Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland


Waarom wij actie voeren: achtergrondinformatie

Plannen van coalitie van CDA, VVD en D66 treffen chronisch zieken en gehandicapten extra hard

De bezuinigingsplannen in het conceptregeerakkoord van CDA, VVD en D66 raken mensen die afhankelijk zijn van een uitkering of van zorgvoorzieningen hard. Dit treft naar verhouding veel chronisch zieken en gehandicapten.


* Mensen met een uitkering krijgen jaarlijks een procent minder aanpassing van hun inkomen. In 2007 hebben zij dus 4 procent ingeleverd. Dat geldt ook voor mensen met een minimumuitkering, zoals Wajong'ers.

* In de ziektekostenverzekering komt een eigen risico van 200 euro voor alleenstaanden en 400 euro voor een gezin. Veel chronisch zieken zullen dat bedrag jaarlijks moeten betalen.
* Daarnaast wordt het ziekenfondspakket beperkt. Bijvoorbeeld de vergoeding voor zittend ziekenvervoer vervalt. Het afsluiten van een aanvullende verzekering is geen goed alternatief: het is gemiddeld duurder en voor mensen met lage inkomens veel duurder, omdat de premie voor zo'n verzekering niet naar draagkracht wordt geheven. Bovendien worden veel chronisch zieken en mensen met een lichamelijke beperking voor een aanvullende verzekering niet geaccepteerd.

* De eigen bijdragen voor thuiszorg gaan waarschijnlijk omhoog. Alleen voor minima zou dit gecompenseerd worden. Ook dit gaat ten koste van het inkomen van veel mensen met een handicap of een chronische ziekte.

* Bovenstaande aanslagen komen boven op de afbraak van de WAO, die door het huidige kabinet al is aangekondigd en op de vermindering van rechten in de nieuwe bijstandswet, die onlangs bij de Tweede Kamer is ingediend. Mensen die zogenaamd niet "duurzaam" ziek zijn, omdat hun ziektebeeld dat niet eenduidig aangeeft (bijvoorbeeld mensen met ME/CVS, burn-out en RSI ) komen straks niet meer in aanmerking voor een WAO-uitkering Maar ze worden na twee jaar ziekte wel ontslagen wegens arbeidsongeschiktheid. Zij hebben dan eventueel enkele jaren recht op een WW-uitkering, daarna rest een bijstandsuitkering. Maar de meesten zullen ook die niet krijgen, omdat ze een verdienende partner hebben. Hetzelfde lot treft werknemers die volgens de keuring gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn, maar toch niet gedeeltelijk aan het werk kunnen blijven. Ook zij worden in de nieuwe WAO uitgesloten van een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Jaarlijks zullen tienduizenden arbeidsongeschikten in inkomen terugvallen naar nog minder dan een WAO-uitkering. Velen verliezen het recht op een eigen inkomen. In het nieuwe regeerakkoord is toegevoegd dat mensen onder de 45 jaar die nu een WAO-uitkering hebben, worden herkeurd met nieuwe, strengere normen. Dat raakt de inkomenspositie van honderdduizenden mensen.
* De nieuwe bijstandswet bevat tal van bedreigingen voor de inkomenspositie van de uitkeringsgerechtigden. Onder meer wordt het gemeenten verboden nog langer extra bedragen uit te keren aan groepen mensen, zoals mensen die langdurig van een minimuminkomen moeten leven of chronisch zieken vanwege de meerkosten die ziekte met zich brengt. Alleen door een individuele aanvraag, met alle bureaucratische ellende die daar bij hoort, kan men soms nog extra kosten vergoed krijgen.

Veel chronisch zieken en gehandicapten zullen worden geconfronteerd met een optelsom van al deze bezuinigingsplannen: minder recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering, verlaging van de uitkeringen en lastenverzwaringen voor ziekenfondsverzekerden en in de thuiszorg. Mensen met een lichamelijke aandoening hebben gemiddeld nu al inkomensachterstand op anderen. Om de kwaliteit van hun leven te verbeteren, mag dit zeker niet erger worden. Daarom zullen de voorgenomen plannen van de nieuwe regeringscoalitie moeten worden tegengehouden of financieel worden gecompenseerd.

(19 mei 2003)

---