AutoRai
21-5-2003
BMW 5-serie Sedan: dynamische verschijning in de business-klasse
De sportief-elegante carrosserielijn van de nieuwe 5-serie maakt de
Sedan tot een dynamische representant van BMWs business-klasse. De
dynamiek is het resultaat van een veelomvattend technisch
totaalconcept met een innovatieve, gewichtsbesparende carrosserie van
aluminium en staal.
De nieuwe 5-serie Sedan combineert meer ruimte en comfort met minder
gewicht, lager verbruik, hogere prestaties en een ideale
gewichtsverdeling.
Het veilige en comfortabele rijplezier dat het perfect afgestemde,
volledig aluminium onderstel biedt, kan alleen nog maar door actieve
systemen verder worden verbeterd. Hier biedt de nieuwe 5-serie met de
wereldprimeur Active Front Steering en de actieve overhelstabilisering
Dynamic Drive de bestuurder naar wens de mogelijkheid te genieten van
een geheel nieuwe synthese van wendbaarheid, handling en comfort.
Daarnaast speelt BMW met een breed programma run-flat
band-/velg-combinaties voor de nieuwe 5-serie een voortrekkersrol bij
de invoering van banden met noodloopeigenschappen.
Debuut met zescilinders:
De eerste 520i, 530i, 530d modellen gaan in juli 2003 de weg op
De nieuwe BMW 5-serie, die in juli 2003 in de Europese landen zal
worden geïntroduceerd, komt allereerst in drie varianten met
zescilinder lijnmotoren op de markt. De 520i met 125 kW/170 pk en 210
Nm, alsmede de 530i met 170 kW/231 pk en 300 Nm, worden aangedreven
door de voor BMW zo kenmerkende, zijdezacht lopende benzinemotoren met
dubbel VANOS. De 530d met 160 kW/218 pk en 500 Nm heeft een nieuwe
dieselmotor met Common Rail-technologie van de tweede generatie onder
de kap. Alle drie de varianten zijn standaard uitgerust met nieuwe
handgeschakelde zesversnellingsbakken. Een automatische transmissie
met eveneens zes trappen is voor alle varianten als optie
verkrijgbaar.
De modellen BMW 520i/530i/530d accelereren in 9,0/6,9/7,1 seconden van
0-100 km/h, hebben een topsnelheid van 230/250/245 km/h en verbruiken
gemiddeld 9,0/9,5/6,9 l/100 km.
Najaar 2003 volgen de 520iA, de 525i (met 2,5 liter cilinderinhoud,
141 kW/192 pk en 245 Nm) en de 545i (met 4,4-liter V8, 245 kW/333 pk,
450 Nm en het innovatieve VALVETRONIC).
De nieuwe BMW 5-serie Sedan is groter en ruimer dan zijn voorganger,
maar desondanks niet zwaarder; al naar gelang de uitvoering is hij
zelfs tot 75 kg lichter. Dit is onder meer te danken aan de aluminium
frontstructuur die, in combinatie met de verder uit staal vervaardigde
carrosserie, een toonaangevende stap voorwaarts betekent op het gebied
van carrosserieconstructie.
Al met al biedt de nieuwe 5-serie daarmee, ondanks zijn grotere
afmetingen en de verhoging van het comfortniveau, prestaties die
nieuwe maatstaven aanleggen in de business-klasse bij een relatief
laag brandstofverbruik.
Het design: sportief, gecultiveerd en onmiskenbaar BMW
Het verschijningsbeeld van de nieuwe 5-serie weerspiegelt zowel
dynamiek en sportiviteit van de 3-serie als soevereiniteit en
uitstraling van de 7-serie. Daarmee neemt ook het design van het
nieuwe model een centrale positie in het modellenprogramma van BMW in.
Het krachtige front met zijn markante dubbele koplamp-units en het
coupé-achtige silhouet versterken het sportief-dynamische karakter.
