Ingezonden persbericht


Adobe verheugd over nieuwe Wet elektronische handtekening

Digitale handtekening binnen PDF vergemakkelijkt digitalisering papierstroom en biedt grotere efficiëntie

Amsterdam, 22 mei 2003 - Adobe Systems Incorporated, marktleider op het gebied van netwerk-publishing, reageert verheugd op de door Economische Zaken aangekondigde nieuwe Wet elektronische handtekening. Deze is gisteren van kracht geworden, waardoor de digitale handtekening nu dezelfde status heeft als een papieren ondertekening. De wet is de implementatie van een Europese richtlijn.

Met de nieuwste Adobe Acrobat 6.0 versie is Adobe klaar voor het gebruik van de digitale handtekening binnen het Portable Document Format (PDF) van Adobe, dé norm voor een betrouwbare uitwisseling van documenten in elektronische vorm, en biedt hiermee een ideale oplossing om binnen de zakelijke markt over te gaan op het gebruik van digitale documenten. "De mogelijkheid van het plaatsen van een elektronische handtekening met dezelfde rechtsgeldigheid als een traditionele handtekening, betekent dat de papierstroom aanzienlijk teruggebracht kan worden en transacties veel sneller verlopen", aldus Roel-Jan Mouw, Marketing Manager van Adobe Systems Benelux. "In België is de digitale handtekening al drie jaar rechtsgeldig, waardoor het gebruik van Adobe Acrobat en Adobe PDF documenten explosief gestegen is. Organisaties kunnen dan ook aanzienlijke kostenbesparingen doorvoeren."
De elektronische handtekening is een unieke, persoonsgebonden code die met een digitaal bericht wordt meegestuurd en garandeert dat de afzender is wie hij of zij beweert te zijn. Bovendien maakt de code duidelijk dat een bericht onderweg niet veranderd is. Deze code wordt uitgegeven door Trusted Third Parties (TTP), en kan direct worden ingezet binnen Adobe Acrobat 6.0 waardoor vanaf vandaag elk denkbaar Adobe PDF document in kan worden voorzien van een rechtsgeldige digitale handtekening. Adobe Acrobat 6.0 en Adobe Acrobat Server oplossingen zijn de belangrijkste producten van Adobe Systems om bedrijven te helpen bij het organiseren en verbeteren van interne en externe digitale documentstromen. Zowel contracten of andere Office documenten, formulieren, of content uit bedrijfskritische applicaties zoals SAP, Oracle of Siebel kunnen eenvoudig als Adobe PDF documenten, met of zonder interactieve databasekoppelingen, worden gerepresenteerd. De nieuwe regelgeving voor het gebruik van digitale handtekeningen zullen Adobe Acrobat implementatie trajecten binnen bedrijven en overheden verder versnellen.
Over Adobe
Adobe Systems Incorporated, de leider op het gebied van Network Publishing (www.adobe.com) werd opgericht in 1982 en ontwikkelt software voor zakelijke en professionele gebruikers. Met de software van Adobe kunnen klanten visueel aantrekkelijke informatie met een fascinerende en betrouwbare content creëren en beheren. Adobe, met het hoofdkantoor gevestigd in San Jose (Californië), is een van de grootste softwarebedrijven ter wereld. ###
© 2003 Adobe Systems Incorporated. Alle rechten voorbehouden. Adobe, het Adobe logo en Acrobat, zijn ofwel geregistreerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe Systems Incorporated in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle overige handelsmerken zijn het eigendom van hun respectievelijke eigenaren.
>