Vakcentrum Levensmiddelen
20 - 05 - 2003
Contant betalingsverkeer melkkoe banken (20 mei 2003)
SUPERMARKTEN NEMEN FUNCTIE GELDLOKET OVER
Het EIM heeft, in opdracht van het Vakcentrum, onderzoek verricht
naar de totale kosten van het contante betalingsverkeer bij
zelfstandige supermarkten. Daarnaast is door EIM het cash backen
onder de loep genomen en de bereikbaarheid van de bankkantoren. De
resultaten zijn opzienbarend. De heer drs. J. Koning, directeur de
Nederlandsche Bank NV, neemt vandaag tijdens de Dag van het
Vakcentrum het rapport in ontvangst.
De totale kosten van het contante betalingsverkeer bij zelfstandige
supermarkten worden voor 2002 becijferd op 35,2 miljoen. Dat is
bijna één procent van de contante omzet inclusief BTW en 4,5% van
de brutowinst (exclusief BTW) op de contante omzet.
De bancaire kosten voor het contante betalingsverkeer bij deze
bedrijven bedroegen in 2002 5,6 miljoen en zullen naar verwachting
in 2003 uitkomen op 8,7 miljoen. Dat is een stijging met maar
liefst 55%. Deze stijging wordt in belangrijke mate veroorzaakt
door de kostenstij-gingen als gevolg van de tariefsverhogingen van
banken op het gebied van wisselgeldprovisies en het storten op
eigen rekening. Naar verwachting zullen deze kosten voor de
ondernemers van zelfstandige supermarkten in 2003 stijgen met
respectievelijk gemiddeld 67% en 47%.
Bij zelfstandige supermarkten wordt op dit moment door één op de
vijf klanten, die de boodschappen met de PIN-pas afrekent, extra
geld opgenomen (gecashbackt). In totaal gaat het bij deze bedrijven
om een bedrag van inmiddels 1,5 miljard.
Cash backen kan worden gezien als een logisch vervolg van de vraag
van consumenten naar deze dienstverlening. Dit onderzoek bevestigt
echter dat een achterliggende reden voor deze ontwikkeling ook de
uitdunning van het kantorennetwerk van de banken is. Zo is bij 23%
van de responderende supermarktondernemers de enkele reisafstand
naar de huisbank in de afgelopen jaren met gemiddeld 12 minuten
toegenomen. Voor ondernemers brengt dit hogere reiskosten, maar met
name een hoger veiligheidsrisico (als gevolg van de omvangrijkere
kas- en kluisposities én de grotere afstanden) met zich mee.
---