Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Model Verantwoording IB

A. Toelichting

Inleiding
Met de komst van de SUWI-wet is een nieuw systeem van verantwoording en controle noodzakelijk geworden. Niet alleen is de uitvoering anders georganiseerd, ook de instantie waaraan verantwoording moet worden afgelegd is gewijzigd alsmede het toezicht op de uitvoeringsorganisaties. Het Model Verantwoording IB (Inlichtingenbureau) schept voor de betrokkenen bij aansturing, uitvoering, verantwoording, controle en toezicht een helder kader.

Het model voor de verantwoording kent verschillende doelen. Het eerste is het afleggen van verantwoording over het functioneren van de uitvoeringsorganisatie. Het wettelijk kader staat in artikel 49 van de Wet SUWI, in lid 9 daarvan is vastgelegd dat de Minister hierover nadere regels kan stellen. Voor de inrichting van de jaarrekening wordt zo veel mogelijk titel 9 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek toegepast.
Voor IB zijn regels gesteld voor Begroting, jaarplan, budget, jaarverslag, jaarrekening en accountantsverklaring in het Besluit Inlichtingenbureau gemeenten, artikel 9. Het Inlichtingenbureau is een stichting met wettelijke taken (RWI). Voor zover mogelijk wordt IB als een ZBO behandelt. Het tweede is het voorzien in een aansluiting tussen een vaste kern van verantwoordingsinformatie en de behoefte aan overige beleidsinformatie. Verantwoordingsinformatie heeft betrekking op de bijdrage van IB in de realisatie van de door de beleidsdirectie geformuleerde doelstelling(en) en eventueel in relatie tot wet- en regelgeving. Beleidsinformatie wordt gebruikt voor het analyseren van verbanden en ontwikkelingen en is onmisbaar voor zowel beleidsontwikkeling op het gebied van werk en inkomen als voor het verdiepen van de periodieke verantwoording. Het uitvoeringsbeleid van het departement steunt mede op de analyses die met behulp van de beleidsinformatie gemaakt kunnen worden.
Het derde doel is dat de modelverantwoording een beeld geeft van de verantwoording die de accountant zal moeten controleren. Parallel aan de modelverantwoording is een Controleprotocol ontwikkeld.
Het vierde is informatieverschaffing aan de toezichthouder. De verantwoordingsinformatie is input voor het toezicht. Indien IWI meer informatie nodig heeft voor het toezicht zal zij dit rechtstreeks opvragen bij het IB.

Vanuit deze doelstellingen is een model voor de verantwoordingsinformatie opgesteld.

Het jaarverslag en het kwartaalverslag zijn vaste elementen in de jaarcyclus die begint met de meibrief in jaar t-1, waarin de minister aan het IB zijn beleidsvoornemens voor het volgende begrotingsjaar bekend maakt en het financiële kader alsmede zijn wensen op het gebied van de uitvoering aangeeft.
Daarop volgt het conceptjaarplan dat geleidelijk in overleg tussen IB en SZW steeds meer de definitieve vorm krijgt. Uiteindelijk stelt het Bestuur in het najaar het jaarplan vast en verleent de minister daaraan zijn goedkeuring. Tegelijkertijd worden de te hanteren prestatienormen in de verantwoording en controle voor planjaar t vastgesteld. In het kwartaalverslag doet dan het IB beknopt (nog nader vast te stellen) verslag van de stand van zaken ten aanzien van de uitvoering van het jaarplan. In het jaarverslag gebeurt dit uitgebreider en VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 1



voorzien van een accountantsverklaring. Deze verantwoording dient dan weer als input voor het begin van de cyclus in jaar t+2.

Het moge uit bovenstaande duidelijk zijn dat het model dat thans wordt gepresenteerd een belangrijke stap is op weg naar een jaarcyclus, waarbij de relatie tussen jaarplan en verslag nu al hecht wordt verankerd. Het is een ideaalmodel op basis van de thans beschikbare kennis, maar tegelijkertijd moet ruimte worden gelaten om te komen tot een verfijning en verdieping op basis van de ervaringen die in de komende jaren worden opgedaan. Daarnaast speelt op de korte termijn het probleem dat een aantal gewenste verantwoordingselementen nog onvoldoende is uitgekristalliseerd om op passende en uitvoerbare wijze in verantwoordingsregelgeving te worden vastgelegd. In feite zal eerst ervaring moeten zijn opgedaan met een volledige cyclus om tot een verantwoordings- rapportage te kunnen komen op het gewenste hoge niveau. Het groeipad kan voor het eerst vanaf jaarplan 2003 worden ingezet, voor de verantwoording over 2004 zal het model onverkort verplicht worden gesteld. Dit houdt verband met de verplichte invoering van de Mededeling inzake de Bedrijfsvoering voor alle departementen voor verslagjaar 2004. In 2003 zal bij het goedkeuren van het jaarplan ook worden aangegeven op welke punten de jaarverantwoording van het in het onderstaande beschreven model zal mogen afwijken.
Overigens blijft ook na 2004/5 gelden dat voortdurend aandacht geboden blijft voor verbeteringen, die in de praktijk nodig en mogelijk zijn gebleken.

Model Verantwoordingsinformatie
Het model is opgesteld in de vorm van een inhoudsopgave en bevat de volgende hoofdstukken:
1. INLEIDING

2. OMGEVINGSANALYSE

3. VERANDERAGENDA

4. BELEIDSDOELSTELLINGEN

5. BEDRIJFSVOERING

6. JAARREKENING

7. VERANTWOORDINGSINFORMATIE

8. ACCOUNTANTSVERKLARING EN VERSLAG VAN BEVINDINGEN
9. EINDNOTEN
BIJLAGE BELEIDSINFORMATIE
Het model als verantwoordingsverslag aan de minister door het IB Het model is een schematische indeling voor het jaarlijkse verantwoordingsverslag over de uitvoering van de wettelijke taken zoals het IB dat aan de Minister van SZW moet afleggen. Het IB legt rekening en verantwoording af over het financieel beheer, alsmede over de rechtmatigheid en doelmatigheid van de uitvoering van zijn taken. Om inzicht te krijgen in de effecten van beleid/wetswijzigingen reikt het IB daarnaast informatie aan, waarmee de Minister de effectiviteit van het beleid kan vaststellen. Dit gebeurt op verzoek van de Minister. VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 2



