Verbond van Verzekeraars

Afwikkeling personenschade kan efficiënter

De afwikkeling van personenschaden waarvoor een ander aansprakelijk is kan op een aantal punten nog verder worden verbeterd. Dat concludeert de Stichting Personenschade Instituut van Verzekeraars (PIV) in het jaarverslag over 2002, dat onlangs is verschenen. Volgens het PIV kunnen betrokken partijen het proces efficiënter en transparanter laten verlopen, door onder meer duidelijke termijnen te hanteren en tijdig informatie te verstrekken. Daarnaast moet meer aandacht worden besteed aan het medisch traject en aan de oplossing van geschillen.

Het PIV wil een voortrekkersrol vervullen bij het bereiken van verbeteringen in het schaderegelingstraject van personenschade, waarbij de nadruk ligt op verkeersongevallen, bedrijfsongevallen en beroepsziekten. Volgens het PIV is een goede en tijdige afwikkeling van letselschade door verzekeraars van groot belang. Wanneer een zaak lang duurt, wordt maar al te gauw met de beschuldigende vinger naar de verzekeraar gewezen. Soms is dat terecht, maar lang niet altijd, aldus het PIV.

Het instituut stelt in zijn jaaroverzicht verder vast dat er in Nederland sprake is van een gewijzigd claimgedrag. Een aantal ontwikkelingen maakt dat zichtbaar. Zo is merkbaar dat mensen makkelijker hun schade claimen bij derden. Mensen zijn assertiever geworden als het gaat om het recht om schadevergoeding, zegt PIV-directeur Theo Kremer. Dat mensen assertiever worden, komt de rechtszekerheid alleen maar ten goede. Maar als er onterecht wordt geclaimd, draait de hele gemeenschap op voor de kosten daarvan. Dat wordt nog versterkt doordat mensen er steeds sneller van uitgaan dat ze schade lijden. Het is de vraag of dit een goede ontwikkeling is. Het PIV-jaarverslag kan worden opgevraagd via telefoonnummer 070-3338875.