Netwerk: Active Front Steering, Adaptieve bochtverlichting en Active
Cruise Control
Het als optie verkrijgbare Active Front Steering is een wereldprimeur
die een nieuw niveau van rijcomfort, rijplezier en actieve veiligheid
mogelijk maakt. Dit elektronisch geregelde systeem verandert onder het
rijden de stuuroverbrenging in het onderste tot het middelste
snelheidsbereik door deze directer te maken. Dat maakt minder
stuurwielbewegingen nodig, waardoor de hanteerbaarheid van de auto in
stadsverkeer, dus bij parkeren en manoeuvreren, en de handling in
bochten aanzienlijk wordt verbeterd. Bij hogere snelheden wordt de
besturing daarentegen indirecter en zorgt zo voor een hogere
koersstabiliteit en een goedmoedig stuurkarakter. Active Front
Steering is gekoppeld aan het stabilisatiesysteem DSC (Dynamische
Stabiliteits Controle) en kan via sensoren bij beginnende
instabiliteit door aanpassing van de stuurhoek corrigerend ingrijpen.
Dit reduceert daarmee de DSC-regelingrepen in het onderste regelgebied
en biedt daarmee een optimaal regelcomfort.
Met Adaptieve bochtverlichting biedt BMW naar wens een ander
geïntegreerd systeem, dat de actieve veiligheid duidelijk verhoogt. De
beide koplamp-units worden daarbij via stuurhoek, dwarsversnelling en
snelheid in real-time gericht en zorgen zo ook in bochten voor een
perfecte verlichting van het verloop van de weg.
Het in de Verenigde Staten voor de BMW 7-serie al gehomologeerde en nu
ook in de 5-serie verkrijgbare adaptieve remlicht (Brake Force
Display) reduceert door een groter lichtoppervlak van de remlichten
bij hard remmen het gevaar van aanrijdingen van achteren. Het systeem
wordt na de nationale homologatie in meer landen ingevoerd en kan dan
softwarematig worden geactiveerd.
De nieuwe BMW 5-serie is voor het eerst ook met Active Cruise Control
(ACC) leverbaar. Dit radargestuurde systeem is ontwikkeld voor de
snelweg en vergemakkelijkt vooral het rijden in relatief druk verkeer,
door het automatisch aanhouden van een vooraf ingestelde afstand tot
voorliggers.
Toekomstgerichte ergonomie: Controller en Head-Up Display
Met het cockpit-ontwerp volgens de BMW iDrive-filosofie neemt de
nieuwe 5-serie in zijn klasse het voortouw op het gebied van op de
bestuurder gerichte ergonomie. De meeste voor het rijden belangrijke
bedieningsfuncties zijn op of in de directe omgeving van het stuurwiel
gegroepeerd, terwijl de basis-comfortfuncties zich in de middenconsole
bevinden. De bestuurder en voorpassagier kunnen alle andere
instellingen en diensten bedienen via de Controller en het
Control-Display. Een bediening die overigens voor de 5-serie iets is
gemodificeerd. Zo wordt dit systeem voor het eerst gecombineerd met
bediening van de transmissie op de tunnelconsole.
Het voor het eerst in een BMW aangeboden Head-Up Display levert een
belangrijke bijdrage aan de actieve veiligheid, doordat het voor de
bestuurder relevante informatie in zijn directe blikveld projecteert.
De bestuurder kan daarbij steeds zelf bepalen wat hij achter de
voorruit geprojecteerd wil hebben. Voorbeelden zijn de snelheid en/of
aanwijzingen van het navigatiesysteem.
Het interieur: meer ruimte en hoogwaardige, individuele uitrusting
Harmonie als resultaat van een helder lijnenspel en ritme door
spannende lijnen en vlakken, karakteriseren samen met een hoogwaardig,
individueel kleuren- en materiaalconcept het interieurontwerp. Klanten
kunnen de nieuwe 5-serie bestellen in vijf uitrustingsvarianten en
vier interieurkleur-paletten. De nieuwe Sedan biedt vooral achterin
meer ruimte en heeft een duidelijk grotere bagageruimte dan zijn
voorganger. Automatische airconditioning is standaard een optie is een
adaptieve regeling van de verdampingstemperatuur, die het onderkoelen
en uitdrogen van de slijmvliezen voorkomt en individuele
temperatuurverdeling mogelijk maakt.