Leger des Heils

Leger des Heils wint adverteerdersprijs SAN Accent


- Mei 20, 2003 - 12:01 PM

Met de advertenties en spotjes in het kader van de actie Wij Geloven heeft het Leger des Heils donderdag 15 mei een SAN Accent gewonnen. Deze adverteerdersprijs voor communicatie, de enige in Nederland, werd toegekend door de vakjury SAN, de Stichting Adverteerdersjury Nederland.

De advertenties en spotjes die reclamebureau Only in opdracht van het Leger gemaakt heeft, deden mee in de categorie non-profit/overheid. Tot de zes andere genomineerden in deze categorie behoorden bekende campagnes als Lang leve het leven van het Wereld Natuur Fonds, Bob jij of Bob ik van het ministerie van V&W (eveneens winnaars van een SAN Accent) en Kinderen hebben het druk van SIRE.

De uitreiking van de Accenten vond plaats tijdens een gala in de Heineken Music Hall te Amsterdam. Stand-up-comedian Jurgen Raymann trad daarbij op als gastheer. In die rol overhandigde hij dus ook de prijs voor Wij Geloven aan Michael van Kerkwijk, directeur van Only, en majoor Bert Meijberg, hoofd van de afdeling Communicatie van het Leger des Heils. De waardering voor onze actie bevestigt het ingeslagen communicatiepad. Uit de reacties rond de uitreiking bleek dat opnieuw, aldus majoor Meijberg.

Jaarlijks reikt de SAN meerdere Accenten uit, verdeeld over verschillende categorieën. Daartoe worden de ingezonden advertentiecampagnes beoordeeld op kwaliteiten zoals doelstelling, creativiteit, onderscheidend vermogen, resultaat enz. Om een SAN Accent in de wacht te slepen, moet een campagne op elk van deze criteria het cijfer 8 of hoger van de vakjury krijgen. Dat dit jaar niet minder dan 31 van de 249 inzendingen bekroond werden, zegt dus iets over het niveau van adverterend Nederland in 2002. In de woorden van juryvoorzitter Roald Bol: Er is in alle tien categorieën vakkundig en soms uiterst fel gejureerd. Ondanks de recessie in de reclamewereld het afgelopen jaar, kunnen we toch constateren dat er goed tot uitstekend werk is gemaakt.

Reclamebureau Only viel twee keer in de prijzen. Behalve hun werk voor het Leger des Heils, waren ook hun commercials voor Kanis & Gunnink een SAN Accent waard.

Grote winnaars van het gala waren de reclamebureaus TBWA\Neboko en Ubachs Wisbrun en adverteerder EasyJet. Eerstgenoemde, vooral bekend van hun spotjes voor Cup-a-soup, werd uitgeroepen tot Bureau van het jaar. Ubachs Wisbrun won echter de meeste Accenten, maar liefst vier, waaronder twee voor hun werk voor C1000. EasyJet werd Adverteerder van het jaar.