De SZW-begroting is vanuit een beleidsmatig vertrekpunt opgesteld: een algemene beleidsdoelstelling, gevolgd door operationele doelstellingen die door de uitvoering worden ingevuld. De opzet van de SZW-begroting en de verantwoording van de uitkomsten moet voldoen aan de vereisten van de VBTB-systematiek en het IB dient hierop aan te sluiten. De vragen bij de verantwoording zijni:
· hebben we bereikt wat we hebben beoogd
· hebben we gedaan wat we daarvoor zouden doen
· heeft het gekost wat we dachten dat het zou kosten De uitgaven en ontvangsten van SZW worden in de SZW-begroting onderscheiden in programmagerelateerde (bijvoorbeeld uitkeringen, reïntegratietrajecten, premies) en apparaatgerelateerde (uitvoeringskosten). Als prestatiegegevens worden verantwoord het gerealiseerde budget en de gerealiseerde prestaties versus geraamd budget en geraamde prestaties in het meerjarenkader t-4 t/m t.
De modelverantwoording door het IB komt inhoudelijk overeen met het model baten-lastendiensten. In dit model wordt allereerst de staat van baten en lasten verantwoord met daarnaast een kasstroomoverzicht. Deze gegevens kunnen worden herleid naar de uitgaven en ontvangsten in het SZW-verantwoordingsmodel. In aanvulling daarop voorziet het agentschapmodel in een balans, een overzicht van bestemming van saldo van baten en lasten en de ontwikkeling van de vermogenspositie in meerjarig perspectief.
In de Rijksbegroting zijn de programmauitgaven met betrekking tot IB opgenomen in Beleidsartikel
5 onder het hoofd "Handhaving".


Het model in relatie tot jaarplan, budgettoekenning en jaarverslag Op grond van artikel 5.3, eerste lid, Regeling SUWI biedt IB jaarlijks haar jaarplan en begroting voor 1 oktober aan de minister aan. Op grond van artikel 9, derde lid, Besluit Inlichtingenbureau gemeenten stelt de minister jaarlijks voor 1 december het budget voor de uitvoeringskosten van IB vast.
Het bestuur van de stichting stelt jaarlijks voor het komende kalenderjaar een begroting en een jaarplan/werkprogramma op en biedt deze aan de minister aan. De Minister stelt op basis van deze stukken het budget vast. Het jaarplan wordt dus niet expliciet door de minister goedgekeurd. Na afloop van het kalenderjaar stelt het bestuur een jaarrekening/ verantwoording ­ inclusief accountantsverklaring ­ en (jaar)verslag op, op basis waarvan de Minister de rijksbijdrage vaststelt. Eventuele aanvullende afspraken (bijvoorbeeld aan de hand van nieuwe wet- en regelgeving) worden systematisch in de vorm van een mini-jaarplan uitgewerkt en als aanvulling op het jaarplan in de normale planning- en controlcyclus verantwoord. Het mini-jaarplan creëert enige flexibiliteit, het financiële kader hiervoor kan aansluiten op de halfjaarlijkse suppletoire begroting.

Het verantwoordingsverslag is een integrale rapportage waarin het management van het IB verantwoording aflegt over:
· de uitvoering van het beleid en de geleverde prestaties (beleidsdoelstellingen) · de wijze waarop het bedrijf functioneert en `in control' is (bedrijfsvoering) · de ontvangst en besteding van de middelen (jaarrekening/financieel)

De jaarverantwoording omvat het jaarverslag en de jaarrekening, waarbij de jaarrekening afzonderlijk binnen het jaarverslag is aangeduid.

VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 3



De prestatie-indicatoren zijn beheersingsinstrumenten die buiten het Model Verantwoording zullen worden gedefinieerd en genormeerd. De invulling van beheersingsinstrumenten kan namelijk niet meerjarig worden vastgelegd. De prestatie-indicatoren worden volgens de VBTB-systematiek binnen het hoofdstuk Beleidsdoelstellingen als geheel, en in het Informatieoverzicht per hoofddoelstelling verantwoord.

De directeur IB legt in de vorm van een Mededeling betreffende de bedrijfsvoering verantwoording af over de rechtmatigheid en de doelmatigheid van de uitvoering zoals deze in het jaarverslag/jaarrekening zijn verantwoord.

De accountant van IB voegt een verklaring toe waarin een oordeel wordt uitgesproken over de getrouwheid van de verantwoording en de rechtmatige verkrijging en besteding van de middelen door het IB. In zijn Verslag van Bevindingen gaat de accountant in ieder geval in op de doelmatigheid van het beheer en de organisatie van het IB.

Het model in relatie tot het controleprotocol
Parallel aan de ontwikkeling van het Model Verantwoording IB is een Controleprotocol opgesteld. Het Model en het Controleprotocol sluiten op elkaar aan via een aantal centrale definities, deze zijn doorgaans in het Model Verantwoording omkaderd.

In het Model Verantwoording en het Controleprotocol is veel aandacht besteed aan verbindenden formuleringen van het rechtmatigheidbegrip. Rechtmatigheid is verbonden aan het handelen in het verslagjaar.

De jaarverantwoording en de Informatieverstrekking in relatie tot het BIG De jaarverantwoording komt te vallen onder de werking van het Besluit Inlichtingenbureau Gemeenten (BIG). Op grond van artikel 9 van het Besluit Inlichtingenbureau Gemeenten stelt het IB jaarlijks een jaarverslag en jaarrekening op. Het format Verantwoording is vooralsnog niet door regelgeving bekrachtigd, enerzijds om hiermee aan te geven dat in de huidige situatie strakke regels aangaande verantwoording niet tegemoet komen aan de dynamiek van het groeipad dat de organisatie en de SUWI-structuur doormaken, anderzijds om IB de mogelijkheid te bieden zo veel mogelijk aan te sluiten bij zijn eigen normen, criteria en verwachtingen. In hoofdstuk 7 "Verantwoordingsinformatie" is de per kwartaal uitgevraagde kwantitatieve informatie in eerste instantie gesorteerd naar verantwoordingsgegevens over productieomvang, kwaliteit en financiën. De overige uitgevraagde gegevens maken geen deel uit van de verantwoording in de zin van de jaarrapportage maar bestaan uit (beleids)informatie waarmee de rapportage vanuit diverse gezichtspunten in een beleidsmatig perspectief kan worden geplaatst (Bijlage Beleidsinformatie).

Het Model in relatie tot het Jaarplan IB 2002
In het jaarplan 2002 van het IB zijn de voorgenomen activiteiten voor het onderhavige begrotingsjaar opgenomen op een wijze die afwijkt van de systematiek in dit verantwoordingsmodel. Het is onvermijdelijk dat dit doorwerkt in de kwartaal- en jaarrapportages over 2002. Niettemin lijkt het wenselijk het groeipad naar een volledige invulling van het model al in 2002 in te zetten.

VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 4



Kwartaalverslagen
Op grond van artikel 5.21 van de Regeling SUWI verstrekt het IB binnen zes weken na afloop van elk kwartaal een kwartaalverslag
Kwartaalverslagen kunnen voor wat betreft de verantwoordingsinformatie beperkter van opzet zijn en zich, binnen dezelfde systematiek, vooral richten op de afwijkingen in de voortgang bij het uitvoeren van het jaarplan alsmede op belangrijke informatie uit de uitvoering. De ontwikkeling van de kwaliteit van de gegevensuitwisseling is daarvan een voorbeeld. De kwartaalrapportages zullen nog nader worden uitgewerkt.

Over de rechtmatigheid wordt per halfjaar gerapporteerd, daarbij wordt de mogelijkheid en wenselijkheid van validering nog nader onderzocht. (Dit is alleen het geval als er bij IB prestatie- indicatoren inzake rechtmatigheid zijn afgesproken).

VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 5



B. Het Model jaarverslag
Het jaarverslag geeft een getrouw beeld over de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de activiteiten in het verstreken boekjaar. Het jaarverslag heeft betrekking op de in het jaarplan en modelverantwoording opgenomen onderwerpen. Het jaarverslag mag niet in strijd zijn met de jaarrekening.
0.

1. Inleiding
Waaronder de opsomming van wettelijke taken zoals voortvloeiend uit het Besluit Inlichtingenbureau Gemeenten, de opdrachten van SZW aan IB en de uit de taken en opdrachten voortvloeiende activiteiten. Dit wordt nader uitgewerkt in hoofdstuk 4 Beleidsdoelstellingen. De geformuleerde missie van IB heeft zijn werking vooral in hoofdstuk 5 Bedrijfsvoering.


2. Omgevingsanalyse
De schets van de constellatie van organisaties waarbinnen het IB in het verslagjaar heeft geopereerd. Afhankelijkheden, opdrachtgever/-nemer relaties, et cetera. De wijze waarop het IB met zijn ketenpartners en opdrachtgevers de interactie aangaat bepaalt hoe de organisatie ingericht is, en welke doelstellingen, daaruit volgende taken en de daar weer uit volgende activiteiten er tot de werkzaamheden van de organisatie gerekend worden.


3. Veranderagenda
In dit hoofdstuk wordt verslag gedaan van de stand van zaken en de belangrijkste ontwikkelingen ten aanzien van majeure ontwikkelings- en reorganisatieprojecten. Hierbij zal met name gedacht moeten worden aan de uitbreiding van de taakinvulling door het IB. De financiële verantwoording vindt plaats in hoofdstuk 6.


4. Beleidsdoelstellingen
In dit hoofdstuk doet IB verslag van de uitvoering door IB van het beleid van SZW en de geleverde prestaties. IB maakt vanuit zijn perceptie expliciet welke taken door reguliere activiteiten worden ingevuld en welke taken door niet-reguliere activiteiten (projecten) zijn vormgegeven. In verslagjaar
2004 moet er een aansluiting tot stand komen tussen de kwantitatieve prestatiegegevens van IB en de eigen verantwoording van SZW.
Het hoofdstuk bestaat ten minste uit de volgende onderdelen: · aansluiting tussen beleidsdoelstellingen SZW en hoofddoelstellingen IB, waarbij aan de hand van de doelstellingen en de prestatie-indicatoren een analyse wordt gepleegd op het onderhavige jaar (4.1)
· een toelichting op de wet- en regelgeving en activiteiten die in uitvoering is genomen c.q. is beëindigd (4.2)
· een rapportage over hoe IB inhoud heeft gegeven aan de keten van werk- en inkomen (4.3) · een toelichting op de klantgerichte dienstverlening, aan de hand van de in het jaarplan genoemde thema's (4.4)
· een toelichting op de rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheidii (4.5) · een overzicht van de prestatie-indicatoren die met SZW zijn afgesproken (4.6) · een toelichting op taken die met toestemming van SZW in opdracht van anderen zijn uitgevoerd (4.7)
VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 6



· een toelichting op de wijze waarop rekening is gehouden met de toezichtbevindingen van de Minister (4.8)


4.1 Hoofddoelstellingen IB
In dit hoofdstuk geeft IB weer de aansluiting tussen de wettelijke taken en de gehanteerde hoofddoelstellingen.
De wettelijke taken zijn genoemd het Besluit Inlichtingenbureau Gemeenten:
1. Het ten behoeve van de gemeenten verzorgen van de elektronische gegevensuitwisseling via Suwinet met de Suwipartners, waarbij:
· De uitvoering van de gegevensuitwisseling en het beheer wordt uitgevoerd op basis van Suwi-standaards
· jaarlijks een verslag wordt opgeleverd over de aard en de frequentie van de gegevensuitwisseling.

2. Het ten behoeve van gemeenten elektronisch vragen van opgaven en inlichtingen aan gegevensbronnen, het ontvangen en verwerken daarvan en het elektronisch beschikbaar stellen van de opgaven en inlichtingen aan de gemeenten
3. Het in voorkomend geval doorsturen van meldingen over onjuistheden in de opgaven en inlichtingen aan de betreffende gegevensbronnen
4. Het geven van voorlichting over de taken en de wijze van uitvoering er van SZW vult aan
5. Het beheren van de elektronische voorzieningen die benodigd zijn voor de uitvoering van de hiervoor genoemde taken

6. Het toetsen van plannen van de Minister van SZW met betrekking tot gegegevensuitwisseling tussen gemeenten en derden op grond van de ABW, de IOAW, de IOAZ en de Wet SUWI.

7. Overige taken, waarvoor de Minister van SZW schriftelijk toestemming verleent

De functie van het IB is in de Rijksbegroting SZW 2003 niet afzonderlijk weergegeven.

IB geeft aan hoe de volgende gekozen hoofddoelstellingen c.q. werkprocessen aansluiten op de wettelijke context, opdrachten in de Meibrief, projectopdrachten en overige activiteiten:


1. Beheer Samenloopapplicatie gemeenten/UWV/IBG (t.z.t. inclusief sectorloket / Suwinet Inkijk)

2. Afspraken tussen gemeenten en Suwi-ketenpartners
3. Uitbreiding bronnen samenloop

4. Projecten uitbreiding en ontwikkeling

5. Overige taken



4.1.2 Productieomvang IB (kerncijfers)
Tabel: kerncijfers
Product Aantal Beheer en gebruik Samenloopapplicatie: - bevragingen Werking applicatie
Ontwikkeling sectorloket Suwinet - lopende projecten

VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 7




4.2 Invoering nieuwe wet- en regelgeving
In deze paragraaf wordt toegelicht welke wet- en regelgeving in uitvoering is genomen. Hierbij wordt aandacht besteed aan de activiteiten die verricht zijn om de nieuwe maatregelen in te voeren. Aangegeven wordt hoe het nieuwe wettelijke kader vertaald is naar productiecijfers en op welke wijze hiervoor beheersmaatregelen zijn getroffen. Tevens kan worden ingegaan op door het IB uitgevoerde uitvoeringstoetsen en op welke wijze rekening is gehouden met eventueel ex-ante verrichte kosten-batenstudies en probleemanalyses.


