Gemeente Heerlen

Selectieve besluitenlijst collegevergadering 20 mei 2003

WWS - 8088 Instemmen met de inzet van opvoedingsondersteuning en ontwikkelingsstimulering in de buurten en op stedelijk niveau

Burgemeester en wethouders hebben ingestemd met de inzet van opvoedingsondersteuning en ontwikkelingsstimulering. Zinvolle vrijetijdsbesteding, ontmoeting, sportieve en culturele activiteiten vormen een deel van de ontwikkelingsstimulering. Informatie, advies en praktische hulp aan ouders is onderdeel van opvoedingondersteuning. In de gemeente Heerlen is er op dit gebied in diverse buurten een aanbod.Tracee is de welzijnsinstantie die daarbij het zogenaamde Kinder- en Tienerwerk voor haar rekening neemt.

Voor 2002 hebben er wijzigingen plaatsgevonden binnen het beleidsterrein opvoedingsondersteuning en ontwikkelingsstimulering. Producten zijn gedefinieerd en er zijn criteria ontwikkeld op grond waarvan een bepaald product al of niet in een bepaalde buurt geïndiceerd is. Onderscheid wordt gemaakt tussen:

a. Opvoedingsondersteunende activiteiten:


- informatie, advies en hulp aan ouders met opvoedingsvraagstukken, kind-ouderproblemen;

- buurtnetwerken en jeugdhulpverlening

b. Ontwikkelingsstimulering (ook wel kinder- en tienerwerk genoemd) voor kinderen van 4-10 jaar en 12-16 jaar.

Kinder- en tienerwerk richt zich op zinvolle vrijetijdsbesteding, ontmoeting, sportieve en culturele activiteiten en bevordert de ontwikkelingskansen en participatie van kinderen.

Hierbij wordt nadrukkelijk afstemming en samenwerking met scholen en verenigingen gezocht, werken met vrijwilligers wordt ingezet en in de toekomst verder vormgegeven. Dit zal geleidelijk verlopen.

De Verlengde Schooldag (VSD) hoort bij ontwikkelingsstimulering. Dit zijn intensieve, creatieve naschoolse activiteiten. Hierdoor worden de sociale binding en sociale competenties bevorderd, evenals de binding van kinderen en jongeren aan hun school en directe omgeving.

WWS - 7522 Peuterspeelzaalwerk
Het college besloten om in 2003 een bedrag van E 300.000 aan extra middelen ter beschikking te stellen voor de professionalisering van het peuterspeelzaalwerk. De peuterspeelzaleh hebben hiervoor een plan van aanpak opgesteld. In het kader van de professionalisering zijn vanaf 1 januari 2003 bijna alle peuterspeelzalen opgegaan in de nieuwe stichting Peuterspeelzaalwerk Heerlen. De vervolgstap is dat deze van oudsher vrijwilligersorganisatie wordt omgebouwd tot een basisvoorziening voor Heerlen waar minstens één betaalde leidster per peuterspeelzaalgroep werkt.

OW - 7877 Beheervisie 2003 t/m 2014 en Maatregelenplan 2003 /m 2008 voor de Brunssummerheide Het college heeft goedkeuring verleend aan de Beheervisie 2003 t/m 2014 en Maatregelenplan 2003 t/m 2008 voor de Brunssummerheide en ingestemd met de uitvoering van de raamovereenkomst. Het rapport is aangeboden door de Vereniging Natuurmonumenten. In de beheersvisie wordt aangegeven hoe er in de komende 12 jaar wordt gewerkt aan het behoud en de ontwikkeling van de Brunssummerheide. In het bijbehorende maatregelenplan is dit voor de komende zes jaar uitgewerkt. Na goedkeuring door betrokken gemeenten en de Regio Parkstad Limburg, zal dit plan vervolgens voorgelegd worden aan de Provincie Limburg en het Ministerie van LNV, in het kader van de Natuurbeschermingswet. Daarna zal de uitvoering van de raamovereenkomst met betrekking tot de overdrachtscontracten met partijen verder in procedure gezet worden.

SO - 7882 Birk-regeling

De gemeente Heerlen heeft voor de BIRK-regeling (Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit) een subsidieaanvraag van E 20 miljoen ingediend. Eind januari 2003 heeft het ministerie van VROM de gemeente in kennis gesteld van deze regeling die voornamelijk gericht is op knooppuntontwikkeling in de centra van nationale netwerken zoals Maastricht-Heerlen. Daarbij gaat het met name om het opheffen van knelpunten in de infrastructuur waardoor nieuwe activiteiten een plek krijgen. Daarbij kun je denken aan het creëren van een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor hoogwaardige bedrijvigheid en hogere inkomens, het op elkaar afstemmen van een goede bereikbaarheid en voorzieningen of het zorgen voor een schone en veilige omgeving. Het stationsgebied voldoet in beginsel aan deze voorwaarden. Daarom ligt het accent in de subsidieaanvraag van de gemeente Heerlen op de realisatie van de verbinding over het spoor. Als het ministerie van VROM de beoogde subsidie toekent zal de verbinding over het spoor in het stationsgebied sneller en beter te realiseren zijn. Verwacht wordt dat VROM in de loop van dit jaar een eerste besluit neemt over de subsidieaanvraag.

