LogicaCMG



Persbericht

Nooit meer ogenblikje geduld alstublieft

Telefoniste besteedt 60% van tijd met onderling doorverbinden collega s

AMSTELVEEN, 20 mei 2003 LogicaCMG introduceert CLAIRE, een op spraaktechnologie gebaseerde virtuele telefoniste. Met behulp van spraakherkenning wordt de beller 24 uur per dag, 7 dagen per week doorverbonden zonder tussenkomst van de telefoniste. CLAIRE is volledig in Nederland ontwikkeld en het enige systeem dat geen training nodig heeft om namen te herkennen. Eenmalig aanmelden door een naam uit te spreken is voldoende. CLAIRE werkt met een hoge fouttolerantie dankzij de toepassing van de nieuwste spraaktechnologie van Scansoft en eigen ontwikkelingen van LogicaCMG. CLAIRE vergt weinig investeringen; naast de aanschaf van het systeem is een standaard NT-server met ISDN-lijnen of een telefooncentrale met Euro ISDN voldoende. CLAIRE is succesvol getest en vanaf heden beschikbaar.

LogicaCMG heeft speciaal voor CLAIRE nieuwe software ontwikkeld waarmee herkenbaarheid van namen in het systeem wordt gerealiseerd: LogicaCMG:OAT. Deze LogicaCMG:OAT kan op basis van een webinterface namen herkenbaar maken, ongeacht of deze een Nederlandse of buitenlandse uitspraak hebben. Hiermee is CLAIRE het enige systeem dat geen uitgebreide training nodig heeft om namen te herkennen. Het trainen van de herkenning van alle namen en gegevens is normaliter een tijdrovende bezigheid. Voor CLAIRE is het éénmalig uitspreken van een naam voldoende. Met behulp van LogicaCMG:OAT worden ook namen in verschillende uitspraken herkenbaar, waardoor CLAIRE internationaal toepasbaar wordt.

CLAIRE is vooral geschikt voor de afwikkeling van het voorspelbare deel van alle binnenkomende gesprekken bij bedrijven, zoals medewerkers die naar collega s binnen het eigen bedrijf bellen. Volgens eigen intern onderzoek van LogicaCMG nemen dit soort gesprekken 60% van de tijd van de receptioniste in beslag. Tijd die beter besteed zou kunnen worden aan klantcontacten.

Een gebruiker belt het speciale CLAIRE-telefoonnummer binnen het bedrijf. CLAIRE vraagt de beller wie men wil spreken en of men wil worden doorverbonden met een vast of een mobiel nummer. Het betreffende nummer kan ook worden opgelezen. Zelfs in piektijden is het systeem in staat om bellers efficiënt van dienst te zijn. Een ogenblik geduld alstublieft is er niet meer bij. Het basissysteem CLAIRE LITE kan tot vier gesprekken tegelijkertijd doorverbinden.

CLAIRE is beschikbaar in verschillende versies. Van een LITE-versie voor 150 namen tot een Enterprise-versie voor 8.000 namen. Ook is voorzien in een koppeling met bestaande personeelsinformatiesystemen en adresboeken in de telefooncentrale, waardoor grote groepen gebruikersnamen in één keer worden toegevoegd en direct herkenbaar zijn. Gebruikers kunnen naar eigen smaak de stem van CLAIRE en wachtmuziekjes instellen.

Bel voor een demogesprek met Claire: (030) 296 41 04 en vraag CLAIRE of je doorverbonden kunt worden met Claudia van Gils of Harry Scholte.

Over LogicaCMG

LogicaCMG is een wereldwijd opererende dienstverlener op het gebied van management en ICT-consultancy, systeemintegratie en outsourcing. Met bovendien een uitgebreide expertise in draadloze datacommunicatie ondersteunt LogicaCMG klanten in diverse markten, zoals telecommunicatie, bank- en verzekeringswezen, energie en utilities, industrie, distributie, transport en de overheid. De onderneming ontstond uit de fusie van Logica en CMG in december 2002 en heeft circa 21.000 medewerkers in dienst, kantoren in 34 landen en bijna 40 jaar ervaring in ICT-dienstverlening. LogicaCMG heeft haar hoofdkantoor in Europa en is genoteerd aan de beurzen van Londen en Amsterdam (LSE:LOG; AEX: LOG).

Meer informatie is beschikbaar via www.logicacmg.com.