Ingezonden persbericht


Persbericht

Center Parcs introduceert de RelaxIndex®:

Vier op de vijf Nederlanders gestresst

ROTTERDAM, 20 mei 2003 - Center Parcs introduceert de RelaxIndex®, een indicator voor de mate waarin Nederlanders, Belgen en Duitsers ontspannen of gestresst zijn. Van de onderzochte groepen blijkt de Nederlandse man het minst gestresst te zijn. Uit onderzoek rondom deze RelaxIndex® blijkt dat 78,2% van de Nederlanders zich wel eens gestresst voelt. Meer dan de helft van de vrouwen ondervindt hiervan zelfs medische klachten. In onze buurlanden is het niet veel beter. Van de Duitsers voelt zelfs 90,9% zich wel eens gestresst. In België is dat 83,2%. Stress tegengaan lukt het beste door te sporten. Daar zijn Nederlanders, Belgen en Duitsers het over eens. De Belgen vinden ook seks een goede 'stressreducer' (8,8%). De Nederlanders (7,2%) en Duitsers (5,6%) lopen minder warm voor deze vorm van ontspanning.

RelaxIndex

De Center Parcs RelaxIndex® is een indicator voor de mate van ontspannen zijn. De (on)balans die mensen voelen in hun gemoedstoestand geeft Center Parcs weer in de RelaxIndexâ. Het onderzoek werd gehouden onder 1200 Nederlanders, Duitsers en Belgen in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Uitgevoerd onder het algemeen publiek is het een representatieve steekproef van deze bevolkingsgroep. De respondenten werd een aantal stellingen voorgelegd waaruit de RelaxIndex® is opgemaakt. De Nederlandse vrouw scoorde -14,1 en de Nederlandse man -2,9 op een schaal van -100 tot +100, waarbij de nulpositie de grens aangeeft tussen 'extreem gestresst' (-100) of 'bijzonder relaxed' zijn (+100). Hiermee is de Nederlandse man het minst gestresst van de onderzochte groepen, op de tweede plaats komen de Belgen en dan de Duitsers.

Oorzaken stress

Slaapgebrek wordt het meest genoemd als oorzaak van stress, namelijk door 38,4% van de Nederlanders. De werksituatie (34,4%) en financiële problemen (34,5%) maken de top drie oorzaken van stress compleet. België en Duitsland laten vergelijkbare cijfers zien. Opvallend is daarnaast dat 1 op de 5 Nederlanders (20,6%) 'onveiligheid op straat' als veroorzaker van stress noemt.

Stress herkennen

Nederlanders herkennen in (meer) roken (77,9%), nagels bijten (52,9%) en (meer) drinken (49,6%) uitingen van stress. Ook menen Nederlanders stress te herkennen aan meer snoepen (40,5%). Duitsers herkennen stress aan trommelen met de vingers (52,1%) en Belgen zien in het bijzonder nagels bijten (57,1%) als een uiting van stress.

Gevolgen stress

Waar ruim een kwart van de Nederlanders (25,6%) van mening is dat hun partner of gezin lijdt onder de tijddruk die zij in het algemeen voelen, scoren de Duitsers en Belgen hier veel hoger op. 46,4% van de Duitsers en 42,2% van de Belgen is van mening dat hun partner of gezin lijdt onder het gebrek aan tijd. Vrienden komen er ook bekaaid af: 32,1% van de Nederlanders heeft door gebrek aan tijd niet genoeg aandacht voor vrienden. Maar liefst 37,6% van de Duitsers en 39,4% van de Belgen onderschrijft dit gevoel.

Stress verminderen op korte termijn

Gevraagd naar de mogelijkheden om stress te verminderen op korte termijn, noemt 47,4% van de Nederlanders 'even op jezelf zijn'. Daarnaast worden 'slapen' en 'muziek luisteren' het meest genoemd (43,6% en 46,3%). Maar ook mooi weer (42,6%) kan bijdragen aan vermindering van stress. Gevraagd naar wat voor iemand persoonlijk het beste werkt om stress te verminderen, antwoordt 9,5% sport, 8,3% 'even op jezelf zijn', 7,7% bezig zijn met een hobby en 7,2% seks. Onze zuiderburen zijn ook van mening dat sport de meest effectieve manier is om van stress af te komen. Onze oosterburen vertrouwen meer op slapen (10,4%) om zich te ontspannen.

Stress verminderen op langere termijn

Op lange termijn werkt vakantie als beste remedie tegen stress. 40,7% van de Nederlanders geeft aan ontspannen van vakantie terug te komen. De Belgen denken hier bijna hetzelfde over: 43,3% beschouwt vakantie als beste remedie tegen stress. Bij de Duitsers geeft 34,5% vakantie aan als beste stressreducer op lange termijn. Daarnaast hebben goede vooruitzichten (11,5%) en het krijgen van waardering (8,8%) een sterk reducerende werking op stress op de lange termijn voor de Nederlanders.

Over de Center Parcs RelaxIndexâ

Center Parcs Europe streeft naar het uitbouwen van haar leidende positie als aanbieder van duurzame vormen van totale ontspanning. Van 'een bungalowpark in het groen met golfslagbad' is Center Parcs nu - met 15 parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk waar zij jaarlijks ruim 3,2 miljoen gasten verwelkomt - een zeer ervaren speler op het gebied van complete, uitgebalanceerde vrijetijdsbesteding voor elk individu.

Om haar toonaangevende rol verder te versterken wordt continu grootschalig onderzoek verricht. Dit onderzoek richt zich onder meer op de waardering van de gasten over hun verblijf, de echte motivatie en drijfveren van hetgeen de consument wil tijdens zijn korte vakantie en toekomstige ontwikkelingen zoals lifestyle trends.

Center Parcs is van mening dat niet alleen de uitkomsten van deze onderzoeken maar ook de algemene gemoedstoestand van mensen een rol kan spelen in de communicatie met haar (potentiële) gasten en op langere termijn bij de ontwikkeling van haar product.

Daarom heeft Center Parcs besloten om nog een stap verder te gaan door een separaat onderzoek te wijden aan de gemoedstoestand van mensen en het effect van relaxen hierop. Hierin is ook de toenemende spanning die mensen ervaren tussen hun situatie thuis (relaties, kinderen, vrienden), werk (carrière, inkomen) en maatschappelijke ontwikkelingen meegenomen. Dit onderzoek wordt uitgevoerd onder een representatieve steekproef van de bevolking door onafhankelijk onderzoeksbureau Blauw Research uit Rotterdam.

De (on)balans die mensen voelen in hun gemoedstoestand geeft Center Parcs weer in de RelaxIndexâ. Om een bijdrage te leveren aan de maatschappelijke bewustwording van factoren die stress veroorzaken of juist een gevoel van ontspanning geven, maakt Center Parcs deze gegevens openbaar. Een samenvatting van de onderzoeksrapporten, de meest actuele stand van de RelaxIndexâ en fotomateriaal zijn vanaf dinsdag 20 mei 2003, 15.00 uur online beschikbaar op http://www.online-pr.nl/customer_frame.asp?customer_id=22