P E R S B E R I C H T

Stijging direct resultaat van 8,2% per aandeel Corio

Utrecht, 19 mei 2003

Corio heeft in het eerste kwartaal van 2003 goede resultaten geboekt. Het directe beleggingsresultaat per aandeel is gestegen met 8,2% tot E 0,66 ten opzichte van E 0,61 in het eerste kwartaal 2002. Het indirecte beleggingsresultaat bedroeg E 0,06 per aandeel, E 0,28 lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze daling is deels een gevolg van de gewijzigde timing van de externe taxaties. Het totale beleggingsresultaat per aandeel kwam hierdoor uit op E 0,72 ten opzichte van E 0,95 in het eerste kwartaal 2002.

Resultaten

Het directe beleggingsresultaat nam in het eerste kwartaal van 2003 met E 3,5 miljoen toe tot E 44,0 miljoen. Deze stijging van het directe beleggingsresultaat komt voornamelijk door huurverhogingen bij een bezettingsgraad van 95,5% (ultimo 2002: 95,6%). Het indirecte beleggingsresultaat bedroeg E 4,0 miljoen (2002: E 22,3 miljoen). Dit bestaat voor E 5,5 miljoen (2002: E 23,7 miljoen) uit opwaardering van het vastgoed en voor E 1,9 miljoen negatief (2002: E 1,4 miljoen negatief) uit toegerekende beheerskosten. De vrijval van een belastinglatentie bedroeg E 0,4 miljoen (2002: nihil).

Portefeuille
De waarde van de vastgoedportefeuille nam in het eerste kwartaal af met E 1,6 miljoen tot E 3.625,8 miljoen. De investeringen bedroegen in totaal E 14,5 miljoen. Dit zijn voornamelijk investeringen in de bestaande portefeuille. In het eerste kwartaal werd voor E 21,6 miljoen verkocht, met daarin een boekwinst begrepen van E 0,2 miljoen. In Nederland werden het winkelcentrum 'De Scholver' in Capelle a/d IJssel en een woningencomplex in Eindhoven verkocht. In Frankrijk werd het kantoorgebouw 'L'Odyssee' te Les Ulis verkocht. Door deze investeringen en verkopen bleef het aandeel retail in de portefeuille gelijk aan de 70% van ultimo 2002.

In het eerste kwartaal werd de vastgoedportefeuille opgewaardeerd voor een totaalbedrag van E 5,5 miljoen. De opwaardering van de gehele portefeuille was 0,2% (Retail Nederland: 0,5%, Kantoren Nederland: -0,1%, Bedrijfsruimten Nederland: 0,6%, Retail Frankrijk: -0,7%, Kantoren Frankrijk: 0,7%, Bedrijfsruimten Frankrijk: 2,4%, Retail Spanje: 0,2%). De Italiaanse retailportefeuille en de kantoren in Duitsland en Spanje zijn in het eerste kwartaal niet gewaardeerd.

Vermogen

Het eigen vermogen steeg in het eerste kwartaal met E 48,0 miljoen tot E 1.976,2 miljoen. De intrinsieke waarde per aandeel op 31 maart 2003 kwam uit op E 29,83 (ultimo 2002: E 29,11 na winstverdeling). De leverage bedroeg eind eerste kwartaal 2003 37,4% (ultimo 2002: 37,8%)

Strategie

Corio heeft zich ten doel gesteld verder te groeien in Europa met focus op retail om de synergie op pan-Europees niveau ten volle te benutten. Op dit moment geeft Corio prioriteit aan groei in Zuid-Europa om door middel van schaalgrootte de daar aanwezige lokale organisaties optimaal te kunnen benutten. In het tweede kwartaal van 2003 zijn reeds twee winkelcentra aangekocht in Italië. Eén winkelcentrum (7.500 m²) komt meteen in exploitatie, de tweede is nog in ontwikkeling (68.500 m²) en wordt in het najaar van 2004 geopend.

Dividend beleid
Corio is voornemens op termijn een pay-out ratio van ongeveer 80% van het directe resultaat na te streven. Over 2002 heeft Corio per aandeel E 2,32 dividend uitbetaald, hiermee bedroeg de pay-out ratio 93%. Corio wil de pay-out ratio van 80% bereiken door de hoogte van het dividend over 2002 te handhaven, zolang de winstontwikkeling dit toelaat.

Vooruitzichten

Corio verwacht in 2003 via actief vermogensbeheer en centermanagement een directe beleggingsresultaat te kunnen realiseren van E 170 miljoen oftewel E 2,57 per aandeel, gebaseerd op de samenstelling van de portefeuille per ultimo 2002 en zonder drastische wijzigingen in het economische klimaat van Europa.