Jos Verstappen Info Page
Michael Schumacher wint wederom in Oostenrijk
(18 mei 2003) Volledig op eigen kracht heeft Michael Schumacher
vanmiddag de Grote Prijs van Oostenrijk gewonnen. In een enerverende
race moest de wereldkampioen afrekenen met zijn directe concurrenten
Raikkonen, Montoya en teamgenoot Barrichello, maar eveneens met een
haperende tankinstallatie, die tijdens Schumachers eerste pitstop
bijna zorgde voor een pitbrand zoals we die nog herinneren van Jos in
1994 op Hockenheim.
Schumacher wint Oostenrijk zonder hulp vanaf de pitmuur.
Vooraf leken alle ingrediënten aanwezig voor een spannende race. Een halfbewolkte hemel boven de A1-ring en een startopstelling die welhaast door Max Mosley zèlf in zn shaker leek te zijn gemixed. Slechts het ontbreken van een Ferrari op de laatste en een Minardi op de eerste startrij voorkwam dat Mad Maxs nieuwe kwalificatiesysteem al in de 6e race na introductie tot de ultieme grid leidde.
De start werd een verhaal op zich. Tot twee keer toe gooide Christiano
De Matta roet in het eten omdat zijn Toyota afsloeg. Dat betekende
twee herstarts en even zovele opwarmronden. De kans dat dit soort
situaties voor slachtoffers zorgt is bijna 100%, want Formule 1-wagens
zijn gebouwd om te racen en niet om stapvoets te rijden.
Heinz Harald Frentzen verliet als eerste het veld; hij probeerde voor
de tweede herstart nog de T-car te bereiken, maar bleef onverwijld
achter in de Sauber pit-box.
Jos Verstappen bleek enkele seconden na de start het tweede
slachtoffer. Jos kwam met zijn nieuwe launch-control systeem niet van
zn plek en kon daarna evenmin overschakelen op zijn ouderwetse
rechtervoet-techniek. Zijn PS03 weigerde vanaf dat moment alle
medewerking, waarna Jos niets anders restte dan aan het eind van de
grid zijn auto te parkeren en terug te keren naar zijn collegas in de
pits. Of het weigeren van de launch-control een gevolg was van de
vertraagde startprocedure is op dit moment nog onduidelijk.
Enfin, de rest van het veld was op dat moment al onderweg en had
besloten om alle vooraf aangegeven scenarios over touchés en andere
incidenten in de eerste bocht te vermijden. De safety-car situatie,
die volgde naar aanleiding van de positie van Jos Minardi op het
rechte eind, zorgde ervoor dat het veld zich nog even moest inhouden.
Pas in de 4e ronde mocht iedereen zijn pedaal volledig indrukken.
Michael Schumacher hield daarbij de leiding en trapte zijn F2003-GA
direct op zijn staart. Per ronde pakte hij bijna een seconde op Juan
Pablo Montoya, die Raikkonen bij de start verschalkt had.
Waar Verstappen zo op gehoopt had, gebeurde ook. Jos kon er alleen
niet meer gebruik van maken. Vanaf de 13e ronde begon het te druppelen
en kwam er een verval met ongeveer 8 seconden in de rondetijden van
alle coureurs. Echter niet bij Montoya. Per ronde liep hij zijn
opgelopen achterstand op Michael Schumacher van 12 seconden met bijna
3 seconden per ronde in. Jammer genoeg voor Juan Pablo bleef het bij
een enkel en schamel buitje, zodat zijn achterstand uiteindelijk niet
kleiner werd dan 3 seconden.
Een serie van pitstops volgde bij de diverse teams, maar geen van de
rijders ging over op intermediates of regen-banden. De pitstops van
Ferrari zorgden rond de 22e ronde voor commotie in de wedstrijd. De
anders zo geoliede Ferrari-machine liet eerst Rubens Barrichello al 13
seconden langer staan, vanwege problemen met de tankinstallatie.
Vervolgens moest Schumacher er aan geloven. Ook bij hem bleef de
tankslang vastzitten wat tot spectaculaire taferelen leidde. Vlammen
tussen de tanknozzle en zijn auto en blussende monteurs brachten de
Duitser in ieder geval niet van zijn stuk. Schumacher keerde terug in
de race op de 3e plek en reed zich vervolgens stoïcijns naar de 1e
plek.
De anders zo betrouwbare BMW-motor achter in de auto van Montoya hielp
Schumacher daar overigens wel bij. JPM blies m noodgedwongen- op, Kimi
Raikkonen op dat moment 2e - verstijfde van schrik en Schumi gleed er
op een geslepen manier voorbij.
Kimi Raikkonen lette even te veel op de prachtige omgeving rond
Spielberg.
Het tweede deel van de wedstrijd kende minder spektakel. Alonso,
Heidfeld en Fisichella moesten het strijdtoneel verlaten als gevolg
van technische problemen en de pitstops van Ferrari verliepen (bijna)
weer normaal.
