Partij van de Arbeid

PERSBERICHT

Den Haag, 21 mei 2003

De aanpak van overlast in treinen is te laat en onvoldoende

De afgelopen weken is de trein op de lijn Hoorn-Enkhuizen herhaaldelijk geterroriseerd door een groepje jongeren die zichzelf vol trots hebben benoemd tot "treinterroristen". Het was nieuws dat regelmatig de voorpagina's van kranten haalde en veel beroering teweeg heeft gebracht. En terecht. Vandaag is daarover op verzoek van de PvdA met de verantwoordelijke minister van Verkeer en Waterstaat, De Boer, in de Tweede Kamer gedebatteerd.

'Het is in onze ogen volstrekt onacceptabel wat hier is gebeurd en dat vraagt om concrete actie van de diverse verantwoordelijken. Om die reden heeft de PvdA, minister De Boer een brief gevraagd met het oog op een debat dat vandaag kan wordt gehouden', aldus PvdA-woordvoerder Sharon Dijksma.

'De PvdA is blij dat er eindelijk iets gebeurt, maar ik vind de aanpak naast te laat vooral onvoldoende. Uit onderzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken is in 2001 al gebleken dat de conducteur vaker met agressie in aanraking komt dan de politie en in de semi-openbare ruimte het gevaarlijkste beroep heeft. Maar nog steeds moet de conducteur veelal alleen, zonder collega, zijn of haar werk doen, ook op de zogenaamde "agressielijnen"', verklaart Dijksma.

De PvdA heeft tijdens het debat met minister De Boer een aantal aanvullende maatregelen voorgesteld. Het juridisch vervolgen van de daders door de NS om de veroorzaakte schade financieel te verhalen is een goede zaak. Maar dat gaat de PvdA-fractie nog niet ver genoeg. Het al eerder door de PvdA bepleite reisverbod voor 'hufters' zou nu eindelijk eens van kracht moeten worden.

Daarnaast kan worden gedacht aan een dubbele bemanning op de trein. Conducteurs staan er dan niet langer alleen voor. Dat is mogelijk door een herverdeling van personeel, maar ook via extra geld uit het FENS (Fonds Eenmalig bijdrage NS).

Ook de overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen. Toen het kabinet Balkenende I aantrad waren de verwachtingen op het punt van het veiligheidsbeleid hoog gespannen. Helaas is het gebleven bij veel mooie woorden en een lege buidel. De PvdA is van mening dat er haast moet worden gemaakt met de uitbreiding van de spoorwegpolitie (met in totaal 200 man), een uitbreiding van het cameratoezicht, meer bewaakte fietsenstallingen, tourniquets op stations en de versnelde invoering van de chipkaart.