4.3 een rapportage over hoe IB inhoud heeft gegeven aan de keten van werk- en inkomen
IB stelt zich op als dienstverlenende organisatie richting gemeenten Vanuit zijn functie beschikt IB over structurele kennis over de koppelingen/knooppunten tussen werkprocessen van de organisaties in de SUWI-keten. Van hieruit biedt IB een bijdrage aan het totstandkomen van ketenafspraken, het onderhouden van standaards en het verder ontwikkelen van gegevensuitwisseling in de keten. Als beheerder van de gegevensuitwisseling rapporteert IB over het gebruik van de samenloopapplicatie door de afnemers maar fungeert uitdrukkelijk niet als monitor. . Als dienstverlenende organisatie is IB niet verantwoordelijk voor het functioneren van de keten vanuit cliënt-gebruikers-perspectief. Wel ontwikkelt IB voorstellen voor uitbreiding van lopende applicaties binnen de keten SUWI en voert deze uit.
Samengevat ondersteunt IB de gemeenten zodat deze hun productiedoelstellingen ten aanzien van rechtmatigheid en doelmatigheid kunnen halen. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeenten om de signalen van IB in de werkprocessen op te nemen.


4.4 Klantgerichte dienstverlening
Het IB vervult een makelaarsfunctie in de gegevensstroom van en naar gemeenten. Het IB rapporteert in het kader van de klantgerichte dienstverlening op twee niveaus, nl. · primair op het niveau van de (echte) klanten-leveranciers/afnemers en · secundair op het niveau van de (uiteindelijke) individuele cliënten-gebruikers voor wie het systeem is ingericht en die door de gemeenten worden bediend. De bedrijfsvoering inzake klantgerichte dienstverlening komt aan de orde in hoofdstuk 5.
4.5 Rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid Deze paragraaf gaat in op de activiteiten van het IB die bijdragen aan een rechtmatige, doelmatige en doeltreffendeiii uitvoering van de wettelijke taken. Het IB is ten volle verantwoordelijk voor de rechtmatigheid van zijn eigen uitvoering maar draagt geen rechtstreekse verantwoordelijkheid voor het beleid van het Ministerie zelf. De bedrijfsvoering inzake de rechtmatigheidiv en de doelmatigheidv is meer in detail uitgewerkt in hoofdstuk 5.

De van toepassing zijnde wet- en regelgeving inzake rechtmatigheid dient breed te worden geïnterpreteerd. Wet- en regelgeving omvat ook het in overeenstemming zijn met het recht (o.a. jurisprudentie). Hoewel niet expliciet vermeld in de definitie geldt de eis van totstandkoming in VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 8



overeenstemming met wet- en regelgeving ook voor de andere informatie in de jaarrekening (o.a. balansposten, kengetallen, etc.). De interpretatie van het rechtmatigheidbegrip dient de ontwikkelingen bij de Rijksoverheid te volgen.

4.6 Overzicht van prestatie-indicatoren
Het overzicht biedt een aansluiting tussen de prestatie-indicatoren die met SZW zijn afgesproken, waar deze in hoofdstuk 5 Bedrijfsvoering zijn opgenomen en waar deze in hoofdstuk 7 Verantwoordingsinformatie zijn verantwoord.
In aansluiting op de klantgerichte dienstverlening onderscheidt IB zijn prestatie-indicatoren eveneens op twee niveaus:
· prestatie-indicatoren op primair niveau. Deze indicatoren dragen een output-karakter en geven een indicatie van het presteren van IB als dienstverlenende organisatie op het gebied van gegevensuitwisseling richting klant-afnemers. Deze prestatie-indicatoren zijn taakstellend, de bijdrage van IB kan worden beoordeeld.
· prestatie-indicatoren op secundair niveau. Deze indicatoren dragen een outcome-karakter en geven een indruk van het functioneren van het bestel waarbinnen IB opereert. Deze prestatie-indicatoren geven uitdrukking aan het functioneren richting klant-gebruikers, de afzonderlijke bijdrage van IB als organisatie kan niet worden vastgesteld

Prestatie-indicatoren (algemeen):

Prestatie-indicatoren primair niveau Norm Uitkomst Beschikbaarheid
Performance
Responstijden
Doorvoeren benodigde aanvullingen
Klanttevredenheid klant-afnemers
Benutte jaarbudget

Prestatie-indicatoren secundair niveau Norm Uitkomst Klanttevredenheid cliënt-gebruiker


4.7 Toelichting op de uitvoering van overige, niet in opdracht van SZW uitgevoerde publieke regelingen
Het jaarplan omvat de uitvoering van wettelijke taken en van de projecten die moeten leiden tot uitvoering van wettelijke taken. Bij dit onderdeel geeft IB aan welke ketenpartners-leveranciers respectievelijk klant-afnemers buiten de kring van Wet SUWI vallen en hoe en onder welke condities deze klant-afnemers contractueel aan de SUWI-voorziening zijn verbonden


4.8 Toezichtbevindingen
Het IB geeft aan op welke wijze rekening is gehouden met toezichtbevindingen van de minister. VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 9




5. Bedrijfsvoering
Dit hoofdstuk vormt het bedrijfsvoeringverslag. Onder bedrijfsvoering wordt verstaan de sturing en beheersing van bedrijfsprocessen binnen een uitvoeringsorganisatie om de met de minister overeengekomen resultaten en afspraken te kunnen realiseren. Het doel van dit verslag is om aan te geven dat het management van het IB `in control'vi is.

In control:
IB is in control als de bedrijfsvoering zodanig is ingericht dat de in het jaarplan vastgestelde doelstellingen en prestatie-indicatoren worden gerealiseerd.

Een aantal onderwerpen zal jaarlijks in de rapportage aan de orde komen. Dit betreffen de aspecten van de bedrijfsvoering die bepalend zijn voor de rechtmatigheid en doelmatigheid van de uitvoering. Het bedrijfsvoeringsverslag wordt per onderdeel opgebouwd uit kwantitatieve gegevens met een kwalitatieve onderbouwing. De uitkomsten van de prestatie-indicatoren worden samen met de normen en streefwaarden separaat verantwoord. De indeling van het bedrijfsvoeringverslag wordt overigens bepaald door het IB.

5.1 Managementdoelstelling IB
Op basis van het IB-jaarplan 2003 kan de missie (doelstelling) van het IB als volgt worden omschreven:
"Het Inlichtingenbureau is het sectorloket voor met name gemeenten, gericht op de goede uitvoering van taken op het gebied van Werk en Inkomen.

