Leger des Heils
Leger des Heils wint adverteerdersprijs SAN Accent
- Mei 20, 2003 - 12:01 PM
Met de advertenties en spotjes in het kader van de actie Wij Geloven
heeft het Leger des Heils donderdag 15 mei een SAN Accent gewonnen.
Deze adverteerdersprijs voor communicatie, de enige in Nederland, werd
toegekend door de vakjury SAN, de Stichting Adverteerdersjury
Nederland.
De advertenties en spotjes die reclamebureau Only in opdracht van het
Leger gemaakt heeft, deden mee in de categorie non-profit/overheid.
Tot de zes andere genomineerden in deze categorie behoorden bekende
campagnes als Lang leve het leven van het Wereld Natuur Fonds, Bob jij
of Bob ik van het ministerie van V&W (eveneens winnaars van een SAN
Accent) en Kinderen hebben het druk van SIRE.
De uitreiking van de Accenten vond plaats tijdens een gala in de
Heineken Music Hall te Amsterdam. Stand-up-comedian Jurgen Raymann
trad daarbij op als gastheer. In die rol overhandigde hij dus ook de
prijs voor Wij Geloven aan Michael van Kerkwijk, directeur van Only,
en majoor Bert Meijberg, hoofd van de afdeling Communicatie van het
Leger des Heils. De waardering voor onze actie bevestigt het
ingeslagen communicatiepad. Uit de reacties rond de uitreiking bleek
dat opnieuw, aldus majoor Meijberg.
Jaarlijks reikt de SAN meerdere Accenten uit, verdeeld over
verschillende categorieën. Daartoe worden de ingezonden
advertentiecampagnes beoordeeld op kwaliteiten zoals doelstelling,
creativiteit, onderscheidend vermogen, resultaat enz. Om een SAN
Accent in de wacht te slepen, moet een campagne op elk van deze
criteria het cijfer 8 of hoger van de vakjury krijgen. Dat dit jaar
niet minder dan 31 van de 249 inzendingen bekroond werden, zegt dus
iets over het niveau van adverterend Nederland in 2002. In de woorden
van juryvoorzitter Roald Bol: Er is in alle tien categorieën vakkundig
en soms uiterst fel gejureerd. Ondanks de recessie in de reclamewereld
het afgelopen jaar, kunnen we toch constateren dat er goed tot
uitstekend werk is gemaakt.
Reclamebureau Only viel twee keer in de prijzen. Behalve hun werk voor
het Leger des Heils, waren ook hun commercials voor Kanis & Gunnink
een SAN Accent waard.
Grote winnaars van het gala waren de reclamebureaus TBWA\Neboko en
Ubachs Wisbrun en adverteerder EasyJet. Eerstgenoemde, vooral bekend
van hun spotjes voor Cup-a-soup, werd uitgeroepen tot Bureau van het
jaar. Ubachs Wisbrun won echter de meeste Accenten, maar liefst vier,
waaronder twee voor hun werk voor C1000. EasyJet werd Adverteerder van
het jaar.