel of mechanische schade als gevolg van een verkeersremmer
zijn voor de MAG onaanvaardbaar en de MAG heeft minister De Boer gevraagd
zich over de zaak te buigen.
Minister De Boer erkent dat het door de MAG gesignaleerde probleem reëel
is, maar hij is tot teleurstelling van de MAG niet van mening dat
onmiddellijk moet worden gestopt met plaatsing van dynamische drempels. De
Boer wijst in zijn antwoord wel nadrukkelijk op de verkeerswetgeving:
"Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat het een ieder is
verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of
kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan
worden verhinderd. Het verbod richt zich ook tot de wegbeheerder en omvat
ook de inrichting van de weg. Door het onzorgvuldig afstellen van de
verkeersdrempel ten koste van motorrijders overtreedt de wegbeheerder het
verbod." De minister heeft de bezwaren van de MAG kenbaar gemaakt bij de
Vereniging Nederlandse Gemeenten en gewezen op "De dreiging van een
mogelijke wettelijke aansprakelijkheid voor materiële en immateriële schade
als gevolg van een niet goed afgestelde drempel."
De MAG blijft pleiten voor een totaalverbod op deze dynamische drempel en
ziet de uitspraak van de minister als het begin van het einde voor de
dynamische drempel.
Overigens hebben niet alleen motorrijders bezwaren tegen de dynamische
drempel; zo zijn de drempels in Tholen en De Kiel enkele weken na
ingebruikname al weer verwijderd, als gevolg van klachten van omwonenden
over geluidsoverlast. De betonnen bak waarin de drempel is geplaatst werkt
als 'klankkast', vooral wanneer de drempel wordt gepasseerd door vrachtauto's.
Ingezonden persbericht