Gemeente Maassluis

Persberichten

12-5-2003

Commissie Algemene Zaken vergadert op 19 mei

Op maandag 19 mei komt de raadscommissie Algemene Zaken bijeen voor een openbare vergadering. De vergadering wordt gehouden in het stadhuis aan de Koningshoek en begint om 20.00 uur. Voorzitter van deze raadscommissie is raadslid de heer W.G.J. Veen.

Op de agenda staan de volgende onderwerpen:

Opening van de vergadering
Vaststelling van de agenda
De voorzitter stelt de leden van de commissie voor de concept agenda definitief vast te stellen. De volgorde van de agendapunten kan, indien door belangstellenden wordt ingesproken, worden aangepast. Vragenhalfuur
Direct na de aanvang van de officiële commissievergadering is er voor burgers de gelegenheid om vragen te stellen of opmerkingen te maken over onderwerpen die tot het terrein van de commissie behoren Ingekomen stukken
Spreekrecht
Burgers kunnen inspreken over onderwerpen die op de agenda van de vergadering staan. Insprekers dienen bij het begin van de vergadering aanwezig te zijn en zich te melden bij de voorzitter van de commissie. De agendapunten waarover wordt ingesproken, worden zoveel mogelijk bij voorrang aan de orde gesteld.
Vaststelling van het verslag van
De openbare vergadering van de commissie d.d. 7 april 2003. Actiepuntenlijst
Aan de hand van de actiepuntenlijst van de commissie Algemene Zaken kan zonodig de voortgang worden besproken. Rondvraag
Verder voorkomende zaken
Organisatie themabijeenkomsten / werkbezoeken door commissie Algemene Zaken.
Toelichting: Oriëntatie in de samenleving door contacten met burgers, verenigingen, instellingen en bedrijfsleven e.d. is een belangrijk onderdeel bij het vinden van draagvlak voor het handelen van de overheid. Om hieraan inhoud te geven worden de leden van de commissie uitgenodigd onderwerpen voor themabijeenkomsten / werkbezoeken (liggende op het werkterrein van de commissie) in te brengen. In de commissie vindt afstemming plaats over mogelijke onderwerpen, frequentie, plaats en tijdstippen.
Kwartaalrapportage 1-2003
Met de 1e Kwartaalrapportage wordt inzicht gegeven in de voortgang van de uitvoering van de programmabegroting 2003. Daarnaast wordt inzicht gegeven in de ontwikkelingen op het financiële vlak en de bedrijfsvoering.
Uitgenodigd: Dhr. J.A. Karssen
Notitie actieve informatieplicht van college Sinds 7 maart 2002 is aan het college van burgemeester en wethouders de verplichting opgelegd de gemeenteraad over alles te informeren wat hij voor de uitoefening van zijn taken nodig heeft; de actieve inlichtingenplicht ofwel actieve informatieplicht. Dit is van belang voor de controlerende functie van de gemeenteraad. Verder heeft de gemeenteraad voor die taak nog het vragenrecht (mondeling en schriftelijk), het interpellatierecht en het recht van onderzoek. Naar aanleiding van een notitie heeft het college over het actief informeren van de raad een beslissing genomen en zal deze bespreken met de leden van de raadscommissie Algemene Zaken. Uitgenodigd: Dhr. J.A. Karssen.
Uitvoeringsprogramma Lokale Veiligheid 2003 In het Uitvoeringsprogramma Lokale Veiligheid 2003 hebben burgemeester en wethouders hun doelen en wensen op het gebied van de veiligheid uitgewerkt naar prestaties en inspanningen van de diverse sectoren binnen de financieel haalbare mogelijkheden. Burgemeester en wethouders bieden het Uitvoeringsprogramma Lokale Veiligheid 2003 ter vaststelling aan de raad aan.
Uitgenodigd: Dhr. J.A. Karssen
Klankbordgroep Lokale Veiligheid
In het kader van de uitvoering van een in de begrotingsraad van november 2002 aanvaarde motie heeft het college van b en w besloten de gemeenteraad te adviseren een klankbordgroep lokale veiligheid in te stellen die de raad gevraagd en ongevraagd gaat adviseren over het uitvoeringsprogramma lokale veiligheid. Het college adviseert voorts om het project klankbordgroep te laten begeleiden door het communicatiebureau Stroomlijn. De kosten van het project kunnen betaald worden uit het extra budget voor veiligheidsbeleid dat de raad in de genoemde begrotingsvergadering beschikbaar heeft gesteld. Uitgenodigd: Dhr. J.A. Karssen
Raadsinformatiebrieven

1. Integraal handhavingsbeleid openbare inrichtingen gemeenten Vlaardingen en Maassluis.
Toelichting: Burgemeester en wethouders stemmen in met de afspraken die de gemeenten Vlaardingen en Maassluis met politie en justitie hebben gemaakt over de strafrechtelijke en bestuurlijke aanpak van het niet of niet goed naleven van de regelgeving die geldt ten aanzien van openbare inrichtingen (horeca). Uitgenodigd: Dhr. J.A. Karssen.
2. Procedure begrotingsbehandeling 2004. Agendapunten volgende vergadering
De leden van de commissie worden in de gelegenheid gesteld concrete agendapunten aan te dragen die ter behandeling in een volgende commissievergadering kunnen worden voorbereid/geagendeerd. Sluiting
Om uiterlijk 23.00 uur.

Inzage
De bij de agenda van de commissievergadering behorende vergaderstukken zijn voor belangstellenden in te zien in de speciale publieksmap in het informatiecentrum in de hal van het stadhuis. Het informatiecentrum is voor het inzien van stukken geopend van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur. Op vrijdagavond en zaterdag ligt de publieksmap met commissiestukken ter inzage in de bibliotheek aan de Uiverlaan.
De agenda is ook te raadplegen op het internet www.maassluis.nl