IWI

Uitvoering bijstand in Amsterdam begin 2003 niet op orde

Uitvoering Algemene bijstandswet in Amsterdam begin 2003 niet op orde

Uit onderzoek van de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) blijkt dat in Amsterdam in het eerste kwartaal van 2003 nog geen sprake is van een rechtmatige uitvoering van de Algemene bijstandswet (Abw). Wel signaleert de inspectie in vergelijking met 2001 op een aantal punten verbetering. Amsterdam beschikt sinds kort over een kwaliteitssysteem dat in opzet tot een betere uitvoering kan leiden.

De uitvoering door de gemeente Amsterdam van besluiten tot het al dan niet verstrekken, continueren, opschorten of beëindigen van een uitkering voldoen niet aan alle rechtmatigheidsaspecten. Amsterdam maakt teveel fouten bij het vaststellen van de omvang van het vermogen van mensen die een uitkering aanvragen, bij de bepaling van de ingangsdatum en einddatum van de uitkering en bij het verifiëren van gegevens van aanvragers van uitkeringen. Op het gebied van de tijdigheid van heronderzoeken constateert IWI in april 2003 nog een ernstige overschrijding van de norm. Heronderzoeken dienen om vast te stellen of een bijstandscliënt nog recht heeft op een uitkering.

In vergelijking met 2001 signaleert IWI op een aantal punten verbeteringen. De gemeente heeft de dossiervorming nu wel op orde en controleert de door burgers verstrekte gegevens beter, zij het nog in onvoldoende mate. Ook is er meer aandacht voor activering, dat wil zeggen het ontwikkelen van activiteiten om mensen met een uitkering aan het werk te helpen. Verder is het door de Sociale Dienst in februari 2003 gestarte kwaliteitssysteem een belangrijke voorwaarde om tot een rechtmatige uitvoering te komen, al vormt het op zich nog geen garantie voor een goede uitvoering. Over de werking van het systeem kan de inspectie nog geen uitspraken doen, omdat hierover nog geen informatie beschikbaar is.

In 2001 heeft de toenmalige minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid besloten om bij de Sociale Dienst Amsterdam verscherpt toezicht in te stellen. Er zijn toen ook bestuurlijke afspraken gemaakt tussen de minister en het gemeentebestuur om de tekortkomingen in de uitvoering van de Abw op te heffen. Als onderdeel van het verscherpte toezicht heeft de inspectie onderzoek gedaan om een oordeel te kunnen geven over de uitvoering begin 2003. Centraal stond de vraag in hoeverre de aanpak van de tekortkomingen door de gemeente heeft geleid tot een rechtmatige wetsuitvoering. Hiertoe heeft de inspectie een verantwoordingsgericht onderzoek en een dossieronderzoek uitgevoerd. Het verantwoordingsgerichte onderzoek was gericht op de opzet van het ingevoerde kwaliteitssysteem. Het dossieronderzoek was gericht op zes soorten besluiten waarvan de uitvoering bij eerder onderzoek in 2001 tekortkomingen vertoonde, namelijk aanvragen van uitkeringen, heronderzoek, beëindigingsonderzoek, debiteuren en terugvordering. In dit dossieronderzoek zijn 367 dossiers betrokken.

Voor een toelichting kunt u contact opnemen met Linda Hulshof (tel.
079 329 18 08 of 06 204 104 31) of Erik Stolk (tel. 079 329 1639 of 06 510 245 59). Het rapport De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Amsterdam; stand van zaken eerste kwartaal 2003 kunt u opvragen bij de afdeling Communicatie, tel. 079 329 17 63.
Rapport en persbericht zijn ook te lezen op en te downloaden van www.iwiweb.nl.

21 mei 03 17:42