In deze paragraaf geeft IB aan hoe het om gaat met de vertaling van de managementdoelstelling naar de dienstverlening richting gemeenten en overige SUWI-ketenpartners. Ten behoeve van de aansturing ontwikkelt IB een sturingsmodel op basis van INK-managementmodel.(9 aandachtsgebieden). Het SUWI-model zoals ontwikkeld binnen de ZBO's is gebaseerd op de Balanced Scorecard-systematiek .
In grote lijnen sluiten de wederzijdse gehanteerde aandachtsgebieden / perspectieven als volgt op elkaar aan: Procesbeheersing (Leiderschap, Strategie en beleid), Kwaliteit productie (Processen), Doelmatigheid bedrijfsprocessen (Middelen), Kwaliteit Dienstverlening (Waardering door klanten en leveranciers, medewerkers en maatschappij) en Sociaal beleid en HRM (Medewerkers).
5.2 Procesbeheersing
In de opdracht is besloten dat IB jaarlijks een risico-analyse uitvoert naar knelpunten en risico's in de uitvoering. Gezien de functie van IB in de keten past hier een ruim begrip van procesbeheersing dat zich uitstrekt tot externe en innovatieve perspectieven. IB geeft aan welke risico's zijn gesignaleerd en hoe deze risico's vervolgens zijn beperkt. De analyse sluit hierop aan en laat zien of eventuele aanvullende verbeteracties alsnog zullen worden opgenomen.


5.3 Kwaliteit productie
De tekst in deze paragraaf is overgenomen uit het Model Verantwoording van de ZBO's en is bedoeld om IB in kennis te stellen van hetgeen waarop de ZBO's worden afgerekend. VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 10



Het gaat hierbij vooral om de verbetering dan wel de borging van de werkprocessen, zodat de uitvoering aan wettelijke normen van rechtmatigheid en tijdigheid van de uitvoering kan voldoen.

Met betrekking tot de primaire prestatie-indicatoren gaat het om Tijdigheid/beschikbaarheid van het systeem.

Rechtmatigheid
IB heeft een belangrijke functie in de totstandkoming van de rechtmatige uitvoering van wetten door de gemeenten in het ABW-traject en de ZBO's. B&W van de gemeenten en de Raad van Bestuur van de ZBO verantwoorden zich over de rechtmatigheid onder meer in de vorm van prestatie- indicatoren per wet. Deze rechtmatigheidspercentages zijn gekoppeld aan het handelen in het verslagjaar (het handelen omvat mede het ten onrechte niet-handelen) en de fouten die daarbij zijn gevonden. De volgende foutdefinities worden in de verantwoording en controle door de ZBO's gehanteerd:

Fouten (onrechtmatigheden en onzekerheden):
Er is niet juist of ten onrechte niet gehandeld.
Financiële fout:
Een fout die financiële consequenties heeft
Formele fout:
Een fout die geen financiële consequenties heeft.
Oude fout:
Een financiële fout die is ontstaan doordat niet juist of ten onrechte niet is gehandeld in enig jaar voorafgaand aan het verslagjaar..
Herstelbare oude fout:
Een oude fout is herstelbaar indien dit de omstandigheden in aanmerking nemende mogelijk is. Beperkingen kunnen onder andere worden veroorzaakt door juridische en economische omstandigheden.

Aanvullend op de rechtmatigheid bevordert IB handhaving door het aanbieden van inkijkfaciliteiten aan de klant-afnemers. De gemeenten/ZBO's verantwoorden zich onder meer via prestatie- indicatoren handhaving. De ZBO's hanteren de volgende definities van handhaving:

Handhaving
Handhaving:
Het geheel van maatregelen om misbruik en oneigenlijke gebruik van sociale zekerheidsregelingen te voorkomen en tegen te gaan.
Misbruik:
Het bewerkstelligen van geen of te geringe betaling van verplichte bijdragen aan de rechtspersoon en van het verkrijgen of genieten van een (te hoge) uitkering door het bewust niet, niet tijdig, niet juist of niet volledig verstrekken van gegevens en inlichtingen. Oneigenlijk gebruik:
Het volgens de regels van de wet, maar in strijd met de bedoelingen van de wettelijke bepalingen, geheel of ten dele ontgaan van een verplichte bijdrage aan de rechtspersoon en verkrijgen of genieten van een (te hoge) uitkering of subsidie door derden belanghebbenden.

VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 11



Het functioneren van de keten maakt onderdeel uit van de rechtmatigheid van de uitvoering van klant-afnemers, hieraan kan een secundaire prestatie-indicator Rechtmatigheidsbijdrage cliënt- gebruiker per leverancier worden gekoppeld. .


5.4 Doelmatigheid van de bedrijfsprocessen
Binnen het perspectief `doelmatigheid'vii gaat het IB in op activiteiten die zijn/worden ondernomen om de bedrijfsprocessen door te lichten, waarbij het kostenniveau wordt gerelateerd aan de (kwaliteit) van de geleverde prestatie. Hierbij kan ook benchmarking worden ingezet. Belangrijke indicatoren vormen de uitputting van budget regulier/incidenteel en de ontwikkeling van de kostprijs van de hoofdwerkprocessen ten opzichte van benchmark . Op secundair niveau is de indicator de doelmatigheidsbijdrage aan de klant-gebruiker.
5.5 Kwaliteit van de dienstverlening
Het gaat hier om een beschrijving van de activiteiten in het kader van de verbetering van de dienstverlening aan de klanten en ketenpartners van het IB, te denken valt aan onder meer bereikbaarheid, klanttevredenheid en klachtenafhandeling. Gemeten in prestatie-indicatoren gaat het om de resultaten van een klanttevredenheidsonderzoek klanten-afnemers, aantal en soort klachten en op secundair niveau de klantvriendelijkheid zoals waargenomen door klant-gebruikers. .

5.6 Uitbesteding
Ter zake van uitbesteding vindt een rapportage plaats over de mate van uitbesteding, de soorten werkzaamheden die zijn uitbesteed en de daarmee gemoeide kosten.
5.7 Sociaal Beleid en HRM
Het IB rapporteert hier over ontwikkelingen binnen het door haar gevoerde Sociaal en HRM-beleid.
5.8 Overige aspecten
Aspecten die hier aan de orde komen, zijn onder andere: · ICT gemeten conform COBIT;
· Huisvesting;
· Waarborgen van goede informatie- en communicatiestromen; · Kwaliteitsborgingsystemen;
· Misbruik en Oneigenlijk gebruik.

