Korps: Flevoland, plaats: Almere 25-05-2003
Groene Golf geïnstalleerd
Hard rijden heeft geen zin
Politie gaat vanaf 2 juni streng controleren
ALMERE De borden staan er al een poosje, de camerapalen ook. Maar met
ingang van 26 mei 2003 is de Groene Golf op de Veluwedreef ook echt in
werking getreden. Met 50 km/h kom je zonder stoppen van de ene kant
naar de andere en hoef je je niet druk te maken over de cameras.
De Veluwedreef is dé toegangsweg naar het hart van de stad. Druk
verkeer dus en door het grote aantal kruisingen met de
ontsluitingswegen naar woonwijken ook een gevaarlijke weg. Twee
rijstroken nodigen uit tot hard rijden, waarna bij elk licht weer de
berekening gemaakt moet worden: haal ik het of haal ik het niet. En
vervolgens de keuze: hard afremmen of door rood rijden. De Groene Golf
is gemaakt om dit jojo-effect in de verkeersstroom te dempen en
daardoor de verkeersveiligheid te verbeteren. Vermindering van de
schadelijke milieu-effecten (snel optrekken en hard afremmen
produceren meer uitstoot van schadelijke stoffen en meer
geluidsoverlast) is mooi meegenomen. De maatregel is genomen door de
gemeente Almere, in samenwerking met de politie en het Bureau
Verkeershandhaving Openbaar Ministerie, die hiermee de eerste Groene
Golf in Flevoland heeft gecreëerd.
Hoe werkt het?
Eigenlijk heel eenvoudig: je mag op de Veluwedreef, net als op alle
Almeerse dreven, niet harder rijden dan 50 km/h. Als je bij het eerste
groene verkeerslicht die snelheid constant aanhoudt EN DUS NIET
SNELLER GAAT RIJDEN heb je bij alle volgende verkeerslichten groen en
hoef je nergens te stoppen. Als iedereen meewerkt natuurlijk. Ook al
heb je een lege weg voor je, hou je aan de 50. Hard rijden heeft geen
zin en kost alleen meer brandstof en slijtage aan banden en remmen.
Controle vanaf 2 juni
En de automobilisten dan, die wel harder gaan dan 50 km/h? Die daarmee
de Groene Golf nadelig beïnvloeden ten koste van de medeweggebruikers
die zich wel aan de snelheid houden? Daarvoor heeft de politie
camerakasten laten plaatsen. Die kasten registreren zowel het rijden
door rood als het te snel rijden. En rij je te hard EN door rood? Eén
keer flitsen, twee bekeuringen. In de kasten komt niet constant een
camera. Om het de potentiële overtreder toch lastig te maken verhuizen
we de cameras regelmatig van kast naar kast. Tussendoor zetten we af
en toe de radarauto neer en gebruiken we de lasergun om de snelheid te
meten. En iedereen weet: boetes kosten ook weer geld.
Daarom: harder dan 50 heeft geen zin.
Evert Onink
Stafdienst Communicatie
06-5140 1953