Maastricht Aachen Airport
Resultaat over 2002 positief; vooruitzichten voor 2003 nog onzeker
De luchtvaart had in 2002 duidelijk last van economische tegenwind. Toch is Maastricht Aachen Airport het jaar goed doorgekomen.
Hoewel het lijndienstvervoer met 33% afnam, bleef het vakantievervoer op peil en nam de hoeveelheid afgehandelde vracht met 25% toe. Vooral door de groei in de vrachtsector, de eerste resultaten van efficiencymaatregelen en de sterk verbeterde kaspositie heeft MAA - na een lange reeks van jaren van verlies - 2002 afgesloten met een positief resultaat van 0,3 miljoen. Naar verwachting zullen het passagiersvervoer en het vrachtvervoer in 2003 groeien.
Vervoersontwikkelingen
In 2002 hebben in totaal 107.000 passagiers gebruik gemaakt van
lijnvluchten van en naar Maastricht Aachen Airport (MAA), dat is 33%
minder dan in 2001. Oorzaak is de daling van het zakelijk verkeer als
gevolg van de verslechterde economie.
Het chartervervoer bij MAA is in 2002 met 158.000 passagiers gelijk gebleven. De nieuwe bestemming Gambia heeft veel passagiers getrokken en daarmee de daling van het aantal passagiers op vluchten naar traditionele winterbestemmingen meer dan gecompenseerd. In het zomerseizoen viel het aantal passagiers wat tegen, maar in het najaar ging het weer beter, o.a. doordat Lanzarote (Canarische Eilanden) er als nieuwe bestemming bijkwam.
Daarnaast hebben 45.000 transitpassagiers gebruik gemaakt van MAA. Het gaat om passagiers van charters die op MAA een tussenstop maken en van de accommodatie van de luchthaven gebruik maken.
Het totale aantal passagiers (inclusief zakelijk, taxi-, recreatief- en lesverkeer) is in 2002 met 13% gedaald tot 366.000.
Vrachtvervoer
Dochterbedrijf Maastricht Handling Services (MHS) heeft in 2002
ongeveer 58.000 ton vracht verwerkt, dat is ruim 10.000 ton meer dan
in het voorgaande jaar of wel een toename van bijna 25%. Door zijn
snelle en efficiënte afhandeling trekt MHS steeds meer expediteurs
aan. MHS scoort onder meer met de afhandeling van versproducten, zoals
bloemen, groenten, vis en vlees, die relatief snel op hun plaats van
bestemming in Nederland, Duitsland of België aankomen. Verder speelt
MHS in op de groeiende vraag naar trucking van luchtvracht: vracht die
op andere luchthavens binnenkomt en over de weg naar MAA wordt
vervoerd om daar afgehandeld te worden en omgekeerd.
Vliegbewegingen
Het aantal vliegbewegingen is in het verslagjaar sterk afgenomen,
zowel voor passagiersvervoer
(- 22%), vrachtvervoer (- 8%) als overig verkeer (- 20%).
In totaal waren er ruim 49.000 vliegbewegingen, dat is 17% minder dan
in 2001.
Financiële resultaten
In het verslagjaar zijn zowel voor passagiers als vracht meer grote
toestellen ingezet dan in voorgaande jaren. Daardoor zijn de
havengeld- en afhandelingsopbrengsten met 1 miljoen toegenomen,
ondanks het lagere aantal vliegbewegingen. De huren, concessies en
overige bedrijfsopbrengsten namen met 0,1 miljoen af. Door deze
ontwikkelingen is het bedrijfsresultaat in 2002 met 0,7 miljoen
verbeterd ten opzichte van 2001.
Door stortingen van Rijk en Provincie in verband met de privatisering van MAA is de kaspositie sterk verbeterd. Als gevolg daarvan is het saldo van rentebaten en -lasten met 0,9 miljoen toegenomen. De bijzondere baten en lasten kwamen per saldo uit op - 0,1 miljoen.
Het nettoresultaat is per saldo met 1,5 miljoen verbeterd van een
verlies van 1,2 miljoen in 2001 in een nettowinst van 0,3 miljoen
in 2002.
Plannen voor nieuwe terminal
MAA heeft in februari 2003 een Europese prijsvraag uitgeschreven voor het ontwerp van de nieuwe terminal aan de oostzijde van de luchthaven. MAA heeft acht architecten uitgenodigd om hun ontwerp in juni te presenteren en zal hieruit een keuze maken. De voorbereidingen van de bouw van de nieuwe terminal zijn in volle gang.
Privatisering en herstructurering
Rijk en Provincie Limburg hebben hun financiële relatie met MAA in eind 2001 en begin 2002 beëindigd, waardoor MAA nu op eigen benen staat. In 2002 zijn de gesprekken begonnen met private partijen die geïnteresseerd zijn een belang in MAA te nemen. Deze gesprekken zullen naar verwachting dit najaar tot resultaat leiden.
Op 12 maart 2003 is de Algemene Vergadering van Aandeelhouders akkoord gegaan met de herstructurering van MAA tot een Holding Businesspark MAA NV met Maastricht Aachen Airport BV, Maastricht Handling Services BV en Businesspark MAA BV als werkmaatschappijen.
Werkgelegenheid
In 2002 zijn bij de NV Luchthaven Maastricht en Maastricht Handling
Services BV samen 170 mensjaren arbeid verricht, zowel door vast als
ingeleend personeel (respectievelijk 66 voor de NV en 99 voor de BV).
Dit is een toename van bijna 10%, die is gerealiseerd binnen MHS BV.
In het verslagjaar hebben zich vijftien bedrijven op de luchthaven of de bedrijventerreinen TechnoPort Europe en Bamford gevestigd, waaronder enkele grote bedrijven. Zeven bedrijven hebben hun activiteiten beëindigd. Zodoende is het aantal bedrijfsvestigingen met acht toegenomen tot 111 en is het aantal arbeidsplaatsen gestegen van 2954 in 2001 naar 4335 in 2002.
Gang van zaken in 2003
In de eerste maanden van 2003 waren er minder lijndienstpassagiers dan
in dezelfde periode van 2002; onder andere als gevolg van het opheffen
van de lijn naar München door KLM exel in april vorig jaar. Verder was
uiteraard de invloed merkbaar van de verslechterde economie, de oorlog
in Irak en de uitbraak van SARS. In april 2003 is KLM exel gestopt met
de lijndienst naar Londen.
Op 30 april jongstleden is de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair begonnen met een dagelijkse low cost vlucht naar Londen. Naar verwachting zullen dit jaar meer dan 50.000 passagiers van deze dienst gebruik maken, waardoor het totale aantal lijndienstpassagiers in 2003 hoger zal uitkomen dan in 2002.
Voor het chartervervoer zijn deze zomer meer vluchten gepland. Nieuwe
bestemmingen zijn Alicante (Spanje), Bodrum (Turkije) en Kos
(Griekenland). In totaal gaat het om 16 Zuideuropese bestemmingen met
30 vluchten per week.
Het volume van afgehandelde vracht is in de eerste maanden van 2003
licht toegenomen. Het totale vrachtvolume zal naar verwachting hoger
uitkomen dan in 2002.
19-5-2003 09:39