Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: Voortgangsrapportage administratieve lasten

Nummer: 281

Datum: 21-05-2003

De administratieve lasten voor het bedrijfsleven zijn in 2002 met ¬149,4 miljoen afgenomen en de uitvoering van het plan van aanpak dat in november 2002 aan de Tweede Kamer is gezonden ligt grotendeels op schema. Tevens is de totale omvang van de administratieve lasten nog verder in kaart gebracht. Dit schrijft Minister Hoogervorst van Economische Zaken in de jaarlijkse verantwoordingsrapportage over de aanpak van administratieve lasten, die 21 mei aan de Tweede Kamer is gezonden.

In deze rapportage wordt, mede met het oog op het nieuwe kabinet, een nieuw basisjaar geïntroduceerd voor de verdere aanpak van de administratieve lasten, zijnde de lasten per 31 december 2002. Daarmee wordt de periode 1994 2002 afgesloten. Over deze gehele periode komt de gerealiseerde reductie van de administratieve lasten daarmee op ¬1053,6 miljoen. Dit is een omvangrijk bedrag, maar blijft niettemin fors achter bij de gewenste reductie.

Zeker gezien het feit dat een eerste nieuwe schatting van het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (EIM) voor wat betreft de totale omvang van de administratieve lasten op circa ¬12 miljard uitkomt is er alle aanleiding om de aanpak van de administratieve lasten verscherpt door te zetten. Deze ¬12 miljard is aanzienlijk meer dan de ¬9,3 miljard die in de laatste monitor van het EIM is vermeld. Dit is een direct gevolg van het wegwerken van witte vlekken in de nulmetingen en het systematisch opnemen van administratieve lasten als gevolg van informatieverplichtingen aan derden.

Om de komende jaren de administratieve lasten sterk te reduceren is reeds vorig jaar november een plan van aanpak aan de Tweede Kamer aangeboden. Centraal in deze aanpak staan:
- verdiepen: de aanpak bij de ministeries aanscherpen door het afronden van de nulmetingen, het instellen van gemengde commissies en het opstellen van departementale actieplannen;
- verbreden: de aanpak van administratieve lasten op andere terreinen verkennen (bijvoorbeeld bij gemeenten en waterschappen en bij subsidieverstrekking);
- ondersteunen van de aanpak door ICT en clusterbeleid, het bevorderen van de inbreng door ondernemers , het werken met modelbedrijven en de aanpak van administratieve lasten in Brussel.