5.9 Mededeling over de bedrijfsvoering
In de mededeling over de bedrijfsvoering wordt, onder verwijzing naar het in de organisatie van toepassing zijnde normenkader, ingegaan op:
de punten van aandacht die gedurende de uitvoering van de bedrijfsprocessen naar voren zijn gekomen alsmede de daarvoor te treffen verbetermaatregelen; bijzondere risico's bij bepaalde bedrijfsprocessen en/of belangrijke kwaliteitsverbeteringen binnen de bedrijfsvoering

VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 12




6. Jaarrekening
De jaarrekening van het IB geeft inzicht in de baten en lasten over het boekjaar en de balans aan het eind van het boekjaar.

De jaarrekening heeft betrekking op de resultatenrekening en de balans met de toelichting en op de in het jaarplan en modelverantwoording opgenomen financiële onderwerpen. De jaarrekening is zoveel als mogelijk gebaseerd op titel 9, Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, tenzij hiervan in deze modelverantwoording wordt afgeweken.
De in de jaarrekening opgenomen informatie dient een zodanig betrouwbaar beeld te geven van de werkelijkheid als in de gegeven omstandigheden is vereist.

In de regeling SUWI is in artikel 5.6 lid 5, in artikel 5.7 en artikel 5.8 aangegeven wat de raming van baten en lasten, de raming van inkomsten en uitgaven en de raming van investeringsuitgaven omvatten. Voor een sluitende cyclus van begroting naar verantwoording zal de verantwoording parallel moeten lopen met de raming. Deze parallelliteit geldt ook voor het kwartaalverslag. Op grond van de regeling SUWI, artikel 5.12 lid 2 dienen per kwartaal de reguliere uitvoeringskosten door het IB gerapporteerd te worden. naar kostensoort, naar in rekening gebracht door het IB respectievelijk aan het IB (d.i. uitvoering van andere taken respectievelijk uitbesteding van eigen taken) en incidentele uitvoeringskosten naar kostensoort.

De jaarrekening IB bestaat uit de volgende onderdelen: · Grondslagen waardering en resultatenbepaling
· Resultatenrekening met toelichting
· Balans met toelichting
· Kasstroomoverzicht

In de toelichting wordt ingegaan op:
· uitleg belangrijke posten
· verklaring van verschillen (voorgaand jaar en begroting) · opvallende ontwikkelingen
· de beheersing van risico's
· de wijze waarop de directie invulling heeft gegeven aan de sturing en beheersing van bedrijfsprocessen ter waarborging van de rechtmatige en doelmatige uitvoering van wetten. · de wijze van toerekening van uitvoeringskosten

Het IB heeft wettelijk zelf geen plicht tot rapportage over de jaarrekening. Het CWI is (conform artikel 5.6 lid 5 van de Regeling SUWI) verplicht een afzonderlijke rapportage over de kosten van IB op te nemen, waarbij het voor dit model Verantwoording IB in kopie opnemen van deze rapportage als de Jaarrekening IB aandacht verdient. De administratie wordt gevoerd door de CWI en CWI levert dan ook als zodanig de jaarrekening.

VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 13




6.1 Resultatenrekening IB 20.. (met vergelijkende cijfers over 20..)

Baten
Rijksbijdrage
Incidenteel budget
Overige Baten
Totaal baten

Lasten viii
Loonkosten eigen personeel
Kosten extern personeel
Overige personeelskosten
Totaal personeelskosten

Afschrijvingskosten
Huisvestingskosten
Automatiseringskosten
Kantoorkosten
Vervoerskosten
Overige beheerskosten
Totaal overig beheer

Beleidsbudgetten
Totaal overige kosten
Totaal lasten

Saldo van baten en lasten

6.2 Balans IB per 31 december 20.. (met vergelijkende cijfers over 20..)

Activa
Immateriële vaste activa
Materiële vaste activa
Financiële vaste activa
Totaal vaste activa

Vorderingen
Liquide middelen
Overige vlottende activa
Totaal vlottende activa
Totaal Activa

Passiva
Eigen vermogen
Voorzieningen
Langlopende schulden
VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 14



Kortlopende schulden
Totaal Passiva

6.3 Toelichting op de resultatenrekening IB

6.3.1 Baten regulier en projecten
Regulier Projecten Totaal Jaarbudget t Rijksbijdrage
Incidenteel budget
Overige Baten
Totaal baten


6.3.2 Lasten regulier en projecten
Regulier Projecten Totaal Jaarbudget t Loonkosten eigen personeel
Kosten extern personeel
Overige personeelskosten
Totaal personeelskosten

Afschrijvingskosten
Huisvestingskosten
Automatiseringskosten
Kantoorkosten
Vervoerskosten
Overige beheerskosten
Totaal overig beheer

Beleidsbudgetten
Totaal overige kosten
Totaal lasten

Saldo van baten en lasten


6.3.3 Saldo van baten en lasten regulier en projecten Regulier Projecten Totaal Jaarbudget t Baten
Lasten
Saldo


6.3.4 Meerjarenoverzicht baten projecten Projecten Projecten Totaal Jaarbudgetten t-1 Jaarbudget t Jaarbudget
VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 15



Afrekening boekjaar
Saldo


6.4 Toelichting balans IB
Verloopstaat immateriële vaste activa
Verloopstaat materiële vaste activa
Verloopstaat financiële vaste activa
Verloopstaat eigen vermogen
Verloopstaat voorzieningen


6.5 Kasstroomoverzicht
Gehanteerd wordt het kasstroomoverzicht met onderscheid naar operationele, investerings- en financieringskasstromen.
· De kasbeweging dient (op termijn) aan te sluiten op de rekeningen-courant met MF (GMB - Geïntegreerd middelenbeheer).

VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 16




7. Verantwoordingsinformatie


Verantwoordingsinformatie
Verantwoordingsinformatie heeft betrekking op de bijdrage van IB in de realisatie van de door de beleidsdirectie geformuleerde doelstelling(en) en eventueel in relatie tot wet- en regelgeving. De beleidsdoelstellingen zijn gerangschikt in de volgende resultaatgebieden: · doeltreffendheid uitvoering (procesbeheersing / kwaliteit productie) · klantgerichtheid
· doelmatigheid
De kwantitatieve verantwoordingsinformatie die SZW nodig heeft valt uiteen in drie categorieën: · informatie over de productieomvang van IB (aantal geleverde diensten en prestaties) · informatie over de kwaliteit van de geleverde diensten en prestaties · informatie over de financiële aspecten van diensten (uitvoeringskosten)

De informatie over de uitvoering van de samenloopapplicatie vormt de ruggengraat van de informatievoorziening. Binnen dit activiteitencluster zijn primair van belang de `productie-omvang' in de vorm van beschikbaarheid, de beschikbaarstelling en de benutting van het systeem. Vervolgens zijn gegevens over incidenten toegevoegd. In de volgende activiteitenclusters zijn kenmerkende, meetbare activiteiten opgenomen. De tabel van elk activiteitencluster sluit af met gegevens betreffende de uitputting van het budget uitvoeringskosten.

