Gemeente Zwolle

Veelgestelde vragen reconstructie tunnel IJsselallee (1)

Maandag 28 april is de gemeente gestart met de herstelwerkzaamheden aan de tunnel in de IJsselallee. De tunnel is namelijk lek en moet gedeeltelijk vervangen worden. Met de start van de werkzaamheden, komen ook de vragen van bewoners binnen. In de periode dat de tunnel wordt hersteld, komt daarom elke twee weken in Wijzer een veelgestelde vraag aan bod.
---
.
De vraag:
Er is geen water te zien, is de tunnel wel lek?

Het antwoord:
Ja, hoewel de tunnel voor de weggebruiker 'droog' lijkt, pompt de gemeente dagelijks grote hoeveelheden grondwater (125 m3 per uur) weg om te voorkomen dat er water op het wegdek komt te staan. De gemeente controleert het water dat wordt weggepompt op de aanwezigheid van zand. Zou er zand in het weggepompte water zitten, dan wordt de tunnel gesloten. Als zand met het water mee spoelt, kan het wegdek namelijk instorten. Dit brengt de verkeersveiligheid in gevaar. Het sluiten van de tunnel is dan noodzakelijk.

Vragen?
Heeft u een vraag, opmerking of wilt u meer weten over de werkzaamheden aan de tunnel in de IJsselallee? Neem dan eens een kijkje op onze website: www.ijsselallee.nl. U kunt tijdens kantooruren ook terecht bij Wilma Hekman, medewerker Fysieke Bereikbaarheid. Wilma is telefonisch bereikbaar op het nummer (038) 498 2578. Mailen kan ook naar: bereikbaarheid@zwolle.nl .


---