Gemeente Rotterdam

Nr. 91
21 mei 2003

Masterplan Polder Zestienhoven vastgesteld

Het college van B en W heeft dinsdag 20 mei jl. het Masterplan Polder Zestienhoven vastgesteld. Polder Zestienhoven, het gebied aan de noordkant van Rotterdam, tussen de A20, A13 en Rotterdam Airport, wordt de komende jaren ontwikkeld tot een groene en goed bereikbare woonomgeving met middeldure (vanaf 105.000 euro) en dure (vanaf 220.000 euro) woningen. Polder Zestienhoven is onderdeel van een groter gebied in ontwikkeling aan de noordkant van Rotterdam. In november 2002 werden de uitgangspunten voor Polder Zestienhoven gepresenteerd.

In de afgelopen 6 maanden is door de gemeentelijke diensten gewerkt aan de verfijning van de uitgangspunten voor ontwikkeling van Polder Zestienhoven. Dat is gebeurd na maatschappelijke debat met bewoners, volkstuinders, de organisatie Ieders Land en andere belanghebbenden. De reacties op de uitgangspunten hebben geleid tot de uitwerking zoals die er nu ligt. Daarbij zijn ook belangrijke aanpassingen doorgevoerd, zoals het behoud van de woningen aan de Overschiese Kleiweg en de Bovendijk en het behoud van 300-330 volkstuinen in plaats van 200-240.

Het plangebied Polder Zestienhoven bestaat uit Laag, Midden en Hoog Zestienhoven: In Laag Zestienhoven worden circa 600 , voornamelijk grondgebonden, woningen in lage dichtheden gerealiseerd. Hier ontstaat een groen en rustig woonmilieu, met veel openbare ruimte, groen en water. Ook delen van het bestaande groen worden in het plan opgenomen. Realisering: 2006 - 2015. Midden Zestienhoven bestaat uit een gemengd woonmilieu. Er komen ongeveer 900 appartementen, benedenwoningen en eengezinswoningen, gesitueerd aan singels en lanen. Naast het luchthaven terrein wordt ongeveer 43.000m bedrijfsruimte ontwikkeld. Realisering: 2006 - 2015 3. Hoog Zestienhoven heeft de potentie voor ontwikkeling van kantoren, bedrijven, woningen en grootschalige voorzieningen. Die ontwikkeling is echter afhankelijk van de aanleg van de RandstadRail-halte Meijersplein, de komst van een HSL-shuttle (intercity op de HSL-spoor) en verplaatsing van de passagiersterminal van Rotterdam Airport. Realisatie van deze vervoersknooppunten heeft invloed op de mate van verdichting die in de toekomst in Hoog Zestienhoven plaatsvindt. Er is daarom voor gekozen de ontwikkeling van dit deel van het Masterplan te te verschuiven naar 2015 of later.

De volgende stappen in de ontwikkeling van Polder Zestienhoven zijn: het opstellen van een milieu-effectrapportage (MER) en een voorontwerp bestemmingsplan. In een MER worden de milieuaspecten van de plannen onderzocht. In juni wordt de Startnotitie MER ter inzage gelegd voor inspraak. In de Startnotitie staat hoe dat onderzoek zal plaatsvinden. Voorjaar 2004 zal het college van B en W het voorontwerp bestemmingsplan voor het gebied vaststellen. In 2006 moet de eerste paal de grond in gaan.

noot voor de redactie/