De informatie over de kwaliteit van de geleverde diensten is uitgedrukt in een reeks prestatie- indicatoren per activiteit. Hierbij worden de daadwerkelijk behaalde prestaties afgezet tegen de daarvoor geldende norm.
De prestatie-indicatoren zijn beheersingsinstrumenten die buiten het Model Verantwoording zullen worden gedefinieerd en genormeerd, in de overzichten zijn de prestatie-indicatoren per wet voor
2003 weergegeven. De gekozen prestatie-indicatoren zijn doorgaans verbonden met de verantwoordelijkheid van het IB voor het uitvoeren van zijn taken. Door het meten van de klanttevredenheid kan een indicatie worden verkregen over de mate waarin het functioneren van het IB-systeem bijdraagt aan de doelmatigheid, rechtmatigheid en klantgerichtheid van de cliënt- gebruikers. IB heeft hierbij een ondersteunende functie. In de loop van 2003 zullen aanvullende keten-indicatoren worden geformuleerd. In de overzichten zijn zij PM aangegeven.

De informatie onder financieel is beperkt tot de uitvoeringskosten per activiteitencluster. Hiermee wordt invulling gegeven aan de specificatie van uitvoeringskosten naar diensten en werkprocessen van de wettelijke taken.ix

Beleidsinformatie
Daarnaast is het vanwege de samenhang nodig om de informatie voor analyse, onderbouwing en evaluatie van het gevoerde beleid in dezelfde systematiek mee te nemen. Dat kan door per product ook informatie uit te vragen over de achtergrondkenmerken van de producten en over de doelgroep. De uitvraag van deze beleidsinformatie sluit aan op de verantwoordingsinformatie (zie Bijlage). Ook de jaarlijkse informatie-uitvraag voor de Rijksbegroting (de zgn. VBTB-gegevens die medio februari geleverd moeten worden) valt in deze categorie.
VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 17



Voor een gedeelte van de informatie is slechts een keer per jaar verantwoordingsinformatie of beleidsinformatie nodig. Deze wordt in de regelgeving uitsluitend in de jaarinformatie opgenomen, maar is ter wille van de overzichtelijkheid ook in de hieronder gepresenteerde tabellen opgenomen.

Meerjarengegevens
Ten behoeve van het meerjarenkader dienen de gerealiseerde prestatiegegevens en de gerealiseerde lasten (bijvoorbeeld regulier en projecten voor de periode t-4 t/m t) te worden verantwoord, vergeleken met de geraamde prestaties en geraamde lasten.

Noot:
Per gegeven moet de definitie voor de aan te leveren informatie gespecificeerd worden; deze definiëring betreft zowel de verantwoordingsinformatie als de beleidsinformatie.

VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 18



Tabel 7.1. Werking samenloopapplicatie gemeenten/UWV/IBG

Doelstelling: Een stabiele werking van de gegevensuitwisseling en de samenloopdetectie

Verantwoordingsinformatie Hoofddoelstelling / Freq. Productieomvang Kwaliteit Financieel werkproces
Doeltreffendheid
Uitvoering

1.1 Uitrol K, J Aantal aangesloten - % gemeenten gereed/ samenloopapplicatie gemeenten gemeenten totaal Aantal gemeenten - % bevraagd UWV > 90% dat een bevraging - % bevraagd IBG > 90% heeft lopen - % bevraagd Belastingdienst > 90%
1.2 Werking applicatie K, J Aantal bevragingen - Performance
1. Beschikbaarheid
2. Responstijden
1.3 Incident en K, J - Behaald Operationeel Probleembeheer niveau Incidenten, Problems, Change en Configuration

Beveiligingx K, J PM PM
- Intern

- Keten
Klantgerichtheid
Tevredenheid J - Klantwaardering gemeenten
- Klantwaardering leveranciers bronnen Doelmatigheid
Uitvoering K, J Bestede uren - Benutting aandeel Uitvoerings
- eigen jaarbudget kosten
- inleen

VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 19




7.2 Afspraken tussen gemeenten en Suwi-ketenpartners

Doelstelling: Actueel beeld van de ontwikkeling en eisen van de gemeenten en Suwi-ketenpartners.

Verantwoordingsinformatie Hoofddoelstelling / Freq. Productieomvang Kwaliteit Financieel werkproces
Doeltreffendheid
Uitvoering

2.1 Prestaties J PM PM ketenprogramma
Klantgerichtheid
Tevredenheid J - Klantwaardering gemeenten
- Klantwaardering leveranciers bronnen Doelmatigheid
Uitvoering K, J Bestede uren - Benutting aandeel Uitvoeringskosten
- eigen jaarbudget
- inleen

VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 20




7.3 Ontwikkeling sectorloket Suwinet




Doelstelling: Voortgang projectmatige activiteiten (doorontwikkeling sectorloket Suwinet en uitbreiding samenloopapplicatie)

Verantwoordingsinformatie Hoofddoelstelling / Freq. Productieomvang Kwaliteit Financieel werkproces
Doeltreffendheid
Uitvoering

4.1 Project Sectorloket en K % Gereed % Gereed / Uitvoeringskosten uitbreiding normtijd samenloopapplicatie

4.2 Project K % Gereed % Gereed / Uitvoeringskosten Toezichtsbevindingen normtijd
4.3 Project Ontwikkeling K % Gereed % Gereed / Uitvoeringskosten organisatie normtijd
4.4 Project Informatie- K % Gereed % Gereed / Uitvoeringskosten beveiliging gemeenten normtijd Klantgerichtheid
Tevredenheid J Klanttevredenheid ketenpartners Outcome / K PM PM Ketenindicatoren
Doelmatigheid
Uitvoering K, J Bestede uren per Benutting aandeel Uitvoeringskosten categorie en totaal jaarbudget per per categorie en
- eigen projectcategorie en totaal
- inleen totaal
VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 21




8. Accountantsverklaring en verslag van bevindingen De accountant onderzoekt de verantwoording die het management van het IB op grond van de Regeling SUWI heeft uitgebracht. De accountantsverklaring en het verslag van bevindingen zijn nader geregeld in het Controleprotocol SUWI. In dit hoofdstuk zijn de hoofdlijnen opgenomen.

De accountantsverklaring omvat de getrouwheid en de rechtmatigheid. De rechtmatigheid omvat ook het door de directie gevoerde beleid inzake misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O). Een ontoereikend M&O-beleid kan tot onzekerheid leiden over de rechtmatigheid van de in de jaarrekening opgenomen baten en/of lasten.

