Vakcentrum Levensmiddelen

20 - 05 - 2003
Contant betalingsverkeer melkkoe banken (20 mei 2003)

SUPERMARKTEN NEMEN FUNCTIE GELDLOKET OVER

Het EIM heeft, in opdracht van het Vakcentrum, onderzoek verricht naar de totale kosten van het contante betalingsverkeer bij zelfstandige supermarkten. Daarnaast is door EIM het cash backen onder de loep genomen en de bereikbaarheid van de bankkantoren. De resultaten zijn opzienbarend. De heer drs. J. Koning, directeur de Nederlandsche Bank NV, neemt vandaag tijdens de Dag van het Vakcentrum het rapport in ontvangst.

De totale kosten van het contante betalingsverkeer bij zelfstandige supermarkten worden voor 2002 becijferd op 35,2 miljoen. Dat is bijna één procent van de contante omzet inclusief BTW en 4,5% van de brutowinst (exclusief BTW) op de contante omzet.

De bancaire kosten voor het contante betalingsverkeer bij deze bedrijven bedroegen in 2002 5,6 miljoen en zullen naar verwachting in 2003 uitkomen op 8,7 miljoen. Dat is een stijging met maar liefst 55%. Deze stijging wordt in belangrijke mate veroorzaakt door de kostenstij-gingen als gevolg van de tariefsverhogingen van banken op het gebied van wisselgeldprovisies en het storten op eigen rekening. Naar verwachting zullen deze kosten voor de ondernemers van zelfstandige supermarkten in 2003 stijgen met respectievelijk gemiddeld 67% en 47%.

Bij zelfstandige supermarkten wordt op dit moment door één op de vijf klanten, die de boodschappen met de PIN-pas afrekent, extra geld opgenomen (gecashbackt). In totaal gaat het bij deze bedrijven om een bedrag van inmiddels 1,5 miljard.
Cash backen kan worden gezien als een logisch vervolg van de vraag van consumenten naar deze dienstverlening. Dit onderzoek bevestigt echter dat een achterliggende reden voor deze ontwikkeling ook de uitdunning van het kantorennetwerk van de banken is. Zo is bij 23% van de responderende supermarktondernemers de enkele reisafstand naar de huisbank in de afgelopen jaren met gemiddeld 12 minuten toegenomen. Voor ondernemers brengt dit hogere reiskosten, maar met name een hoger veiligheidsrisico (als gevolg van de omvangrijkere kas- en kluisposities én de grotere afstanden) met zich mee.


---