Ingezonden persbericht

Retail Partners Nederland (RPN) en commerciële samenwerking in de detailhandel

Leidschendam 20 mei 2003, Retail Partners Nederland (RPN) vertegenwoordigt retail service organisaties die op hun beurt een groot aantal zelfstandige ondernemers in de detailhandel vertegenwoordigen. Het belang van RPN is gelegen in het promoten en stimuleren van commerciële samenwerking in de detailhandel, alsmede het wegnemen van knelpunten die een eerlijke concurrentiepositie voor winkeliers die commercieel samenwerken belemmeren. Retail Partners Nederland is het platform van retail service organisaties dat staat voor succesvol, georganiseerd zelfstandig ondernemerschap in de detailhandel.

Kenmerkend is dat RPN een brancheoverstijgend platform is voor retail service organisaties en een belangenorganisatie is die opereert namens de leden en de aangesloten zelfstandige ondernemers. Commerciële samenwerking tussen retail service organisatie en zelfstandige ondernemer, nationaal en internationaal, is daarbij een kernbegrip. Activiteiten voor RPN zijn: belangenbehartiging/lobby richting politiek, het stimuleren van ervaringsuitwisseling tussen leden over aspecten van commerciële samenwerking, het participeren in internationale ontwikkelingen (door het lidmaatschap van de Europese vereniging UGAL in Brussel)) en het promoten van commerciële samenwerking in de detailhandel en bij brancheorganisaties. Voor dit doel kan de vereniging samenwerken met derden en onderzoek laten verrichten.

Taakafbakening met andere organisaties in de detailhandel. Om te voorkomen dat er onduidelijkheid ontstaat over de rolverdeling tussen de diverse belangenbehartigers in de detailhandel stelt RPN dat RPN zich alléén richt op brancheoverstijgende thema's die direct gekoppeld zijn aan het thema commerciële samenwerking in de detailhandel. Relevante onderwerpen/thema's voor RPN zijn: de promotie commerciële samenwerking in de detailhandel, eerlijke mededingingsregels, aanpak bedrijfsopvolging, contractuele onderwerpen, fiscale zaken, juridische vraagstukken (b.v. het eigendomsvoorbehoud voor de leden) en ruimtelijke ordening. Waar mogelijk is RPN ook in voor het maken van collectieve deals voor de leden (Interpay).

De 15 leden van Retail Partners Nederland zijn: Centurion, Combi Foto Nederland, Deco, Dynadro, ElectronicPartner Nederland, Euretco, Europa Tuincentrum Groep, Fashion Forum (HADAC), Intres, Nederlandse Expert Groep, OptiTrade, Quantore Europe, Techno Benelux, United Retail Nederland en VKG Benelux Nederland.

Meer informatie over vindt u op www.retailpartners.nl