WWS - 6963 Evaluatie eenmalige eindejaarsuitkering minima 2002. Het college heeft kennis genomen van de "Evaluatie eenmalige eindejaarsuitkering minima 2002". Op 9 december 2002 is besloten over te gaan tot het toekennen van een eenmalige uitkering aan minima van E 50 voor alleenstaanden en E 100 voor overigen. Voor de uitvoering van de regeling is gezocht naar een zo efficiënt mogelijke aanpak. Bijstandsgerechtigden zijn uitbetaald op basis van de gegevens uit het uitkeringssysteem van de afdeling WS Burgers van de gemeente Heerlen die in aanmerking zijn gekomen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen zijn uitbetaald op basis van een bestand van het bureau Belastingzaken van de gemeente Heerlen De overige minima zijn benaderd door het Bureau Quint dat voor de afhandeling van aanvragen en uitbetaling heeft zorggedragen In totaal is aan 5616 personen een totaalbedrag uitbetaald van E 386.700,-

De kosten die met de uitvoering van de regeling zijn gemoeid, zijn als volgt te verdelen: Bureau Quint E 41.488,67
Bureau I&A (WWS) E 3.700 (100 uren x E 37)
Afdeling WS E 1.480 (40 uren x E 37)
Bureau belastingen p.m.
De totale kosten komen daarmee op E 433.368,67

WWS - 5808 Aanvullende beleidsregels ten behoeve van het verstrekken van subsidies voor organisaties van en voor minderheden Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met aanvullende beleidsregels voor het verstrekken van subsidies voor organisaties van en voor minderheden. De subsidiesystematiek voor organisaties van minderheden, zoals tot nu toe gehanteerd, past niet meer binnen het nieuwe integratiebeleid. Organisaties kregen een maximaal subsidiebedrag op grond van bevolkingsaantallen binnen de gemeente, de zogeheten doelgroepensubsidies. Er zal nu een nieuwe systematiek toegepast worden, waarbij organisaties projecten in kunnen dienen. De gemeente beoordeelt of de projecten bijdragen aan de integratie van de diverse bevolkingsgroepen. De gemeente kan zo beter haar regierol vervullen en beoordeelt aanvragen direct op inhoud. De betrokken organisaties zijn geïnformeerd over de nieuwe werkwijze en kunnen zich vinden in de nieuwe aanpak.

WWS - 7785 Activiteitenplan minderhedenbeleid 2003 Het college heeft ingestemd met het activiteitenplan minderhedenbeleid 2003. Hierin staat de verdeling van het minderhedenbudget over de verschillende organisaties. Enkel activiteiten die naar de criteria van de gemeente integratiebevorderend zijn, komen in aanmerking voor subsidie. Dat zijn activiteiten, die gericht zijn op voorlichting over maatschappelijk relevante zaken of op bewustwording ten aanzien van andere bevolkingsgroepen. Ook mag een activiteit gericht zijn op ontmoeting en binding, maar dan dienen ongeveer 25% van de deelnemers van een andere cultuur te zijn. De gemeente voert zo de wijziging van doelgroepen- naar projectsubsidies in. Zo kan zij beter de regiefunctie vervullen en productgericht werken.

WWS - 6789 Financiering van de DUBO-maatregelen (inclusief mijnwaterproof maken) ten behoeve van de School voor praktijkonderwijs in het stadspark Oranje Nassau Het college heeft ingestemd met de financiering van de DUBO- maatregelen voor de School voor Praktijkonderwijs. Uit het MBP wordt een bedrag van E 150.000,-- daarvoor vrijgemaakt. Medio april jl. is gestart met de bouw van de school in Stadspark Oranje Nassau. Hierbij worden maatregelen toegepast op het gebied van duurzaam bouwen (DUBO). Deze maatregelen passen in de energievisie van de gemeente Heerlen om de CO2-uitstoot met 50% te reduceren en om minimaal 10% van de energievoorziening te leveren uit duurzame energiebronnen. Eén van die duurzame energiebronnen is het gebruik van mijnwater. De bouw van de school houdt nu al rekening met een naadloze aansluiting op het mijnwater als de exploitatie daarvan een feit wordt. De DUBO-maatregelen leveren een wezenlijke bijdrage aan de besparing op energielasten. Daarnaast verhogen de maatregelen het comfort van het gebouw.