De gevechten van Ralf Schumacher en Coulthard om de 5e plek en die
tussen Raikkonen en Barrichello om de 2e plek sprongen in het laatste
deel van de race in het oog. Ralf bezweek onder de druk in de 57e
ronde en moest DC laten gaan na een blokkerend voorwiel in de hem toch
al niet zo goed gezinde Remus-kurve. Het gevecht tussen Raikkonen en
Barrichello hield de toeschouwers vanaf de 62e ronde tot aan de finish
op het puntje van de stoel. Beide coureurs lieten zien wat ze waard
zijn en reden bochten achtereen naast elkaar. Raikkonen liet zich
echter niet meer van de wijs brengen en voorkwam daarmee de
prolongatie van de Ferrari-één-twee van 2002.
Button imponeert met een foutloze race.
Opmerkelijk was uiteindelijk de prestatie van Jenson Button. De Brit
laat tweewekelijks zien volwassen te zijn geworden en bekroonde zijn
goede weekend in Oostenrijk met een prachtige 4e plek. Een podiumplek
lijkt ook voor hem slechts een kwestie van tijd.
De voorlopig laatste editie van de GP van Oostenrijk kreeg dus
gelukkig weer een normale podiumprocedure; Schumacher weliswaar
wederom op het hoogste tree, maar nu omdat hij deze overwinning
daadwerkelijk verdiende.
Zondag, tijden Grand Prix
Pos. Coureur Team Land Tijd/
achterstand
1 Michael Schumacher Scuderia Ferrari Duitsland 1h24:04.888
2 Kimi Raikkonen McLaren Mercedes Finland 0:03.362
3 Rubens Barrichello Scuderia Ferrari Brazilië 0:03.951
4 Jenson Button BAR Honda Gr Brittannië 0:42.243
5 David Coulthard McLaren Mercedes Gr Brittannië 0:59.740
6 Ralf Schumacher BMW-Williams F1 Duitsland 1 ronde(n)
7 Mark Webber Jaguar Racing Australië 1 ronde(n)
8 Jarno Trulli Renault Italië 1 ronde(n)
9 Antonio Pizzonia Jaguar Racing Brazilië 1 ronde(n)
10 Cristiano da Matta Toyota Brazilië 1 ronde(n)
11 Ralph Firman Jordan Ford Gr Brittannië 1 ronde(n)
12 Jacques Villeneuve BAR Honda Canada 1 ronde(n)
13 Justin Wilson Minardi Cosworth Gr Brittannië 2 ronde(n)
14 Giancarlo Fisichella Jordan Ford Italië 9 ronde(n)
15 Nick Heidfeld Sauber Petronas Duitsland 23 ronde(n)
16 Fernando Alonso Renault Spanje 25 ronde(n)
17 Juan Pablo Montoya BMW-Williams F1 Colombia 37 ronde(n)
18 Olivier Panis Toyota Frankrijk 63 ronde(n)
19 Heinz-Harald Frentzen Sauber Petronas Duitsland 69 ronde(n)
20 Jos Verstappen Minardi Cosworth Nederland 69 ronde(n)
Rijders klassement tm race 06
Pos. Coureur Land Team Tot.
1 Kimi Raikkonen Finland McLaren Mercedes 6 10 8 8 0 8 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 40
2 Michael Schumacher Duitsland Scuderia Ferrari 5 3 0 10 10 10 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 38
3 Rubens Barrichello Brazilië Scuderia Ferrari 0 8 0 6 6 6 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 26
4 Fernando Alonso Spanje Renault 2 6 6 3 8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 25
5 David Coulthard Gr Brittannië McLaren Mercedes 10 0 5 4 0 4 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 23
6 Ralf Schumacher Duitsland BMW-Williams F1 1 5 2 5 4 3 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 20
7 Juan Pablo Montoya Colombia BMW-Williams F1 8 0 0 2 5 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 15
8 Giancarlo Fisichella Italië Jordan Ford 0 0 10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 10
Jarno Trulli Italië Renault 4 4 1 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 10
10 Jenson Button Gr Brittannië BAR Honda 0 2 0 1 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 8
11 Heinz-Harald Frentzen Duitsland Sauber Petronas 3 0 4 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 7
12 Mark Webber Australië Jaguar Racing 0 0 0 0 2 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 4
13 Cristiano da Matta Brazilië Toyota 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 3
Jacques Villeneuve Canada BAR Honda 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
3
15 Nick Heidfeld Duitsland Sauber Petronas 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 1
Ralph Firman Gr Brittannië Jordan Ford 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 1
Constructeurs klassement tm race 06
Pos. Team Tot.
1 Scuderia Ferrari 5 11 0 16 16 16 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 64
2 McLaren Mercedes 16 10 13 12 0 12 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 63
3 Renault 6 10 7 3 8 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 35
BMW-Williams F1 9 5 2 7 9 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 35
5 Jordan Ford 0 0 10 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 11
BAR Honda 0 2 3 1 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 11
7 Sauber Petronas 3 1 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 8
8 Jaguar Racing 0 0 0 0 2 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4
9 Toyota 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3
©2003 www.verstappen.nl, all rights reserved