Ingezonden persbericht


15 mei 2003

Job - Oxidized

Het Groninger Museum presenteert Job - Oxidized van 17 mei t/m 21 september 2003. Deze opmerkelijke tentoonstelling bestaat uit veertien werken en is in zijn geheel te zien geweest op de wereldberoemde beurs Salone del Mobile in Milaan.

Als een goed verteller die steeds beter op dreef raakt, voegt Studio Job (Job Smeets en Nynke Tynagel) elk seizoen een nieuw hoofdstuk toe aan zijn verhaal. De typische vormgeving van de objecten is aanvankelijk nog grappig maar wordt gaandeweg grimmiger. Jobs tentoonstelling Oxidized is een verhalende tentoonstelling. Het werk roept tevens vragen op die samenhangen met gevoelens van angst, hoop, onbehagen en (schijn ) geluk. De kunstenaars leggen hun ideeën in eerste instantie vast in een serie tekeningen, die meer aan plaatjes uit stripverhalen dan aan ontwerptekeningen doen denken. De objecten lijken ook steeds figuratiever en verhalender te worden. In de tentoonstelling zijn enkele grote werken op sokkels te zien: een forse kandelaar in de vorm van een kasteel, een buste van een dreigend uitziende man met een militaire pet en zonnebril, een schatkist omwikkeld met een dikke ketting, een ouderwets ogende klok waar een zwaard in steekt, en een trofeeachtige bokaal. Alle zijn uitgevoerd in gepatineerd, groen uitgeslagen brons. Andere opmerkelijke objecten zijn: een mier, een sierlijk gedecoreerde dolk, een diamant, een pijl en een ring zo groot als een armband. Job verklaarde in de ontwerpfase van dit project uitdrukking te willen geven aan gevoelens van verwarring. Verwarring over ons tijdsgewricht waarin de scheidslijn tussen goed en kwaad steeds moeilijker te trekken is, en die lijkt te resulteren in een persoonlijk onbehagen waarvan hij zijn publiek lijkt te willen doordringen. Met deze objecten balanceert Studio Job op de grens van design en vrije kunst.

Job Smeets (1970) behoort tot de meest eigenzinnige jonge talenten in de Nederlandse vormgeving. Na zijn afstuderen in 1995 aan de Design Academie Eindhoven vestigt hij zijn naam met enkele opvallende ontwerpen, waaronder de Curved Chair. Hij wil zich op geen enkele manier in het keurslijf van de gevestigde vormgeverpraktijk persen en streeft een grote vrijheid in het uitwerken van zijn ideeën na, ook als dit betekent dat de dingen die hij maakt niet altijd praktisch bruikbaar zijn. In 2001 was voor het eerst werk van Job in het Groninger Museum te zien. In de groepstentoonstelling Stroomversnelling toonde het museum onder andere de serie Craft uit 2001. Deze serie bestaat uit bronzen voorwerpen als een hamer, sikkel, een kandelaar, bekers en lepels, die zo zwaar, massief en 'ruig' zijn dat ze niet bepaald bruikbaar zijn. Het Groninger Museum kocht vorig jaar de Candle Man (2002), een gigantische wandkandelaar die met zijn gewicht van 450 kilo eerder bestemd lijkt voor een massieve kasteelmuur dan voor een gipsenwandje in een gemiddelde doorzonwoning.

De tentoonstelling Oxidized is in de nieuwe presentatie van de eigen collectie op Mendini 1 te zien.