De accountant toetst onder meer of de voorgeschreven informatie in de jaarrekening en het jaarverslag wordt opgenomen. De accountantsverklaring heeft betrekking op de jaarrekening. Als de in het jaarverslag opgenomen informatie niet verenigbaar is met de in de jaarrekening opgenomen informatie dan vermeldt de accountant dit in de accountantsverklaring.

De accountant toetst ook of de in het jaarverslag opgenomen informatie op ordelijke en controleerbare wijze tot stand is gekomen. Indien dit niet het geval is en de informatie is materieel voor het inzicht dan maakt de accountant hiervan melding in zijn rapport van bevindingen (het heeft geen invloed op de strekking van de accountantsverklaring). Op grond van artikel 5.22 Verantwoording gegevensverwerking rapporteren CWI (inclusief BKWI), UWV, SVB en IB over de opzet en werking van maatregelen en procedures. Deze verantwoording is niet opgenomen in het voorliggende Model jaarverslag. De accountant neemt het oordeel van de EDP-auditor en zijn rapport van bevindingen mee in zijn beoordeling van geconstateerde onzekerheden.

In het model verantwoording, hoofdstuk 5. Bedrijfsvoering, is aangegeven dat ICT gemeten moet worden volgens Cobit. De Cobit-systematiek is toegesneden op automatische gegevensverwerking en omvat onder andere een aantal prestatie-indicatoren. In sommige gevallen kunnen deze indicatoren overeenkomen met de indicatoren opgenomen in hoofdstuk 7 Verantwoordingsinformatie. De Cobit-methodiek is echter niet dwingend voorgeschreven voor de verantwoording gegevensverwerking.
VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 22



BIJLAGE BELEIDSINFORMATIE

Basisgegevens IB
Excerpt uit Bijlage III, bedoeld in artikel 5.11, eerste lid, van de Regeling SUWI

In deze bijlage zijn de basisgegevens gespecificeerd die de IB ten minste ten behoeve van Minister en IWI in elektronische vorm ter beschikking dient te houden. Het betreft gegevens over de:
4. Uitvoeringskosten.



4. Uitvoeringskosten

1. Kosten;

2. Soort dienst;

3. Kostensoort;

4. Soort dienst en kostensoort.


In dit hoofdstuk wordt een overzicht gegeven van de aan te houden Basisgegevens IB en de te leveren Verantwoordingsinformatie. Per hoofdtaak zal per verslagjaar een weergave van de prestatie-indicatoren worden opgenomen. Hierbij worden de norm en de streefwaarde afgezet tegen de daadwerkelijk behaalde prestaties.

VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 23



Beleidsinformatie per activiteit


1. Inleiding
De hieronder aangegeven beleidsinformatie sluit aan bij de tabellen 7.1 t/m 7.6 Verantwoordingsinformatie per activiteit maar valt buiten de verantwoording en de controle daarop. De zgn. VBTB-gegevens worden jaarlijks uitgevraagd voor de Rijksbegroting, doorgaans gelden hiervoor kortere levertijden dan de overige jaargegevens en worden zij geleverd met de vierde kwartaalrapportage.

Tabel 7.1. Werking samenloopapplicatie gemeenten/UWV/IBG

Beleidsinformatie Hoofddoelstelling/ Productieomvang Kwaliteit Financieel werkproces
Beveiliging PM PM Aanlevering gegevens door Aantal aanleveringen % maandelijkse aanlevering gemeenten door gemeente per gemeenten/ gemeenten totaal maand
Gebruik gemeenten PM PM

VBTB-gegevens PM PM


7.2 Afspraken tussen gemeenten en Suwi-ketenpartners

Beleidsinformatie Hoofddoelstelling/ Productieomvang Kwaliteit Financieel werkproces
Uitrol aansluiting Suwinet- Aantal aangesloten % gemeenten gereed/ Uitvoerings- Inkijk (raadpleegfunctie gemeenten gemeenten totaal kosten door gemeenten)
,, Bestede uren Benutting projectbudget
- eigen

- inleen

VBTB-gegevens PM PM


7.3 Uitbreiding bronnen samenloop


Beleidsinformatie Hoofddoelstelling/ Productieomvang Kwaliteit Financieel werkproces

VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 24



VBTB-gegevens PM PM


7.4 Ontwikkeling Suwinet


Beleidsinformatie Hoofddoelstelling/ Productieomvang Kwaliteit Financieel werkproces

VBTB-gegevens PM PM

VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 25




9. Eindnoten


i Regeling Prestatiegegevens en Evaluatieonderzoek Rijksoverheid, p14, 16 ii Het is geen verantwoordelijkheid van de uitvoeringsorganisaties om zich te verantwoorden over de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde beleid. Dit is een verantwoordelijkheid van de Minister van SZW.
Operationele doelstelling 1.2.4, Rijksbegroting SZW 2003 iii De mate waarin een - algemene en/of nader geoperationaliseerde - doelstelling van beleid dankzij de ingezette beleidsinstrumenten wordt gerealiseerd.
iv Onder rechtmatigheid wordt verstaan een zodanig handelen in het verslagjaar dat de baten en lasten tot stand zijn gekomen in overeenstemming met de van toepassing zijnde wet- en regelgeving. v De beoogde effecten van het beleid gerelateerd aan de ingezette middelen. Meer effecten met dezelfde middelen of dezelfde effecten met minder middelen.
vi Een uitvoeringsorganisatie is `in control' als de bedrijfsvoering zodanig is ingericht dat de in het jaarplan vastgelegde doelstellingen en prestatie-indicatoren worden gerealiseerd. vii De kosten en kwaliteit van de prestaties, die in het kader van de ontwikkeling, aansturing en uitvoering van het beleid worden geleverd. Doelmatigheid van de bedrijfsvoering betreft de relatie tussen geleverde prestaties en ingezette middelen.
viii De Regeling SUWI (artikel 5.6 lid 4) noemt kosten personeel (inclusief aantal fte's), automatisering, huisvesting, bureaukosten en overige kosten (inclusief bestuurskosten) waarbij bestuurskosten worden uitgesplitst naar Raad van Bestuur en Raad van Advies. Voor alle kosten die een component hebben in de niet-reguliere activiteiten dient deze component geëxpliciteerd te worden.

VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 26



BIJLAGE BELEIDSINFORMATIE

Beleidsinformatie Werkproces Productieomvang Kwaliteit Financieel


-

-

-
ix Artikel 5.6 lid 2a Regeling SUWI.
x Wordt verantwoord in de Rapportage gegevensverwerking onder artikel 5.22 Regeling SUWI

VC IB versie 21 mei 2003 14:39:00 27