Gemeente Zwolle

Rapportcijfer Schuldhulpverlening ruime 7

De afdeling Schuldhulpverlening (SHV) van de Gemeente Zwolle krijgt van de burgers een dikke 7. Dat is de uitkomst van een onderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren onder enkele honderden cliënten en oud-cliënten van de afdeling. In het onderzoek is gekeken naar de omvang van de schuldenproblematiek in Zwolle, de bekendheid van de afdeling SHV, de waardering voor de dienstverlening van de afdeling en de effectiviteit ervan.

De afdeling Schuldhulpverlening is in januari 2000 in het leven geroepen ter voorkoming en bestrijding van sociale en persoonlijke problemen die voortvloeien uit het overmatig aangaan van schulden. Het bureau biedt cliënten trajecten aan die zich richten op het herstel van hun financiële zelfstandigheid. Overmatige schulden komen met name voort uit het aangaan van leningen, een onverwachte daling in inkomen door ziekte, werkloosheid of een relatiebreuk.

De afdeling SHV scoort als rapportcijfer dus een ruime 7. De geïnterviewden zijn met name tevreden over de eerste gesprekken met de afdeling en de contacten gedurende het traject. Het rapportcijfer betekent uiteraard niet dat er niks te verbeteren valt. Daarom heeft de afdeling SHV een actieplan opgesteld, waarin een aantal verbeterpunten voor de komende tijd staat geformuleerd. Die verbeterpunten richten zich met name op de voorlichting over SHV, de persoonlijke aandacht voor cliënten en de integrale schuldhulpverlening. Voor dit laatste onderdeel wordt er meer en meer samenwerking gezocht met bijvoorbeeld CAD (Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs) en AMW (Algemeen Maatschappelijk Werk). Andere uitkomsten van het onderzoek zijn onder andere dat het aantal mensen dat een beroep doet op de afdeling SHV gestegen is van 0,6% van de Zwolse huishoudens in 1998 tot
1,2% in 2002. De cijfers voor 2003 zijn nog niet bekend.


---