SO - 7937 Subsidieregeling Duurzaam comfort voor huis en tuin (DCHT) 2003-2004 Het college heeft ingestemd met de nieuwe subsidieregeling "Duurzaam comfort voor huis en tuin". Deze regeling loopt van 1 juni 2003 tot 31 december 2004. Per 1 januari 2004 kunnen enkele subsidies wijzigen, afhankelijk van de subsidies die vanuit het ministerie van VROM worden gegeven. Ten opzichte van 2002 zijn enkele subsidiebedragen aangepast en een aantal nieuwe maatregelen zijn toegevoegd.

De regeling is weer een vooraf-regeling. Burgers weten voorafgaand aan de aanschaf van voorzieningen of er nog subsidie beschikbaar is. Dit bedrag wordt voor een aantal weken voor hen gereserveerd. Binnen deze tijd kan er tot aanschaf van producten worden overgegaan. Voor een aantal duurdere maatregelen als de regenwatertank, de zonneboiler en zonnepanelen is er ook dit jaar weer voorzien in een overbruggingskrediet. Dit betekent dat de factuur aan de leverancier wordt betaald door de Krediet bank Limburg en de burger na aftrek van alle subsidies een factuur voor het nettobedrag ontvangt. In het Gemeentelijk Informatiecentrum is vanaf nu een tentoonstelling over Duurzaam Comfort voor Huis en Tuin te zien en begin juni zullen de burgers van Heerlen geïnformeerd worden via een speciale krant.

WWS - 7155 Ontwikkeling bedrijfsplan RBI (Regionaal Bureau Inburgering) Het college heeft ingestemd met de ontwikkeling van een bedrijfsplan voor een Regionaal Bureau Inburgering. De gemeente Heerlen is van plan om samen met de gemeenten Brunssum, Kerkrade en Landgraaf uitvoering te gaan geven aan de Wet Inburgering Nieuwkomers. De regionale uitvoering van deze taken gaat binnen de gemeente Heerlen plaatsvinden. Heerlen heeft de KPC-groep benaderd voor het schrijven van een bedrijfsplan. Gezien de expertise van KPC groep met betrekking tot het Bureau Voortijdig Schoolverlaters (VSV) en het feit dat de bedrijfsprocessen van het RBI aansluiten bij die van VSV, ligt het voor de hand om de KPC-groep deze opdracht te verstrekken

WWS - 8062 Subsidieverlening 2003 CAD
Het college van b&w heeft besloten voor 2003 aan het CAD subsidie te verlenen voor de volgende taken: a. regulier taken (onder meer voorlichting, psycho- sociale en medische verslavingszorg) b. ecologisch tuinbouwproject voor (ex) verslaafden de Heihof c. 7-daagse Methadonverstrekking
d. basishulpverlening tippelzone
e. dagopvang Rector Driessenweg
Het totale subsidiebedrag is ruim 2,2 miljoen euro.

Selectieve besluitenlijst 13 mei 2003

WWS - 7075 Uitbreiding formatie ouderenadviseurs

De gemeente Heerlen stelt extra gelden ter beschikking voor uitbreiding van het aantal ouderenadviseurs. Medio 2003 zullen in Heerlen drie full-time formatieplaatsen ingevuld zijn. Daarnaast wordt er een team van 10 vrijwillige adviseurs ingezet. Op deze wijze denkt de gemeente ouderen beter te kunnen informeren over voor hen belangrijke voorzieningen en regelingen. Na een jaar wordt op grond van opgedane ervaringen gekeken of een verdere uitbreiding van het aantal ouderenadviseurs en het aantal vrijwilligers bij de SDOH gewenst is.

OW - 7072 Aanpak overlast hondenpoep
Het college heeft ingestemd met het voorstel om de overlast van hondenpoep te gaan aanpakken.In het verleden zijn uitren - en uitlaatplaatsen aangewezen waar honden onaangelijnd of aangelijnd uitgelaten mogen worden. De overlast van hondenpoep in de woonomgeving is sindsdien nauwelijks afgenomen omdat de afstand tot de plaatsen te groot is, plaatsen te weinig herkenbaar zijn en de handhaving niet geregeld is. De hondendrollenzuiger die aanvankelijk bedoeld was voor het schoonmaken van de hondenuitlaatplaatsen wordt ingezet op locaties waar de overlast groot is. In 2003 zal beleid voorgesteld worden voor de aanpak van de hondenpoepoverlast. In overleg met buurtorganisaties worden locaties in of nabij de woonomgeving aangewezen waar herkenbare hondenuitlaatplaatsen ingericht kunnen worden. Afstemming met bewoners over de inrichting, beheer van hondenuitlaatplaatsen en handhaving zijn van belang voor het verminderen van de overlast.

---- --