IWI
Uitvoering bijstand in Amsterdam begin 2003 niet op orde
Uitvoering Algemene bijstandswet in Amsterdam begin 2003 niet op
orde
Uit onderzoek van de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) blijkt dat in
Amsterdam in het eerste kwartaal van 2003 nog geen sprake is van een
rechtmatige uitvoering van de Algemene bijstandswet (Abw). Wel
signaleert de inspectie in vergelijking met 2001 op een aantal punten
verbetering. Amsterdam beschikt sinds kort over een kwaliteitssysteem
dat in opzet tot een betere uitvoering kan leiden.
De uitvoering door de gemeente Amsterdam van besluiten tot het al dan niet verstrekken, continueren, opschorten of beëindigen van een uitkering voldoen niet aan alle rechtmatigheidsaspecten. Amsterdam maakt teveel fouten bij het vaststellen van de omvang van het vermogen van mensen die een uitkering aanvragen, bij de bepaling van de ingangsdatum en einddatum van de uitkering en bij het verifiëren van gegevens van aanvragers van uitkeringen. Op het gebied van de tijdigheid van heronderzoeken constateert IWI in april 2003 nog een ernstige overschrijding van de norm. Heronderzoeken dienen om vast te stellen of een bijstandscliënt nog recht heeft op een uitkering.
In vergelijking met 2001 signaleert IWI op een aantal punten
verbeteringen. De gemeente heeft de dossiervorming nu wel op orde en
controleert de door burgers verstrekte gegevens beter, zij het nog in
onvoldoende mate. Ook is er meer aandacht voor activering, dat wil
zeggen het ontwikkelen van activiteiten om mensen met een uitkering
aan het werk te helpen. Verder is het door de Sociale Dienst in
februari 2003 gestarte kwaliteitssysteem een belangrijke voorwaarde om
tot een rechtmatige uitvoering te komen, al vormt het op zich nog geen
garantie voor een goede uitvoering. Over de werking van het systeem
kan de inspectie nog geen uitspraken doen, omdat hierover nog geen
informatie beschikbaar is.
In 2001 heeft de toenmalige minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid besloten om bij de Sociale Dienst Amsterdam verscherpt
toezicht in te stellen. Er zijn toen ook bestuurlijke afspraken
gemaakt tussen de minister en het gemeentebestuur om de tekortkomingen
in de uitvoering van de Abw op te heffen. Als onderdeel van het
verscherpte toezicht heeft de inspectie onderzoek gedaan om een
oordeel te kunnen geven over de uitvoering begin 2003. Centraal stond
de vraag in hoeverre de aanpak van de tekortkomingen door de gemeente
heeft geleid tot een rechtmatige wetsuitvoering. Hiertoe heeft de
inspectie een verantwoordingsgericht onderzoek en een dossieronderzoek
uitgevoerd. Het verantwoordingsgerichte onderzoek was gericht op de
opzet van het ingevoerde kwaliteitssysteem. Het dossieronderzoek was
gericht op zes soorten besluiten waarvan de uitvoering bij eerder
onderzoek in 2001 tekortkomingen vertoonde, namelijk aanvragen van
uitkeringen, heronderzoek, beëindigingsonderzoek, debiteuren en
terugvordering. In dit dossieronderzoek zijn 367 dossiers betrokken.
Voor een toelichting kunt u contact opnemen met Linda Hulshof (tel.
079 329 18 08 of 06 204 104 31) of Erik Stolk (tel. 079 329 1639 of 06
510 245 59). Het rapport De uitvoering van de Algemene bijstandswet in
Amsterdam; stand van zaken eerste kwartaal 2003 kunt u opvragen bij
de afdeling Communicatie, tel. 079 329 17 63.
Rapport en persbericht zijn ook te lezen op en te downloaden van
www.iwiweb.nl.
21 mei 03 17:42