Ingezonden persbericht


MOTORRIJDERS ACTIE GROEP - belangenvereniging voor motorrijders

Persbericht - 17 mei 2003

Minister waarschuwt gemeentes voor schadeclaims motorrijders

In reactie op vragen van de Motorrijders Actie Groep, belangenvereniging voor motorrijders, heeft minister Roelf de Boer van Verkeer en Waterstaat de Nederlandse gemeentes gewaarschuwd voor schadeclaims van motorrijders die schade oplopen door 'dynamische verkeersdrempels'.

Sinds februari 2000 worden weggebruikers op een aantal plaatsen in Nederland geconfronteerd met een nieuw verschijnsel: de dynamische of elektronische verkeersdrempel. De drempel wordt geactiveerd wanneer een voertuig met een te hoge snelheid de sensoren in het wegdek passeert; op dat moment schieten er twee stalen balken uit het wegdek omhoog. Er zijn dynamische drempels geplaatst in achtereenvolgens Uithuizermeeden, Tholen, De Kiel en meest recent op Terschelling.

Al bij de installatie van de eerste drempel in Uithuizermeeden in 2000 heeft de Motorrijders Actie Groep (MAG) haar ongerustheid over de gevolgen voor de verkeersveiligheid van motorrijders kenbaar gemaakt bij de fabrikant en bij de betrokken wegbeheerders. Op 20 april 2001 is vervolgens, mede op verzoek van de MAG, een test uitgevoerd door ervaren motorrijders (rij-instructeurs) bij de dynamische drempel in Tholen; deze test is uitgevoerd onder toezicht van het CROW. De resultaten van deze test, waaronder zichtbare schade aan de velgen, en de vergrote kans op valpartijen, hebben er toe geleid dat de fabrikant instemde met het zodanig afstellen van de drempel in Tholen dat motorrijders niet langer werden gedetecteerd. De fabrikant was echter niet bereid toe te zeggen dat die maatregel ook zou worden genomen bij de overige en eventuele toekomstige dynamische drempels.

De MAG begrijpt de wens van wegbeheerders om op bepaalde wegen verkeersremmers aan te brengen om de verkeersveiligheid te verbeteren, maar een verkeersremmer mag geen onnodige risico's voor motorrijders opleveren; lichamelijk letsel of mechanische schade als gevolg van een verkeersremmer zijn voor de MAG onaanvaardbaar en de MAG heeft minister De Boer gevraagd zich over de zaak te buigen.

Minister De Boer erkent dat het door de MAG gesignaleerde probleem reëel is, maar hij is tot teleurstelling van de MAG niet van mening dat onmiddellijk moet worden gestopt met plaatsing van dynamische drempels. De Boer wijst in zijn antwoord wel nadrukkelijk op de verkeerswetgeving: "Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat het een ieder is verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden verhinderd. Het verbod richt zich ook tot de wegbeheerder en omvat ook de inrichting van de weg. Door het onzorgvuldig afstellen van de verkeersdrempel ten koste van motorrijders overtreedt de wegbeheerder het verbod." De minister heeft de bezwaren van de MAG kenbaar gemaakt bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten en gewezen op "De dreiging van een mogelijke wettelijke aansprakelijkheid voor materiële en immateriële schade als gevolg van een niet goed afgestelde drempel."

De MAG blijft pleiten voor een totaalverbod op deze dynamische drempel en ziet de uitspraak van de minister als het begin van het einde voor de dynamische drempel.

Overigens hebben niet alleen motorrijders bezwaren tegen de dynamische drempel; zo zijn de drempels in Tholen en De Kiel enkele weken na ingebruikname al weer verwijderd, als gevolg van klachten van omwonenden over geluidsoverlast. De betonnen bak waarin de drempel is geplaatst werkt als 'klankkast', vooral wanneer de drempel wordt gepasseerd door vrachtauto's.



Ingezonden persbericht