Persbericht

Nieuwkuijk, 19 mei 2003

Onderzoek Intomart en GGN:
Betalingsgedrag consument verslechtert

Het betalingsgedrag van de Nederlandse consument verslechtert. Meer dan de helft van de Nederlanders stelt betaling het liefst zo lang mogelijk uit of betaalt zelfs te laat. Belangrijke oorzaak hiervoor is de economische recessie. Gebrek aan geld wordt als één van de hoofdredenen genoemd voor het slechte betalingsgedrag. Daarnaast spelen ook gemakzucht en te weinig tijd voor administratie een rol. Dat blijkt uit onderzoek onder consumenten dat in opdracht van Groep Gerechtsdeurwaarders Nederland (GGN) is uitgevoerd door Intomart Gfk. Als gevolg van de economische situatie verwacht GGN dat de groep (te) laat betalende consumenten steeds groter wordt.

De afgelopen twee jaar heeft bijna een kwart van de Nederlandse huishoudens het gezinsinkomen zien dalen. Tweederde van de Nederlanders verwacht voor de komende twee jaar geen inkomensstijging (49%) of zelfs een daling (17%). Als gevolg hiervan worden in de nabije toekomst meer betalingsproblemen verwacht. De helft van de gezinnen met dalende inkomens verwacht in de toekomst vaker (te) laat te betalen. Op dit moment hebben ruim één miljoen gezinnen in Nederland wel eens met een incassobureau of deurwaarder te maken gehad.

Volgens Peter Taks, algemeen directeur van Groep Gerechtsdeurwaarders Nederland en opdrachtgever van het onderzoek, groeit het betalingsprobleem snel. "We volgen de ontwikkelingen op de betalingsmarkt op de voet, maar zien nu echt een verschuiving in het betalingsgedrag optreden. Het blijkt dat door de verslechterende economie meer mensen in de financiële problemen raken en daardoor uiteindelijk in aanraking komen met een incassobureau of gerechtsdeurwaarder". Illustratief is verder het feit dat het aantal WSNP-aanvragen (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen) 40% is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Naast de financiële positie is ook de betalingsmoraal van de Nederlandse consument achteruit gegaan. Uit het onderzoek blijkt dat ruim een derde van de Nederlanders uit gemakszucht (te) laat betaalt. Bijna een vijfde geeft tijdgebrek, waardoor de rekening (te) lang blijft liggen, als reden aan.

Intomart heeft tevens de rol van incassobureaus en gerechtsdeurwaarders in het betalingsproces onderzocht en concludeert dat na tussenkomst van een incassobureau of deurwaarder de rekening veelal snel wordt betaald, of dat een goede betalingsregeling wordt getroffen. Taks: "Met name in die gevallen dat mensen (bewust) te laat betalen is het inschakelen van een incassobureau of gerechtsdeurwaarder, zo wordt in het onderzoek bevestigd, uitermate effectief. Veel mensen weten niet dat wij een gang naar de rechter kunnen voorkomen en dat er vaak goede afspraken kunnen worden gemaakt tussen consument en bedrijf. Juist deze bemiddeling zal de komende tijd een belangrijk deel van onze aandacht vragen."

Het onderzoek naar het betalingsgedrag van de Nederlandse consument - in april 2003 uitgevoerd onder een representatieve groep Nederlanders via het internetpanel van Intomart - is het eerste in een serie van drie. De komende weken verwacht GGN de resultaten te kunnen presenteren van een onderzoek naar actuele ontwikkelingen en trends in het betalingsgedrag van het Nederlandse bedrijfsleven.